نشانه های کمبود ید در بدن

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ید برای سلامتی ما بسیار ضروری است؛ اما گاهی از اهمیت آن غافل می‌شویم. کمبود ید می‌تواند برای بدن مشکل‌ساز باشد. با نشانه‌های کمبود ید آشنا شوید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.
کمبود ید

ید یکی از مواد معدنی مهم برای حفظ سلامت بدن و عامل تولید هورمون‌های تیروئید است. بدن ما به خودی خود قادر به تولید ید نیست؛ به همین دلیل باید غذاهای غنی از این عنصر مانند انواع غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و لبنیات را مصرف کنیم. کمبود ید می‌تواند باعث ایجاد گواتر، خواب آلودگی، بی‌حالی و سستی، اضافه وزن، افت ضریب هوشی و در صورت عدم درمان، منجر به بیماری‌های شدیدتر مانند سرطان یا نارسایی قلبی شود. در این مطلب مجله دلتا می‌توانید شایع‌ترین علائم کمبود ید را بخوانید و در صورت لزوم برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات پوست و مو

ریزش موی شدید و خشکی پوست می‌تواند نشانه کم شدن ید در بدن باشد. ید به تنظیم رطوبت سطح پوست کمک می‌کند و همچنین باعث بهبود زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد چین و چروک می‌شود.

علت ریزش مو

حساسیت به سرما

اگر همیشه از سرما شکایت می‌کنید، حتی زمانی که دیگران لباس نازکی می‌پوشند و به نظرشان هوا سرد نیست؛ احتمالا از کبود ید رنج می‌برید. چرا که این امر منجر به کندتر شدن میزان متابولیسم می‌شود؛ در نتیجه بدن ما انرژی کمتری تولید کرده و گرمای مطلوب را به ما منتقل نمی‌کند.

افزایش وزن ناگهانی

کمبود ید باعث می‌شود وزن ما بیش از حد و به‌طور ناگهانی افزایش یابد؛ چرا که بدن ما نسبت به حد معمول کالری کمتری می‌سوزاند و چون ما عادات غذایی خود را تغییر نمی‌دهیم، بقیه کالری‌ها به عنوان چربی ذخیره می‌شوند.

عوارض کمبود ید

احساس خستگی و ضعف

مطالعات نشان داده است حدود ۸۸٪ از افرادی که با کمبود ید مواجه هستند، مدام احساس خستگی و ضعف دارند. اگر حین انجام کار، زود خسته می‌شوید و ضعف می‌کنید و یا به اندازه کافی می‌خوابید اما باز هم احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید؛ ممکن است مشکل شما کمبود ید باشد.

مشکل یادگیری و حافظه

طبق  مطالعات افرادی که کمبود ید دارند، هیپوکامپ کوچکتری هم دارند. این بخشی از مغز ماست که حافظه طولانی مدت را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که کم شدن ید در بدن می تواند یادگیری و به یاد آوردن چیزها را برای افراد سخت کند.

افسردگی و اضطراب

ما اغلب فکر می‌کنیم اضطراب و افسردگی شدید فقط می‌تواند ناشی از مشکلات فیزیولوژیکی باشد؛ اما این یک اشتباه معمول است. دانشمندان تایید کرده‌اند که بین افسردگی و اختلالات تیروئید ارتباط وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روش‌های مقابله با استرس و اضطراب، “درمان استرس و اضطراب به روش ساده” را مطالعه کنید.

بیماری کمبود ید

تورم گردن

تورم گردن، شایع‌ترین علامت کمبود ید در بدن است. هنگامی که بدن ما ید را به میزان کم تولید کند، تیروئید قادر به تولید هورمون کافی نیست و برای جذب این عنصر از خون تلاش بیشتری می‌کند؛ این فرایند باعث می‌شود سلول‌های آن بیش از حد معمول رشد کنند و گردن ما متورم شود.

مشکلات گوارشی

به نظر می‌رسد که کمبود ید حتی می‌تواند بر سیستم گوارش ما نیز تاثیر بگذارد. یک تیروئید کم کار منجر به کاهش فعالیت معده و روده بزرگ می‌شود؛ به همین دلیل بعضی از افراد وقتی که ید کافی دریافت نمی‌کنند، دچار یبوست  می‌شوند.

کمبود ید در بدن

پریود نامنظم

پریودهای نامنظم ممکن است نتیجه کمبود ید باشد. دلیل این عارضه نیز مانند سایر علائم کمبود ید، پایین بودن سطح هورمون‌های تیروئید در بدن است. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد پایین بودن هورمون تیروئید، موجب خونریزی‌های بیشتر و سنگین‌تر در دوره‌های ماهانه می‌شود.

۲ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…