استفاده از دفترچه بیمه درمانی دیگران چه عواقبی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون، استفاده از دفترچه بیمه فردی دیگر، برای انجام عملیات درمانی، جرم به حساب می‌آید.
استفاده از دفترچه بیمه دیگران

استفاده از دفترچه بیمه دیگران از جمله کارهایی است که افراد بسیار انجام می‌دهند. باید بدانید این عمل طبق قانون مجازات اسلامی جرم است. همراه دلتا مگ باشید تا به مجازات این جرم بپردازیم.

استفاده از دفترچه بیمه دیگران

بسیاری از افراد یا اطرافیانشان برای راحتی خود یا صرفه‌جویی در هزینه بیمه، تصمیم به استفاده از دفترچه درمانی دیگران می‌گیرند؛ اما نکته مهمی که باید این افراد بدانند آن است که این کار از لحاظ شرعی خلاف و از نظر قانونی نیز جرم است.

به همین دلیل بهتر است تاحدامکان از این کار امتناع کنید، چرا که علاوه بر آنکه این موضوع باعث ایجاد اختلال در نظم عمومی می‌شود، باعث تضییع حقوق دیگران نیز می‌شود. بنابراین استفاده از دفترچه بیمه دیگران از هر نظر اشکال دارد.

طبق قانون اوراق دفترچه درمانی، در حکم اوراق دولتی بوده؛ بنابراین هر دخل و تصرف یا سوءاستفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتی است. به همین دلیل فردی که اقدام به این کار کند، مجرم به‌حساب می‌آید.

طبق ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی زمانی که فردی در اسناد یا نوشته‌های غیررسمی جعل کند و با علم به جعل از آن‌ها استفاده کند، علاوه بر جبران خسارات، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.استفاده از دفترچه بیمه دیگران

مطلب پیشنهادی:  دو اختلاف رایج ملکی که باید در مورد آن‌ها بدانید

مجازات پزشک متخلف چیست؟

اگر پزشکی با علم و آگاهی از دفترچه بیمه فرد دیگر برای بیمار خود استفاده کند، آن پزشک نیز مجازات می‌شود.

طبق قانون زمانی که فردی با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده کند، به پرداخت جزای نقدی معادل دوبرابر خسارت وارده محکوم می‌شود. در صورت تکرار آن، به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

کارشناسان ناظر بیمارستانی که نمایندگانی از سوی سازمان تأمین اجتماعی هستند، به‌موجب اختیارات و وظایفی که بر عهده دارند، بر حسن اجرای قرارداد میان بیمارستان‌ها و دفاتر اسناد پزشکی نظارت کرده و با بررسی دفترچه‌های درمانی و تشخیص هویت بیماران، مانع سوءاستفاده احتمالی از دفترچه‌های تأمین درمان ویژه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی می‌شوند.

مجازات پزشک متخلف چیست؟

پیشنهاد مطالعه: آیا رزرو هتل با صیغه نامه امکان‌پذیر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …