عوارض پر کردن دندان

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به دهان و دندان است که در پی آن باید بخش‌های پوسیده دندان را پر و ترمیم کرد. هر چند پر کردن دندان هم مشکلاتی دارد که تعدادی از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.
پر کردن دندان

پر کردن بخش‌های پوسیده و ترمیم دندان، یکی از روش‌های حفظ دندان پوسیده است. البته این را در نظر داشته باشید که پر کردن دندان هم گاهی اوقات عوارضی درپی دارد که در این مطلب مجله دلتا، تعدادی از مهم‌ترین عوارض آن را بررسی کرده‌ایم.

حساس شدن دندان ها

حساس شدن دندان پس از پر کردن آن امری رایج است. دندان پر شده ممکن است به فشار، هوا، خوراکی‌های شیرین یا دما حساس شود؛ این حساسیت پس از چند هفته با پرهیز از موارد حساسیت‌زا، خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ اما اگر حساسیت دندان پر شده‌تان، پس از ۲ تا ۴ هفته برطرف نشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در این صورت دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که از خمیر دندان‌های رفع حساسیت استفاده کنید و یا ممکن است ماده‌ای روی دندانتان قرار دهد تا از حساسیت آن بکاهد. گاهی اوقات هم پوسیدگی دندان به ریشه می‌رسد و دندانپزشک مجبور می‌شود مشکل دندان‌تان را با ریشه‌درمانی حل کند.

دندان درد

دردهای ناشی از پر کردن دندان و علل آن

به چند دلیل زیر، دندان‌های پرشده دردناک می‌شوند:

۱. احساس درد موقع گاز زدن یا قرار دادن دندان ها روی هم

این نوع درد معمولا پس از برطرف شدن بی‌حسی دندان پر شده و موقع گاز زدن چیزی رخ می‌دهد و ممکن است مدتی ادامه پیدا کند. گاهی اوقات، موادی که دندانتان را با آن پر کرده‌اند، موجب این درد می‌شود؛ بنابراین باید از دندانپزشک خود بخواهید وضعیت ماده پرکننده دندانتان را بررسی کند.

۲. درد بر اثر گرما یا سرما

این نوع درد بسیار تیز است و وقتی دندانتان با چیزی سرد یا گرم تماس پیدا می‌کند، رخ می‌دهد. این درد معمولا چند ثانیه پس از رفع گرما یا سرما برطرف می‌شود؛ اما اگر درد آن بیشتر از چند ثانیه باقی ماند و ادامه هم داشت، نشان‌دهنده صدمه به عصب دندان است. در این صورت، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

۳. درد دائمی شبیه به دندان درد

اگر پوسیدگی دندانتان خیلی عمیق و تا مغز آن رسیده باشد، دچار چنین دردی می‌شوید. مغز دندان، در واقع رگ‌ها و اعصاب دندان است. این نوع درد نشان می‌دهد که مغز دندان دیگر سالم نیست. در این شرایط باید مشکل را با ریشه‌درمانی حل کرد.

عوارض پر کردن دندان

حساسیت به آمالگام

به‌ندرت پیش می‌آید که فردی به مواد نقره‌ای رنگ آمالگام (که مخصوص پر کردن دندان است) حساسیت داشته باشد. در این وضعیت نادر، جیوه یا یکی از مواد مورد استفاده در آمالگام، موجب واکنش‌های حساسیتی می‌شود. علائم حساسیت به آمالگام، شبیه حساسیت‌های پوستی از جمله جوش‌ و خارش پوست است. بیمارانی که به مواد آمالگام حساسیت دارند، معمولا خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان سابقه حساسیت به فلزات داشته‌اند. وقتی حساسیت به این نوع مواد در فردی تأیید شود، پر کردن دندان او با موادی از جنس دیگر انجام می‌شود.

دندان های پرکرده قدیمی پوسیده

فشار دائمی ناشی از جویدن و خرد کردن مواد خوراکی با دندان باعث می‌شود که دندان های پرکرده به‌تدریج فرسوده و خرد شوند یا ترک بردارند؛ در این صورت دندانپزشک باید وضعیت بد این مواد را در معاینه‌های منظم دندان‌هایتان تشخیص دهد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، از بین رفتن شکاف بین مینای دندان و پرکردگی‌ها، به مرور زمان است؛ در نتیجه ذرات غذا و باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان می‌توانند به زیر مواد پر شده دندان نفوذ کنند و موجب پوسیدگی بیشتر دندان شوند. معمولا این نوع پوسیدگی، که دور از چشم است، بدون درمان باقی می‌ماند و در نهایت، با پیشرفت آسیبی که به دندان وارد می‌شود، مغز دندان کاملا عفونی می‌شود. این پوسیدگی‌ها حتی ممکن است دندان را گرفتار آبسه کنند.

عمر دندان پر شده

کلام آخر

پر کردن دندان به حفظ دندان در برابر پوسیدگی بیشتر و احتمال عفونت کمک می‌کند؛ هر چند همان‌طور که گفتیم عوارضی هم در پی دارد. همچنین مواد مورد استفاده برای پرکردن دندان‌ها هم زمانی از بین می‌روند و لازم است جایگزین شوند؛ البته بیشتر دندان های پر شده سال‌ها دوام می‌آورند و نیازی به تعویض آن‌ها نیست. برای اینکه خیالتان از بابت بروز مشکلات احتمالی راحت شود، باید به‌طور مرتب و هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان‌ هایتان مطمئن شوید. در ضمن، بهداشت دهان و دندان را هم فراموش نکنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با علائم پوسیدگی دندان “۷ نشانه پوسیدگی دندان” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…