دیدنی‌های مراغه؛ شهر تاریخی آذربایجان شرقی

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مراغه با قرار گرفتن در بین ۱۰ شهر تاریخی ایران، یکی از مناطق گردشگری جذاب کشور به حساب می‌آید.
جاذبه‌های گردشگری مراغه

مراغه از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از تبریز قرار دارد. بازدیدکنندگان داخلی و خارجی زیادی هر ساله از جاذبه‌های گردشگری شهر مراغه از جمله رودخانه صوفی چای، دامنه کوه سهند و رصدخانه دیدن می‌کنند. بخش گردشگری مجله دلتا به یکی از بهترین نقاط تماشایی استان آذربایجان شرقی رفته و به معرفی جاذبه‌های گردشگری مراغه پرداخته است. با ما همراه باشید.

گنبد کبود مراغه

یکی از آثار تاریخی در شهرستان مراغه، برجی است با طرح منشور ده‌وجهی که به «گنبد کبود» شهرت یافته است. این بنای کهن، از قدمتی برابر با حکومت سلجوقیان برخوردار بوده و با توجه به کتیبه‌ گچبری موجود در بخش داخلی بنا، به نظر می‌رسد که مدفن مادر «هلاکوخان» است. البته روایات و نظرات متعددی در مورد تاریخ احداث این عمارت وجود دارد.

گنبد کبود مراغه

رصدخانه مراغه

اگر علاقه به نجوم و ستاره شناسی دارید پیشنهاد می‌کنیم سری به بزرگ‌ترین رصدخانه تاریخی و از اولین رصدخانه‌های کشور بزنید که متعلق به دوران ایلخانی است. این مکان دیدنی و جذاب در ناحیه مرتفع شهر مراغه قرار دارد و از همه جای شهر قابل دیدن است.

رصدخانه مراغه

آبشار گور داغ

این آبشار زیبا که از ارتفاعات سهند به دره سرازیر می شود، جلوه جذاب و دلپذیری دارد و هر سال عده بسیاری از دوستداران طبیعت را به سوی خود جذب می کند. این آبشار دوقلو است و ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد. پوشش گیاهی در اطراف این منطقه زیبایی را دو چندان کرده و مناظر این منطقه در فصل‌های بهار و پاییز  مانند نقاشی است.

آبشار گور داغ

برج مقبره غفاریه

شهر مراغه، به دلیل حضور برج‌ها و گنبدهای تاریخی که از دوران حکومت سلجوقیان و ایلخانان برجای مانده، به یکی از مکان‌های مناسب گردشگری در کشور تبدیل شده است. یکی از این برج‌های تاریخی، «گنبد غفاریه» است که در شمال غربی شهر مراغه قرار دارد. ورودی گنبد با تزیین کاشی های سیاه و سفید و آبی کار شده است.

برج مقبره غفاریه مراغه

معبد مهر مراغه یا مهر ورجوی

معبد مهر مراغه از قدیمی‌ترین آثار باستانی مراغه است که در دوران اشکانیان با هدف مهرپرستی بنا شد. این معبد باارزش و مذهبی در روستای ورجوی قرار دارد. علت نامگذاری مهر یا میترا به معنی محبت و دوستی می باشد که به خدای خورشید اشاره دارد. بخش عمده‌ای از این معبد که در زیر یک گورستان تاریخی قرار گرفته، همچنان در زیر خاک مدفون مانده و اسرار کشف نشده فراوانی در خود جای داده است.

معبد مهر مراغه

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای هوانس در شهر مراغه از نیایشگاه‌های قدیمی مشهور ارمنی ها است. این کلیسا که به دوران حکومت ایلخانیان می‌رسد متعلق به قرن ۵ یا ۶ میلادی بوده و بعد از خرابی‌های متعدد در سال ۱۸۴۰ میلادی با کمک معماران فرانسوی و روسی مرمت شده است.

کلیسای هوانس مراغه

۶ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۵:۳۱ ب٫ظ

    قدیمی ترین بنای تاریخی مراغه گنبد سرخ میباشد . تاریخ احداث بنا ۱۵ شوال ۵۲۵ هجری قمری است . این مورد رو فراموش کردید

    پاسخ

  3. ملکی

    ۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…