تعیین زمان ملاقات فرزند

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد . تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با دادگاه است.
زمان ملاقات فرزند

طبق قانون هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات فرزند خود را دارد . تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با دادگاه خانواده است. در ادامه با موضوع تعیین زمان ملاقات فرزند با مجله دلتا همراه باشید.

زمان ملاقات فرزند

هرکدام از والدین این حق را دارند که در فواصل معین با کودک خود ملاقات کنند و حتی مشکل اخلاقی مادر یا پدر هم باعث نمی‌شود از ملاقات وی با فرزند جلوگیری شود. در صورتی که میان پدر و مادر درباره مدت زمان ملاقات و نحوه آن توافق شده باشد، طبق همان توافق عمل می‌شود. اما در صورت توافق نشدن، دادگاه در حکم خود مدت ملاقات و نحوه آن را برای کسی که حق حضانت ندارد، مشخص می‌کند. معمولاً دادگاه‌ خانواده یک یا دو روز از آخر هفته را به این امر اختصاص می‌دهند و گفته می‌شود ملاقات بیش از این مقدار با شخصی که حضانت را به عهده ندارد، موجب اختلال در حضانت و دوگانگی در تربیت کودک می‌شود. اما سلب کلی حق ملاقات از پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست برخلاف قانون است و دادگاه نمی‌تواند حکم به آن بدهد. با این حال اگر ملاقات با پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست واقعاً برای مصلحت و منافع کودک مضر باشد، دادگاه می‌تواند مواعد ملاقات را طولانی‌تر کند. به طور مثال به جای هفته‎ای یک بار ، ماهی یک بار یا هر شش ماه یک بار تعیین کند یا ملاقات با حضور اشخاص ثالث باشد.

ملاقات فرزند
البته زمانی که ملاقات خطر جانی برای فرزند داشته و پدر یا مادر حالت خطرناک روانی داشته باشند، برای جلوگیری از صدمه به فرزند، می‌توان با حکم دادگاه مانع از دیدار یکی از والدین که دچار چنین مشکلی هستند، شد.

تعیین محل ملاقات فرزند

تعیین مکان ملاقات فرزند می تواند توافقی باشد و در صورت عدم توافق با تشخیص دادگاه است. برخی دادگاه‌ها نیز برای حل این مشکل، کلانتری را محل ملاقات قرار می‌دهند. در حالی که این اقدام به طفل آسیب روحی و روانی جدی وارد می کند و ترس و اضطراب ناشی از این ملاقات ها آرامش روحی او را در معرض خطرات جدی قرار می دهد. در قانون حمایت خانواده، قانون‌گذار به لزوم ایجاد امکانات مناسب برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان تأکید می‌کند. بنابراین پیش‌بینی محل ملاقات فرزندان طلاق و حضانت با والدین آن‌ها، در محیطی فارغ از تنش و آسیب اقدامی است که قانون‌گذار در قانون حمایت خانواده مصوب ۹۱ و ماده ۶۸ آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب سال ۹۳ به آن توجه داشته است.

مدارک لازم برای دادخواست ملاقات فرزند

۱. کارت ملی
۲. شناسنامه،
۳. سند ازدواج یا طلاق نامه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با حضانت فرزند مطلب “حضانت فرزند بعد از طلاق با کیست؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …