محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای محاسبه ارزش معاملاتی املاک و در نتیجه تعیین مالیات نقل و انتقال املاک مواردی از جمله مساحت عرصه، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت و ... با توجه به نوع ملک دخالت دارند.
مالیات املاک

مالیات نقل و انتقال ملک، نوع دیگر مالیات بر درآمد املاک است. در مجله دلتا نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک توضیح داده شده است.

محاسبه ارزش معاملات املاک چگونه است؟

در محاسبه ارزش معاملاتی و تعیین مالیات نقل و انتقال املاک با توجه به نوع ملک چند مورد دخالت دارند.
مساحت زمین ، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت، نوع اسکلت بنا، تاسیسات و تجهیزات به کار رفته، نوع استفاده و کاربری و محل وقوع ملک از جمله عواملی است که بر محاسبه ارزش معاملاتی املاک و تعیین مالیات نقل و انتقال تاثیر می‌گذارد. همانطور که اشاره شد مالیات نقل و انتقال ملک شامل سه نوع مالیات می‌شود.

مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی

برای تسهیل در شیوه محاسبه فرمول مالیات املاک مسکونی ذکر یک مثال شرح داده می شود.

چنانچه فردی بخواهد یک واحد آپارتمان متعلق به خود را که ارزش معاملاتی آن یک میلیارد تومان است به بهای ۷۰۰ میلیون تومان در سند رسمی به شرکتی دولتی یا شهرداری یا مؤسسه دولتی واگذار کند، نحوه محاسبه مالیات آن به طریق زیر است:

۳۵۰ میلیون تومان =۵ درصد×۷۰۰ میلیون

مالیات نقل و انتقال املاک

مالیات نقل و انتقال املاک تجاری

در زیر مالیات املاک تجاری با ذکر مثال توضیح داده شده است:

شخصی سرقفلی مغازه یا یک واحد تجاری متعلق به خود را با دریافت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به شخص دیگری واگذار می‌کند. مالیات نقل و انتقال سرقفلی که فروشنده باید بپردازد به شیوه زیر محاسبه می‌شود:

۱۰۰ میلیون تومان =۲ درصد×۵۰۰ میلیون

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک چیست؟

درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی( شرکت‌ها و موسسات) ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، مشمول مقررات مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل اشخاص حقوقی، خواهد بود.
همچنین اولین نقل و انتقال ساختمان‌های مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی، مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است.
شایان ذکر است شهرداری‌ها وظیفه دارند همزمان با صدور پروانه ساخت و هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی گزارش کنند.

مالیات انتقال املاک

نکاتی در مورد مالیات نقل و انتقال املاک

۱. در صورتی که ملک مورد معامله بدون  ارزش معاملاتی باشد، ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین محل مشابه آن، برای مالیات مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

۲. اگر ملک مورد انتقال عرصه و اعیان (زمین و بنا) داشته باشد، برای پرداخت مالیات، عرصه و اعیان بر اساس ارزش معاملاتی محاسبه می‌شود.

۳. اشخاص حقیقی یا حقوقی که سازنده تلقی می شوند، علاوه بر مالیات نقل و انتقال باید مالیات مقطوع معادل ۱۰% ارزش ملک بپردازند اما  بابت ساخت و ساز هیچ نوع  مالیات دیگری پرداخت نمی‎کنند.

۴. هنگامی که انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی انجام نمی‎شود، برای پرداخت  مالیات باید  ارزش معاملاتی ملک ، ملاک عمل قرار ‎گیرد.

۵. چنانچه ملک مورد معامله با حق واگذاری محل، انتقال داده شود، مالیات وجوه دریافتی مالک بابت حق واگذاری محل، معادل ۲% وجوه دریافتی و مالیات نقل و انتقال ملک به میزان ارزش معاملاتی ملک با نرخ ۵% تعیین می‎شود.

مدارک لازم نقل و انتقال املاک

استعلام دفاتر اسناد رسمی با ذکر نام خریدار، تصویر سند مالکیت و بنچاق، تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، تصویر پایان کار، تصویر پروانه تخریب، نوسازی و عدم خلاف در مورد املاک در دست ساخت، تصویر صورت مجلس تفکیکی، تصویر اسناد اجاره ای(رسمی یا عادی)، تصویر گواهی واریز مالیات بر ارث، تصویر وکالت‌نامه در صورت مراجعه به وکیل، مباینه‌نامه یا قولنامه در خصوص انتقال حق واگذاری محل از جمله مدارک لازم برای نقل و انتقال املاک است.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با املاک بازداشتی مطلب “املاک بازداشتی چیست و فروش آن چه حکمی دارد؟” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۵:۰۶ ب٫ظ

  2. احمد بهرگان

    ۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۳۸ ق٫ظ

    لطفا محاسبه زیر را اصلاح بفرمائید:
    مالیات نقل و انتقال املاک تجاری
    در زیر مالیات املاک تجاری با ذکر مثال توضیح داده شده است:

    شخصی سرقفلی مغازه یا یک واحد تجاری متعلق به خود را با دریافت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به شخص دیگری واگذار می‌کند. مالیات نقل و انتقال سرقفلی که فروشنده باید بپردازد به شیوه زیر محاسبه می‌شود:

    ۱۰ میلیون تومان =۲ درصد×۵۰۰ میلیون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۵:۱۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۶:۴۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۰:۱۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …