منظور از دادگاه کیفری دو چیست؟

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون، دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد مگر آن جرائمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه دیگری است. به طور مثال آن دسته از جرائمی که مجازات آن‌ها اعدام است در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار دارد، به همین دلیل دادگاه کیفری دو اجازه رسیدگی به آن را ندارد.
دادگاه کیفری دو

دادگاه‌های کیفری صلاحیت مشخص و معینی دارند و طبق قانون هر کدام مکلف به پرونده هایی رسیدگی می کنند که صلاحیت آن‌ را دارند. در حقیقت مراجعه به دادگاهی که طبق قانون، اجازه رسیدگی به پرونده‌ای را ندارد، برای شاکی نتیجه ای ندارد و آن دادگاه تحت هیچ شرایطی به موضوع رسیدگی نمی‌کند. به همین دلیل در این‌ نوشتار بر آن شدیم که دادگاه کیفری دو و نحوه صلاحیت آن را برای شما توضیح دهیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

دادگاه کیفری چیست؟

این دادگاه‌‌ به پرونده‌های کیفری رسیدگی می‌کند. در واقع دادگاه کیفری به بررسی پرونده‌هایی می‌پردازد که فرد طبق قوانین مجازات اسلامی، قوانین مبارزه با مواد مخدر و … مجرم شناخته شده و برای آن مجازاتی مانند حبس، شلاق، قصاص و … تعیین شده است.

رسیدگی در دادگاه کیفری دو

نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو

نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو به این صورت است که بعد از اتمام رسیدگی در دادسرا، شخص بازپرس در صورت موافقت دادستان با صدور کیفرخواست، قرار جلب دادرس را صادر می‌کند و با این کار از دادگاه می‌خواهد که به پرونده مطرح شده رسیدگی و برای جرمی که رخ داده، مجازات تعیین کند.

صلاحیت دادگاه کیفری دو

طبق قانون، دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد مگر آن جرائمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه دیگری است. به طور مثال آن دسته از جرائمی که مجازات آن‌ها اعدام است در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار دارد، به همین دلیل دادگاه کیفری دو اجازه رسیدگی به آن را ندارد. بنابراین به جزء یک سری جرائم که طبق قانون در صلاحیت دادگاه کیفری یک، دادگاه اطفال و نوجوانان، دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی است، سایر جرائم در حوزه صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار می‌گیرد.

نحوه اعتراض به رای دادگاه کیفری دو

مهلت درخواست تجدیدنظر از آرای دادگاه‌های کیفری برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و مقیم خارج از ایران دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی است و اگر رأی دادگاه غیابی باشد احتساب مدت‌های مذکور بر مبنای پایان مدت واخواهی است و در آرای غیابی از زمان اطلاع محکوم از تاریخ رأی؛ نامبرده ده روز فرصت  دارد تا به آن اعتراض کند. علاوه بر شاکی و متهم، وکلا و نمایندگان قانونی آنان نیز حق درخواست تجدیدنظر از دادگاه کیفری دارند.

دادگاه کیفری دو چیست

دلایل تجدیدنظر خواهی

۱. ادعای عدم اعتبار مدارک استنادی دادگاه

۲. ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت در گواهان و یا دروغ بودن شهادت آنها

۳. ادعای مخالف بودن رأی با قانون

۴. ادعای عدم توجه به دلایل از سوی دادگاه

۵. ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رأی

اگر شاکی نسبت به رأی اعتراض داشته باشد باید با درخواست کتبی و ابطال تمبر؛ این درخواست را به دفتر دادگاه صادر کننده رأی یا دفتر دادگاه تجدیدنظر تقدیم کند. متهم برای تجدیدنظرخواهی نیاز به ابطال رأی ندارد. (چه برای محکومیت کیفری خود و چه برای ضرر و زیان ناشی از جرم). همچنین اگر متهم در بازداشت باشد باید در خواست تجدیدنظر خود را در دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است تسلیم کند.

اگر درخواست تجدیدنظرناقص باشد مدیر دفتر دادگاه نقایص را به درخواست‌کننده اعلام می کند تا ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ این نقایص را برطرف کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن دادخواست مطلب “دادخواست و نحوه تنظیم آن” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. فتحی

    ۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …