خواص معجزه آسای موسیر

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موسیر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و میزان پروتئین، آهن، کلسیم، فسفر و ویتامین C آن، در مقایسه با پیاز، بیشتر است.
خواص موسیر

موسیر سرشار از مواد مغذی است و خواص بسیاری دارد؛ از جمله این که می‌تواند کلسترول را کاهش دهد، خاصیت ضدسرطان و ضدمیکروب دارد و به سلامت قلب و عروق نیز کمک می‌کند. طعم موسیر چیزی بین سیر و پیاز است. برای آشنایی بیشتر با خواص موسیر این مطلب دلتامگ را مطالعه کنید.

موسیر، سرشار از آنتی اکسیدان و ضد سرطان

می‌توان گفت مهم‌ترین خاصیت موسیر، وجود مقدار زیادی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. در موسیر نیز مانند سیر، این آنتی‌اکسیدان‌ها زمانی آزاد می‌شوند که سطح سلول موسیر آسیب ببیند. این آسیب از طریق برش یا له کردن ایجاد می‌شود. با آزاد شدن این آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبی قدرتمند به نام «آلیسین» تشکیل می‌شود که می‌تواند خطر بروز جهش‌های سلولی و انواع سرطان را کاهش دهد.

بر اساس مطالعات، مصرف موسیر خطر بروز سرطان ریه، سرطان دهان، سرطان معده، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

 

خواص درمانی برگ موسیر

کمک به سلامت قلب

موسیر با کاهش کلسترول بد در بدن می‌تواند خطر بروز تصلب شرایین، بیماری سرخرگ کرونری، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

کنترل دیابت با موسیر

کنترل دیابت یکی دیگر از خواص موسیر است. موسیر به تنظیم سطح قند خون در بدن کمک می‌کند و برای افراد دیابتی که باید سطح قند خون‌شان را کنترل کنند، مفید است.

سلامت روان

ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف موجود در موسیر، می‌توانند به آزاد کردن گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز کمک کنند. آزاد شدن این ماده به پایین نگه‌داشتن استرس و کنترل سطح هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین موسیر مقادیر چشمگیری اسید فولیک دارد که از ویتامین‌های ضروری گروه B است و با تنظیم هورمونی و واکنش‌های آنزیمی مغز، به سلامت روان افراد کمک می‌کند.

رسیدن به اندام ایده‌آل

یکی دیگر از خواص موسیر کمک به داشتن وزن ایده‌آل و اندام متناسب است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در موسیر می‌توانند به جلوگیری از تجمع زیاد چربی در بدن کمک کنند و درصد چربی بدن را کاهش دهند.

مطلب پیشنهادی:  ۸ میوه بنفش رنگ و خواص شگفت انگیز آن‌ها برای سلامتی

خواص موسیر برای لاغری

خاصیت ضدمیکروبی

مطالعه‌ای گسترده در مورد ترکیبات آلی گوگرد در سبزیجاتی مانند موسیر نشان داد این مواد غذایی خاصیت ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس دارند. همچنین از این سبزیجات به‌عنوان درمان سنتی سرماخوردگی، تب، سرفه و آنفولانزا استفاده می‌شود.

کاهش علائم آلرژی

به دلیل واکنش آلرژیک، سلول‌های بدن هیستامین آزاد می‌کنند؛ این امر موجب بروز علائمی مانند ورم بافت‌ها و ایجاد اشک در چشم و بینی می‌شود.

موسیر سرشار از کوئرستین است. کوئرستین یک فلاونوئید گیاهی است که می‌تواند مشکلات بینی و چشم که از حساسیت فصلی نشئت گرفته باشند را کاهش دهد. کوئرستین می‌تواند با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین، به کاهش شدت واکنش‌های تنفسی و التهابی مانند آسم آلرژیک، برونشیت و حساسیت‌های فصلی کمک کند.

کاهش علائم آلرژی

 

افزایش سوخت و ساز در بدن از خواص موسیر

موسیر از لحاظ دارا بودن مواد معدنی مانند آهن، مس و پتاسیم غنی‌تر از پیاز است. آهن و مس در بدن، با تحریک تولید گلبول‌های قرمز، به افزایش گردش خون کمک می‌کنند. با افزایش گلبول‌های قرمز در جریان خون، گردش خون افزایش می‌یابد و اکسیژن بیشتری به نقاط مهم بدن می‌رسد. همچنین میزان انرژی، رشد سلولی، ترمیم بافت‌ها و سوخت و ساز در بدن افزایش می‌یابد.

پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از مواد مغذی موسیر، گاهی آن را جایگزین پیاز و در غذاهایتان استفاده کنید. همچنین ترکیب ماست و موسیر هم بسیار لذیذ و پرطرفدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

درمان فوری سردرد شدید با 4 راهکار ساده

درمان فوری سردرد شدید در بسیاری از مواقع بسیار راحت و آسان است و حتی نیاز به استفاده از دا…