کاج مطبق و شرایط نگهداری آن

۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاج مطبق از جمله پرطرفدارترین گیاهان است که به زیبایی تمام بالا می‌رود و ظاهری دل انگیز در فضای خانه ایجاد می‌کند. این کاج نیاز به نگهداری خاص دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.
نگهداری کاج مطبق

گل‌ها و گیاهان در هر فضایی که باشند محیط را سرزنده و آرامش بخش جلوه می‌‎دهند و به راحتی با رنگ‌های دکوراسیون منزل و یا محیط کار هماهنگ می‌شوند. وجود گلدان‌ها و آویزهای گل شاداب و با طراوت، ‌تاثیری بسیار مثبت بر روحیه افراد در فضای خانه و محیط کار دارد. اما به خاطر داشته باشید، برای اینکه این گیاهان همچنان ماندگار و شاداب بمانند باید از آن‌ها به خوبی نگهداری کرد. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم شما را با شرایط نگهداری کاج مطبق این گیاه زیبا و پرطرفدار آشنا کنیم.

کاج مطبق

منشا کاج مطبق یا Araucaria ، جزیره نورفولک استرالیا است و به عنوان کاج نورفولک یا کاج آندز هم شناخته می‌شود. این گیاه طرفدران زیادی دارد اما معمولا افراد برای نگهداری آن مشکل دارند؛ به این دلیل که برگ‌های آن زرد می‌شود و می‌ریزد یا گیاه، خم شده و برگ هایش آویزان می‌شود.

اولین عامل: تعویض گلدان های گیاهان بعد از خرید، شاید علت اصلی زرد شدن و ریختن برگهای آن است

دومین عامل: علت دیگر کمبود نور مناسب برای کاج مطبق است. اگر محیطی که برای نگهداری گیاهان در نظر گرفته اید نور مناسب ندارد از خرید این گیاه صرف نظر کنید و گرنه فاصله طبقات گیاه زیاد می‌شود و حالت بدی پیدا می‌کند؛

خواص کاج مطبق

شرایط نگهداری کاج مطبق

آبیاری

آبیاری نامناسب باعث سوختگی و خشکی برگ‌ها می‌شود؛ زیرا خاک گلدان تا حدودی به رطوبت احتیاج دارد اما از آبیاری زیاد گلدانه نیز باید پرهیز کرد؛ چون باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های آن می ‌شود. به یاد داشته باشید که وقتی خاک تا حدودی رطوبتش را از دست داد، زمان آب دادن به گیاه است.

خاک

خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک است. ترکیب پیت ماس و شن یا ترکیبات سبک دیگر برای کاج مطبق مناسب می‌باشد، اما تا زمانی که به تعویض گلدان نیاز نیست؛ به ویژه اگر تازه خریداری کرده اید. برای تقویت گیاه در فصل رشد می توانید از کود ۱۰-۱۰-۱۰ ماهی یک بار استفاده کنید.

دما

گرمای زیاد باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می شود، در اثر سرما هم گیاه حالت خمیدگی  پیدا می‌کند؛ سعی کنید گیاه را در معرض باد کولر قرار ندهید. دمای مناسب برای کاج مطبق بین ۱۵-۳۲ درجه پیشنهاد می‌شود.

خشک شدن کاج مطبق

 برگ‌های بی روح کاج مطبق

در صورتی که هوا سرد است و یا با کمبود نور مواجه هستید؛ در این دو حالت گیاه را به مکان گرمتر و پرنورتری منتقل کنید.

سوزنی شدن برگ ها

اگر برگ ها سوزنی زرد و قهوه ای شدند به دلیل گرم و خشک بودن هواست؛ پس جای گلدان را به محل خنک‌تر با اکسیژن فراوان تغییر دهید و هرگز آبیاری و آب فشانی را فراموش نکنید.

در این مطلب بطور مختصر نکات و شرایط نگهداری مناسب از کاج مطبق را شرح دادیم. نظرات خود را با خوانندگان مجله دلتا در میان بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر درباره گل‌های آپارتمانی “آشنایی با گل های آپارتمانی ؛ معرفی ۷ گیاه آپارتمانی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  2. علی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۴۹ ب٫ظ

    عاالیی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…