قرارداد رهن کامل

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگر نیاز به پرداخت ماهانه‌ مبلغی به عنوان اجاره ندارد و از طرفی در پایان قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده می‌شود. در واقع رهن کامل شبیه این است که پول را در بانک سرمایه‌گذاری کرده و سودِ پول را به موجر می‌دهید.
قرارداد رهن کامل

قرارداد رهن و اجاره املاک از جمله قراردادهای رایج و متداول و رهن کامل یکی از این گونه قرداد هاست . در مجله دلتا قرارداد رهن و قوانین و مقررات آن بررسی شده است. با ما همراه باشید.

رهن کامل چیست؟

گاهی اوقات صاحب‌خانه به دلایلی پول لازم است. اما از طرفی قصد فروش خانه‌ را ندارد. در این شرایط معمولا صاحب‌خانه‌ها مایلند ملک خود را رهن کامل اجاره دهند. رهن کامل خانه به نوعی اجاره گفته می‌شود که در آن مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغ زیادی را به عنوان رهن در اختیار موجر می‌گذارد و در عوض دیگر هر ماه اجاره‌ای پرداخت نمی‌کند. این مبلغ تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از پایان  قرارداد به مستاجر برگردانده می‌شود.

مزایا و معایب رهن کامل

مزایا

۱. این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگر نیاز به پرداخت اجاره بها ماهانه‌ ندارد و از طرفی در انتهای قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده می‌شود. در واقع رهن کامل شبیه این است که پول را در بانک سرمایه‌گذاری کرده و سودِ پول را به موجر می‌دهید. با این تفاوت که تا پایان قرارداد اجازه ندارند اصل پول را دریافت کنند مگر در موارد خاصی که موجر و مستاجر اقدام به فسخ قرارداد می‌کنند.

۲. هنگام تخلیه خانه چون موجر باید تمام پول را که مبلغ قابل‌توجهی است به صورت نقد به مستاجر بپردازد و از آنجا که امکان دارد او پول را در این مدت خرج کرده و هنگام سررسیدِ قرارداد حساب وی خالی باشد، مستاجر می‌تواند بر سر تمدید قرارداد و میزان احتمالی افزایش مبلغ رهن با موجر مذاکره کند. در واقع در قراردادهای رهن کامل احتمال تمدید قرارداد بیش از قراردادهای اجاره‌ معمول است.

رهن کامل

معایب

۱. مشکل اصلی رهن کامل خانه اینجاست که اولا در بسیاری از اوقات مالکان تمایلی ندارند خانه را رهن کامل بدهند و اکثر خانه‌های اجاره‌ای بازار به صورت اجاره یا اجاره + رهن در دسترس است.

۲. مبلغ درخواستی مالکان برای رهن کامل گاهی اوقات بسیار بالا و غیر منطقی است که موجب می‌شود مستاجران قید رهن کامل را بزنند.

۳. در بعضی اوقات ممکن است مستاجر از شرایط خانه، همسایه‌ها و… راضی نباشد و بخواهد سر سال یا حتی زودتر خانه را تخلیه کند اما به دلیل اینکه صاحب‌خانه پول کامل رهن را نقدا ندارد شاید در پس گرفتن مبلغ رهن با مشکل مواجه شود. بنابراین پیش از عقد قرارداد رهن کامل بایستی از هر نظر خانه‌ موردنظر را بررسی شود، زیرا معمولا فسخ آن دردسرهای بیشتری نسبت به قراردادهای اجاره دارد.

عرف قیمت

قیمت مبلغ رهن را صاحب‌خانه تعیین می‌کند اما به این معنی نیست که وی بتواند مبلغی غیرمتعارف و خارج از عرف برای ملک در نظر بگیرد زیرا مبلغ رهن به عواملی همچون وضع بازار ملک، شرایط اقتصادی جامعه، نرخ سود بانکی و… بستگی دارد. بر اساس عرف کنونی بازار مسکن، رهن کامل خانه با توجه به مدت زمانی که از ساخت آن می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه است. اگر خانه‌ نوساز باشد یک چهارم و هرچه که عمر خانه بیشتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد مطلب “فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …