حقوق مسافران در صورت تاخیر و لغو پرواز

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتیکه تاخیر بین یک تا دو ساعت باشد باید از مسافران پذیرایی شود که شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب به عمل آید.
تاخیر در پروازهای داخلی

تاخیر و لغو پروازها از جمله مسائلی است که گاهی مشکلاتی را برای مسافران در فرودگاه فراهم می کند. در این شرایط رعایت حقوق و احترام به مسافرانی که با تأخیر در سفر خود مواجه شده‌اند از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. حال باید پرسید حقوقی که برای مسافران سفرهای هوایی در نظر گرفته شده، تا چه حد رعایت می‌شود؟ در صورت اعتراض و شکایت، مسافران باید به کجا مراجعه کنند؟ برای پاسخ به این سوالات با مجله دلتا همراه باشید.

تاخیر پروازهای داخلی

در صورت تأخیر در پرواز لازم است اقداماتی توسط شرکت‌های هواپیمایی صورت گیرد که شامل اقدامات عمومی و خصوصی است.
اقدامات عمومی که باید انجام شود این است که نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص پرواز اقدام کند و شرکت هواپیمایی نیز از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر به مسافران اطلاع رسانی کند.

تاخیر در پروازها
اقدامات اختصاصی که با توجه به میزان تأخیر انجام می‌شود در زیر توضیح داده شده است.

تاخیر یک تا دو ساعت

از مسافران باید با میان وعده مناسب و نوشیدنی گرم یا سرد پذیرایی شود. این پذیرائی باید منوط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و عدم تأخیر بیشتر صورت گیرد.

تاخیر دو تا چهار ساعت

تاخیر در پروازها علاوه بر پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی موارد زیر باید انجام شود:
• فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای مسافران
• تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر
•  اعزام مسافران با سایر شرکت‌های هواپیمایی در صورت درخواست آنها و نیز در صورت وجود پرواز در همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به جز مسیر درج شده در بلیت
• استرداد کامل وجه بلیت در صورت انصراف مسافر از پرواز

تاخیر بیش از چهار ساعت

شرکت حمل‌کننده موظف است علاوه بر رعایت مفاد بند قبلی نسبت به جبران خسارت به میزانی که مقرر شده است، اقدام کند.

پروازهای داخلی

حقوق مسافر در صورت ابطال پرواز

شرکت هوایی موظف است در صورت لغو پرواز به استرداد کامل وجه و جبران خسارت به میزان مقرر عمل کند. البته باید در نظر داشت در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا غیر منتظره دچار تأخیر و یا ابطال بیش از دو ساعت می‌شوند، شرکت‌های هواپیمایی صرفاً موظف به پذیرایی از مسافران با میان وعده مناسب و نوشیدنی گرم یا سرد و استرداد کامل وجه به آن‌ها خواهند بود. اگر شرکت‌های هواپیمایی در صورتی که در ساعت حرکت تعیین شده در بلیت، مسافران را از طریق سایر خطوط هواپیمایی به مقصد منتقل کنند مشمول پرداخت خسارت و یا جریمه تأخیر و ابطال نخواهند شد.

ممانعت از سفر توسط شرکت هواپیمایی

در صورتی که بلیت مسافر تأیید شده باشد، ولی شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به دلیل محدودیت‌های شرکت حمل‌کننده اعم از بازرگانی، فنی و یا عملیاتی خودداری کند، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف است وجه و بلیت رایگان مشابه همان بلیت را به مسافر ارائه کند. باید در نظر داشت که اقدام های اهانت‌آمیز، رفتارهای غیرمسئولانه توسط کارکنان و یا مسافرانی که باعث بروز وضعیت ناهنجار در محیط فرودگاه، داخل هواپیما، ترمینال شود، قابل پیگرد از سوی مراجع انتظامی و قضائی است.

یک نظر

  1. یوسفی

    ۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …