بوی بد دهان کودک

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بوی بد دهان کودکان می‌تواند نشانه یک بیماری در آن‌ها باشد که در این صورت نیاز به مراجعه به پزشک است؛ اما گاهی بوی بد دهان، به علت عدم رعایت بهداشت ایجاد می‌شود. علل و راه‌های رفع این مشکل را، در این مطلب بخوانید.
علت بوی بد دهان کودک

 گاهی اوقات دهان کودکان هم مانند بزرگسالان بوی بد می‌دهد. بوی بد دهان می‌تواند نشانه ‌بیماری‌های دهان و دندان، عفونت و یا رعایت نکردن بهداشت فردی باشد. پدر و مادر‌ها باید حواسشان به این موضوع باشد تا برای درمان و رفع بوی بد دهان کودک خود چاره‌ای بیندیشند. در این مطلب مجله دلتا، علل بوی بد دهان کودکان و روش‌های درمان آن را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

اهمیت بهداشت دهان و دندان

علل بوی بد دهان کودکان

  • خشک شدن دهان

گاهی اوقات کودک وقتی نتواند از طریق بینی‌ نفس بکشد (مثلا گرفتگی بینی داشته باشد)، به تنفس از طریق دهان روی می‌آورد. این ممکن است باعث شود دهان کودک شما خشک و به محلی برای انباشت و رشد باکتری‌های تولیدکننده بو تبدیل شود.

  • اشیای خارجی

کودک کنجکاو است و هر چیزی را که دم دستش باشد داخل دهانش می‌برد، از اسباب‌بازی گرفته تا تکه‌هایی از مواد غذایی خشک! این مسئله می‌تواند علت بوی بد دهان کودک باشد.

دلیل بوی بد دهان

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان

باکتری‌های طبیعی در دهان زندگی می‌کنند و روی باقی‌مانده ذرات غذا بین دندان‌ها، لثه، روی سطح زبان و یا لوزه های کودک جای می‌گیرند. همین موضوع می‌تواند علت بوی بد دهان کودک باشد؛ مخصوصا اگر غذا به مدت طولانی در دهانش باقی بماند.

  • پوسیدگی، جرم یا آبسه دندان

این مشکلات می‌توانند در هر سنی روی دندان بچه‌ها تاثیر بگذارند و باعث بوی بد دهان او شوند. والدین باید حواسشان به بهداشت و سلامت دندان فرزندانشان باشد تا این مشکلات به وجود نیاید.

درمان بوی بد دهان کودک

  • غذاهای تند

اگر فرزندتان از خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیر لذت می‌برد، تا زمانی که این مواد غذایی در سیستم گوارش او وجود دارند، روی تنفس و بوی دهانش تاثیر می‌گذارند.

  • وضعیت خاص یا بیماری

گاهی اوقات عفونت‌های سینوزیت،‌ ورم لوزه‌ها و یا حتی آلرژی‌های فصلی می‌توانند علت بوی بد دهان کودک باشند. همچنین بعضی از کودکان مبتلا به رفلاکس معده، نفس بدبویی دارند.

راه های رفع بوی بد دهان کودک

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر فرزند‌تان نوزاد است،‌ سعی کنید لثه‌ و دندان‌هایش را بعد از هر‌بار غذا‌ خوردن یا قبل از خواب، پاک کنید یا مسواک بزنید. همچنین می‌توانید به آرامی زبانش را هم مسواک بزنید. (البته در سن نوزادی، نیاز به خمیر دندان نیست.)

در ضمن وقتی فرزندتان از مرحله شیرخوارگی یعنی زیر یک سال گذشت، دندان‌هایش را حداقل دو بار در روز (یک بار در طول روز یک بار هم قبل از خواب) مسواک بزنید و وقتی بزرگ‌تر شد کم کم به خودش آموزش دهید مسواک بزند.

بهداشت دهان و دندان کودکان

  • معاینات منظم دندانپزشکی

کودکتان را به طور منظم برای معاینه نزد دندان‌پزشک ببرید تا مطمئن شوید که دندان‌هایش سالم و تمیز هستند؛ اگر تمام این کارها را انجام داده‌اید و فرزندتان هنوز نفس بدبویی دارد، او را برای بررسی پیش پزشک ببرید.

  • نظافت دست‌ها و وسایل شخصی کودک

اگر فرزندتان انگشت شست یا بقیه انگشتانش را می‌مکد و همچنین عادت دارد اسباب‌بازی‌هایش را وارد دهانش کند، شما باید مطمئن شوید که دست‌ها و وسایل شخصی‌اش همیشه تمیز باشند و به‌طور مرتب با آب و صابون شسته شوند. همچنین اگر کودکتان از پستانک استفاده می‌کند،‌ باید پستانکش را با آب داغ ضدعفونی کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با علل برفک زدن دهان نوزاد، “علت برفک دهان نوزاد چیست؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…