وکالت نامه خارج از کشور

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تایید وکالتنامه از دو طریق مراجعه حضوری یا از طریق پست امکانپذیر است. اگر وکالتنامه بار مالی داشته باشد نیاز به مراجعه حضوری است. بار مالی یعنی به وکیل در ایران اجازه انجام دادن امور مالی داده شود.
وکالت نامه خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج برای تنظیم وکالتنامه در خارج از کشور باید به نکات ویژه‎ای توجه داشته باشند تا اقدامات آن‌ها توسط وکیل در ایران قانونی باشد. به همین منظور در این نوشتار به بررسی موارد مربوط به استعلام وکالت نامه خارج از کشور پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تنظیم وکالتنامه خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور، برای تنظیم وکالتنامه برای رسیدگی به در خواست‌های خود در ایران باید موارد زیر را انجام دهند:

۱. افراد باید به سایت تایید اسناد کنسولی (تاک) مراجعه و ثبت‌نام کنند. اطلاعات مربوط به فرد به عنوان موکل، و همچنین اطلاعات وکیل وی، باید کامل و عیناً مطابق شناسنامه‌های ایرانی‌ باشد.
۲. پس از ورود به سامانه تاک به قسمت پروفایل، نمایندگی یا کنسولگری ایران در کشوری که در آن سکونت دارند مراجعه و  سپس وارد قسمت “وکالتنامه” شده و نوع وکالتنامه مدنظر خود را انتخاب کنند.
۳. ابتدا وکالتنامه را تنظیم و تکمیل کنند و بعد از اطمینان از متن وکالتنامه دکمه تایید را بزنند تا کد رهگیری به آن‌ها داده ‌شود.

تنظیم وکالت نامه خارج از کشور

انواع وکالت نامه خارج از کشور

• وکالتنامه ازدواج (موکل زن)
• وکالتنامه ازدواج (موکل مرد)
• وکالتنامه اقامه دعوی
• وکالتنامه امور اداری
• وکالتنامه امور بانکی و…

نمونه وکالت نامه خارج از کشور

متن وکالتنامه‌های انتخابی به عنوان نمونه قابل تغییر است. کلیه قسمت‌های وکالتنامه خارج از کشور شامل مشخصات وکیل، مورد وکالت، و حدود اختیارات قابل ویرایش است. افراد می‌توانند مورد وکالت و حدود اختیارات را مطابق با نیاز خود تغییر دهند و مسئولیت مفاد وکالتنامه به عهده موکل است.

تنظیم وکالت نامه

تایید و دریافت وکالت نامه در کشور مبدا

تایید وکالتنامه از دو طریق مراجعه حضوری یا از طریق پست امکانپذیر است. اگر وکالتنامه بار مالی داشته باشد نیاز به مراجعه حضوری است. بار مالی یعنی به وکیل در ایران اجازه انجام دادن امور مالی داده شود. در این صورت باید با دریافت کد رھگیری و مدارک شناسایی معتبر به دفتر حفاظت مراجعه کرد. اگر وکالتنامه بار مالی نداشته باشد می‌توان با ارسال کد رھگیری برای دفتر حفاظت از طریق ایمیل اقدام شود.

تایید وکالت نامه خارج از کشور در ایران

مرحله آخر تایید نهایی وکالتنامه در ایران است. وکالتنامه باید در ایران به وزارت امور خارجه ارائه شده و تایید شود تا قابل استفاده در مراکز رسمی در داخل ایران باشد. افراد برای ارسال وکالتنامه خود به ایران می‌توانند از طریق پست اقدام کنند. راه ساده‌تر و کم هزینه‌تر، کمک گرفتن از طریق دوستان و آشنایانی است که قصد عزیمت به ایران را دارند تا از این طریق وکالتنامه را به ایران انتقال دهند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه شکایت از وکیل “شکایت از وکیل امکان دارد؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. لاله

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۳۲ ق٫ظ

    با سلام و عرض ادب مطلب مفید بود لطفا در صورت امکان بفرمایید برای وکالت دادن براى انحصار وراثت در دوران کرونایی برای کسانى که در خارج از کشور هستند به چه طریقى باید عمل کرد پیشاپیش مراتب تشکر بنده را پذیرا باشید

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …