نگاه کارشناس:کدام وام مسکن مناسب است؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

 خبر کاهش سود وام مسکن به ۸درصد می تواند برای  بسیاری از فعالان بازار مسکن و خریدارانی که قصد خرید خانه را دارند، مساله ای مهم و عاملی برای تغییر وضعیت بازار باشد. اما «نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک» در این باره نظر دیگری دارد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از «اقتصادآنلاین» حسام عقبایی معتقد است:« کاهش نرخ سود وام مسکن موجب رونق معاملات می‌شود و بنابراین روند کاهش نرخ سود باید ادامه یابد و به رقم کارمزد بانک‌ ها نزدیک شود».

پرداخت یارانه به بخش مسکن ضروری است

 

یک وام مسکن خوب و موثر چه ویژگی هایی دارد؟

 نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک درباره مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود وام خرید خانه گفت:« ارائه وام ارزان‌ قیمت بانکی یکی از روش‌های مناسب است که می‌تواند موجب بالا رفتن توان خرید و تحریک بازار مسکن شود.»

وی افزود:‌«ارائه تسهیلات مناسب و ارزان خوب است اما این که این وام مسکن با چه مبلغ و با چه مدت زمان بازپرداخت در اختیار متقاضیان قرارگیرد، بسیار مهم است».

عقبایی با انتقاد از پرداخت تسهیلات با یک شیوه و یک فرمول در کشور اظهار داشت:«پرداخت وام مسکن در کشور نباید با یک فرمول پیش برود. هم اکنون  که بخش مسکن دوره رکود را سپری می‌کند، سود تسهیلات خرید خانه باید بیشتر کاهش یابد و به جایی برسد که نرخ سود برای مسکن برداشته شود».

نایب رئیس اول اتحادیه املاک با بیان اینکه  نباید از کاهش نرخ سود وام مسکن به ۸ درصد خوشحال بودگفت: «در بسیاری از کشورهایی که در بخش مسکن مشکل داشته اند ، دولت‌ها به پرداخت یارانه به بخش مسکن اقدام کرده اند.»

وی با اشاره به ارتباط بخش مسکن با ۱۳۰۰ شغل و صنعت تصریح کرد: دولت می‌تواند با رونق بخش مسکن و ساخت و ساز، تحول ایجاد

کند و همچنین با پرداخت  یارانه به روند کاهش نرخ سود تسهیلات ادامه دهد و حتی آن را به صفر و یا به حد کارمزد برساند.

پرداخت یارانه به بخش مسکن ضروری است

عقبایی با بیان اینکه براساس قانون اساسی دولت‌ باید برای همه قشرهای جامعه سیاست‌های تأمین مسکن را درپیش بگیرد، گفت:«دولت در بخش مسکن برای قشر های پردرآمد نیز باید برنامه داشته باشد و ارائه تسهیلات باید با عدالت اجتماعی در اختیار مردم قرار گیرد».

عقبایی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش سقف وام مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان موجب گران شدن قیمت خانه نمی‌شود؟ گفت: «تحلیل‌های برخی اقتصاد دانان این موضوع را  که تزریق نقدینگی موجب افزایش قیمت خانه و تورم می‌شود تایید می کند».

وی افزود: «در واقع  از سال ۸۶ تا ۹۱ به هیچ وجه سقف وام مسکن افزایش نیافت و نقدینگی به بازار مسکن تزریق نشد، اما قیمت خانه  به شدت افزایش یافت».

 عقبایی تصریح کرد:«از آنجا که بخش مسکن در ایران با سایر بخش‌ها متفاوت است، بنابراین دولت باید با پرداخت یارانه به بخش مسکن، افزون بر کاهش نرخ سود خرید خانه، مدت بازپرداخت وام مسکن را نیز افزایش دهد تا متقاضیان به راحتی به بازپرداخت اقساط اقدام کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…