آیا رکود پنج ساله بازار املاک به پایان می‎رسد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا رکود پنج ساله بازار املاک به پایان می‎رسد؟ این سوالی است که در پایان ۵ سال رکود این بازار، ذهن بسیاری از فعالان حوزه املاک، مشاوران، سازندگان ساختمان و خیلی از دست اندرکاران این حوزه را به خود مشغول کرده است.

به گزارش مجله‎ی دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان در این باره می گوید: «به خاطر کاهش توان خرید مسکن، حرکت متقاضیان مسکن به سمت بازار اجاره است و این مساله یکی از دلایل افزایش اجاره‌ بهاست؛ به این معنا که افزایش اجاره بها به معنای خروج بازار مسکن از رکود نیست.»

وی در ادامه درباره دلایل تداوم رکود مسکن اظهار می دارد: «به طور معمول هر ۴ – ۵ سال یک ‌بار، با رکود یا رونق مواجه بوده ایم که این رکود حداکثر ۲ سال به درازا می‌کشید؛ اما این بار بازار مسکن ۵ سال است که در رکود به سر می برد.»

وی با بیان این که علت رکود مسکن را باید ریشه ‌یابی کرد، افزود: «اگر موضوع را آسیب‌ شناسی کنیم، یک مساله عمده این است ‌که مردم پول ندارند که خانه بخرند و اجاره خانه به این سبب گران شده است ‌که کسانی که می‌خواهند خانه بخرند، توانایی مالی ندارند، بنابر این سراغ واحدهای اجاره‌ ای می روند.»

وی یاد آور شد: «زمانی که مردم به سمت بازار اجاره هجوم می‌آورند، نرخ اجاره افزایش می یابد، زیرا عرضه محدود می شود.»

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان این که هزینه ساخت مسکن باید کاهش یابد، خاطر نشان کرد: «قانونی در سال ۱۳۸۷ برای حمایت از تولید و عرضه مسکن به تصویب مجلس رسید که در این قانون نحوه حمایت از بخش مسکن تعریف شده است. به این صورت که زمین‌های دولتی در اختیار سازنده قرار گیرد و بهای آن با اقساط برگردانده شود. از سوی دیگر، تکنولوژی ‌های نوین و صنعتی ‌سازی تقویت شود تا تولید رونق بگیرد.»

وی تصریح کرد: نسل آینده نگران مساله مسکن است چون ما نمی‌توانیم مسکن کافی تولید کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…