علل تعریق زیاد کودکان

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقتی دمای بدن به دلایل مختلف بالا می‌رود، عرق کردن باعث می‌شود دمای بدن کاهش یابد و مواد زائد از طریق پوست دفع شود؛ اما گاهی میزان تعرق بیش از حد می‌شود. علل تعرق زیاد کودکان را در این مطلب بررسی کرده‌ایم.
تعریق زیاد کودکان

زمانی که فعالیتی مثل یک تمرین ورزشی را انجام می‌دهیم، بدن‌ با افزایش میزان تعریق در واقع به دفع دمای مازاد و تثبیت درجه حرارت بدن کمک می‌کند؛ همچنین با تعریق، منافذ پوستی باز می‌شوند که این امر به دفع بیشتر توکسین‌ها و مواد زائد از طریق پوست می‌انجامد. اما اگر عرق کردن بیش از حد باشد باید علت آن را جست‌وجو  و در صورت نیاز مراحل درمان را طی کنیم. در این مطلب مجله دلتا به بررسی علل تعریق زیاد کودکان پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

علل تعریق زیاد

تعریق زیاد به علت اضطراب

در بسیاری از موارد، تعریق زیاد کودکان، امری طبیعی و فیزیولوژیک در پاسخ به محرک‌های رایج محیطی از جمله اضطراب است؛ البته پوشش زیاد کودک و گرم بودن بیش از حد محیط منزل، به‌ویژه در کودکان با سن‌ کمتر، در افزایش تعریق بسیار موثر است. چه بسا کودکانی را به دلیل تب و تعریق پیش پزشک می‌برند که از سایر جهات کاملا سالم بوده و دلیل آن فقط پوشاندن بیش از حد لبا‌س‌های ضخیم به کودک یا گرم نگه داشتن محیط اتاق بیش از حد طبیعی بوده است. ضمن این که افزایش تعریق به‌ویژه در کف دست‌های کودکی که در وضعیت پراسترس قرار گرفته یا دچار بیماری تب‌داری شده نیز امری طبیعی است. از سوی دیگر عموما بچه‌ها در پی انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی مثل دویدن و دوچرخه‌سواری، دچار تعریق کلی در تمام قسمت‌های بدن می‌شوند که اگر میزان تعریق بیش از حد نباشد، مشکلی ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از ارتباط بین تعریق و اضطراب، “چرا در حالت اضطراب عرق می‌کنیم؟” را مطالعه کنید.

بیماری‌های متابولیک

پرکاری تیروئید یکی از علل مهم تعریق زیاد کودکان است و حتی گاهی تنها علامت این بیماری است؛ گرچه ممکن است کودک در کنار این علامت، نشانه هایی مثل کاهش وزن، افزایش ضربان قلب، اضطراب و تحریک‌پذیری زیاد را نشان دهد. در کودکانی هم که دچار بیماری دیابت هستند نیز ممکن است تعریق یکی از علائم بیماری باشد، به‌ویژه زمانی‌که قند خون کودک دچار نوسان های سریع می‌شود. همچنین بیماری‌های قلبی یکی دیگر از عوامل تعریق کودکان به شمار می روند؛ البته بیشتر منظور نارسایی اختصاصی قلب است که تقریبا همواره علاوه بر تعریق، سایر علائم مانند تندی تنفس، سرفه مکرر، تنگی نفس به‌ویژه در حالت درازکش، عدم وزن‌گیری مناسب و خستگی را به همراه دارد.

عرق کردن کودک

کمبود ویتامین D در کودکان

یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تواند علت تعریق زیاد کودکان باشد، کمبود ویتامین D است. افزایش تعریق به‌ویژه تعریق ناحیه سر و گردن، در کنار سایر نشانه ها مثل احساس خستگی و درد‌های استخوانی از علائم کمبود ویتامین D است.

عوارض دارویی

نکته قابل توجه دیگر عوارض دارویی است؛ به عبارت دیگر ممکن است کودکی به هر دلیل زیر نظر پزشک خود، تحت درمان با دارویی باشد که تعریق از عوارض آن دارو محسوب می‌شود. بدیهی است در این موارد حتما باید با پزشک معالج مشورت کرد. تعریق همراه با علائمی چون کاهش وزن، تپش قلب، بی‌قراری و پرخاشگری، افزایش میزان خوراک یا نوشیدن آب و خستگی نامتعارف در کودک، نیاز به پیگیری پزشکی دارد.

علت تعریق در خواب

درمان تعریق زیاد کودکان

گاهی اوقات ممکن است تعریق از نوع ثانویه، یعنی در واقع درپی یک بیماری زمینه ای دیگر ایجاد شده باشد؛ در این صورت بهبود آن نیز به مداوای بیماری زمینه‌ای بستگی دارد. مثلا کودکی که دچار پرکاری تیروئید است تا زمانی که با درمان مناسب زیر نظر پزشک، عملکرد تیروئید مناسب پیدا نکند، تعریقش بهبود نمی‌یابد و همین‌طور در بیمارانی که دچار دیابت یا بیماری قلبی زمینه‌ای هستند نیز این امر صادق است. اما برخی از کودکان دچار تعریق زیاد از نوع اولیه هستند، یعنی فقط زیر بغل و کف دست یا پایشان زیاد عرق می‌کند و هیچ علت زمینه‌ای برای این تعریق در آن‌ها وجود ندارد؛ در این صورت با استفاده از درمان‌های موضعی، تعریق زیاد کودکان بهبود یا کاهش می‌یابد.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۸ ب٫ظ

  2. بزرگی

    ۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۵۲ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  3. فتحی

    ۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…