خلط گلو و درمان آن

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فصل سرما همیشه با سرماخوردگی همراه است و سرماخوردگی هم با خلط گلو و گلودرد و مشکلاتی از این قبیل. با چند روش ساده در منزل می‌توانید خلط گلو را درمان و گلودرد را التیام ببخشید.
درمان خلط گلو

خلط گلو یا چرک، به علت تجمع چرک پشت گلو یا در اثر آبریزش در عقب بینی، ایجاد و باعث ناراحتی می‌شود. از علائم خلط گلو و چرک می‌توان به سرفه خلط‌دار، احتقان گلو و تنگی نفس اشاره کرد. در این مطلب مجله دلتا، چند روش ساده را برای درمان خلط گلو بررسی کرده‌ایم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید درمان خانگی را شروع کنید و از شر خلط گلو راحت شوید. البته یادتان نرود در صورتی که این روش‌ها به بهبود مشکل شما کمکی نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

خلط گلو

بخور درمانی

بخور درمانی باعث می‌شود مخاط و خلط از بین برود. برای بخور، آب را در کتری، قابلمه و هر ظرفی که به نظرتان مناسب است، بریزید و بگذارید جوش بیاید؛ سپس بلافاصله آب جوش را به ظرفی که می‌خواهید با آن بخور درمانی را انجام دهید، منتقل کنید. بعد از آن مقداری گیاه خشک مانند رزماری، آویشن، نعناع یا اسطوخودوس را داخل آب بریزید و حوله را روی سر خود قرار دهید و روی ظرف خم شوید و ۱۰ دقیقه نفس بکشید.

دمنوش زنجبیل، فلفل سیاه و عسل

مقداری زنجبیل را در یک فنجان آب، حداکثر به مدت ۳ دقیقه بجوشانید تا دمنوش زنجبیل آماده شود. می‌توانید از پودر زنجبیل نیز دمنوش تهیه کنید. عصاره به‌دست آمده را با عسل و فلفل سیاه مخلوط کنید و حداقل ۳ بار در روز این معجون را بنوشید. این ترکیب، معجونی فوق‌العاده برای کاهش خلط است؛ همچنین سرفه، سرماخوردگی، گلودرد و آبریزش بینی را درمان می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص زنجبیل، “زنجبیل؛ پیشکش طبیعت برای سلامتی” را مطالعه کنید.

درمان گلودرد

غرغره کردن آب نمک

شست‌وشوی دهان با آب نمک، یکی از راه‌های خلاص شدن از خلط گلو است. آب گرم گلوی ملتهب و حساس شده شما را تسکین خواهد داد و نمک توانایی از بین بردن باکتری‌هایی را دارد که باعث عفونت می‌شوند و از این طریق تولید خلط کاهش پیدا می‌کند. یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید؛ خوب هم بزنید و با این محلول دهان‌تان را غرغره کنی؛ این کار را هر روز چند مرتبه انجام دهید تا موثر واقع شود.

ترکیب معجزه‌آسای لیمو و عسل

لیمو برای خلط گلو بسیار مفید است. به علاوه، لیمو علاوه بر این که ویتامین C فراوانی دارد، حاوی خواص ضد باکتریایی است که به بهبود مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. ۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ لیوان آب جوش مخلوط کنید؛ آن را خوب هم بزنید و حداقل ۳ بار در روز این ترکیب را تهیه کرده و بنوشید تا به تسکین گلودرد و درمان خلط گلو کمک کند.

درمان سرماخوردگی با لیمو و عسل

درمان خانگی خلط گلو با پیاز

پیاز دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که برای درمان خلط گلو بسیار مناسب است. یک پیاز را شسته و خرد کنید، دو قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کرده و بگذارید حداقل نیم ساعت بماند؛ سپس این مواد را در مخلوط کن بریزید تا به صورت مایع در بیاید. هر چند ساعت یک‌بار کمی از این مایع بخورید تا خلط سینه از بین برود.

روغن اکالیپتوس

یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی خلط گلو، استفاده از روغن اکالیپتوس است. البته روغن اکالیپتوس نباید به طور مستقیم به پوست اعمال شود و این که هرگز نباید این روغن را بخورید. برای استفاده از این روش، مقداری روغن اکالیپتوس را با روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و روی گلو و قفسه سینه بمالید. این روغن باعث بروز سرفه و تخلیه خلط از بدن می شود.

یک نظر

  1. فتحی

    ۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…