اجاره خانه ، خرید آپارتمان و بازار املاک روی خط مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی مطبوعات امروز را با خبر «خیز باور نکردنی مسکن » از روزنامه شهروند  آغاز می کنیم :

بازار خرید خانه خیز گرفت. حالا در شرایطی که سود سپرده‌های بانکی چنگی به دل نمی‌زند، دلار بازاری مبهم را تجربه می‌کند و معاملات دلاری تقریبا متوقف شده است و بورس ریزش‌های پی‌درپی را تجربه می‌کند، بازار خرید خانه  بی‌صدا پیشروی می‌کند. آخرین گزارش بانک مرکزی از وضع معاملات ملکی، رقم عجیبی را به ثبت رساند. براساس این گزارش، قیمت هر مترمربع مسکن تهران در فروردین ٩٧ نسبت به فروردین ٩۶ نزدیک به ٣٠‌درصد رشد داشته است. البته فعالان بازار هم این جهش قیمت مسکن را تأیید می‌کنند و می‌گویند؛ بالاخره طلسم این بازار شکسته و خرید و فروش‌ها به رونق افتاده است.

برسی مطبوعات

در روزنامه جهان اقتصاد تیتر «دهک های پایین ،ناتوان از بازپرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن» توجه مان را جلب کرد، بررسی مطبوعات

را با این خبر ادامه می دهیم .

«سقف وام خرید خانه ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود» این خبر امیدوارکننده‌ای است که وزیر راه و شهرسازی در نخستین روز کاری پس از تعطیلات نوروز۹۷ به متقاضیان خرید خانه داد. عباس آخوندی اعلام کرد: «پیگیر افزایش سقف وام خرید مسکن هستیم که براساس آن، وام ۱۶۰ میلیون تومانی (تسهیلات زوج های خانه ‌اولی) حداقل به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد».

این اعلام وزیر راه و شهرسازی، ادامه همان سیاستی است که طی سال‌های گذشته از سوی وی مبنی بر تلاش برای پوشش حداقل ۵۰درصدی وام مسکن از هزینه خرید یک آپارتمان مصرفی مورد تاکید قرار داشته است. اما اشکالی که کارشناسان بخش مسکن به این سیاست می گیرند، بهره بالای بانکی است که توان بازپرداخت این وام را از توان متقاضیان خارج می کند.

در روزنامه عصر اقتصاد هم خبری با عنوان «ردگیری اثر وام ارزان روی بازار مسکن» به چاپ رسیده که در آن آمده است :

«وام ارزان‌تر برای خرید خانه اول» با تصویب دو تصمیم در شورای پول و اعتبار  وارد بازار مسکن می‌شود. با تصویب کاهش نرخ سود

تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم، این وام برای گروه بیشتری از خانه‌اولی‌ها به وام در استطاعت تبدیل خواهد شد.

1 70 اجاره خانه ، خرید آپارتمان و بازار املاک روی خط مطبوعات

براساس مصوبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی

شهری برای استفاده سپرده‌ گذاران خانه اولی‌ در بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری از ۸ به ۶ درصد و برای سایر مناطق شهری از ۹.۵

به ۸ درصد موافقت کرد. با کاهش سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۹.۵ به ۸ درصد اقساط پرداختی و سود تمام دوره این

وام برای متقاضیان تعدیل و نسبت به گذشته با صرفه ‌تر شد.

و در نهایت با روزنامه جهان صنعت و خبر« رشد قیمت مسکن در ۴ سال اخیر از سایر کالاها عقب ‌تر است» بررسی مطبوعات امروز را

به پایان می بریم .

تحلیلگر ارشد مسکن با بیان اینکه میانگین رشد قیمت خانه در چهار سال گذشته نسبت به سایر اقلام و کالاها عقب ‌تر است، گفت:« نیازمند افزایش موجودی مسکن نیستیم اما انتظار می‌رود به ازای ساخت مسکن خوب، واحدهای مسکونی بد از بازار خارج شود‌».

بهروز ملکی با اشاره به اینکه در دهه آینده نیازمند تولید سالانه ۸۰۰ هزار واحد مسکونی هستیم،گفت:«انتظار می‌رود، سیاست کیفی‌سازی مسکن به منظور ارتقای سطح زندگی ساکنان کنونی  در هسته میانی شهرها با سیاست کمی‌سازی مسکن جایگزین شود‌. در واقع کشور ما از این به بعد خیلی نیازمند افزایش موجودی مسکن نیست و انتظار می‌رود به تدریج به ازای ساخت واحدهای مسکونی خوب، واحدهای مسکونی بد از بازار خارج شود‌».

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…