تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان

تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان انکار نشدنی است. گردش خون در بدن هنگامی تاثیر مطلوب دارد که مسیرهای جریان خون، باز، انعطاف‌ پذیر و بدون گرفتگی باشند. رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزی‌ها، نوشیدن آب زیاد و ورزش منظم، عناصری هستند که در کنار هم می‌توانند ساختار قلب و عروق را در شرایط مناسب نگه دارند.

گردش خون سالم و قوی از مهم‌ترین عواملی هستند که برای داشتن قلب سالم ضروری است، گردش خون به سبب حفظ ضربان قلب در سطح مطلوب، به جریان انداختن خون لازم در رگ‌ها و شریان‌ های اصلی، رساندن مواد مغذی لازم به قسمت‌های مختلف بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی اهمیت حیاتی دارد.

البته پیشگیری همواره بهترین درمان است و گیاهان دارویی در این مورد بسیار مفیدند، چون باعث تقویت جریان خون در قسمت‌های داخلی بدن و بهبود سلامت دیواره‌های عروق خونی می شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از مواد غذایی که برای قلب و عروق مفید هستند، می پردازیم.

سیر

ayatmadari sir garlic 6 تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان

سیر محافظ بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

آزمایش‌های علمی نشان می‌دهند که سیر می‌تواند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را کاهش داده، سطح کلسترول خوب خون (HDL) را بیشتر کند و احتمال شکل‌گیری پلاک‌های مخرب در شریان‌های کاروتید را پایین آورد.

افزون براین، باید قابلیت ویژه سیر برای محافظت از آئورت در برار روند پیری را هم اضافه کرد. آئورت، شریان اصلی و مهمی است که مسئولیت ادامه جریان خون و فشار مناسب برای هر ضربان قلب را بر عهده دارد.

زالزالک

فف تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان

زالزالک از بهترین گیاهان برای تقویت گردش خون است. این گیاه معمولا برای اختلالات گردش خونی در بیماری‌های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده ‌اند که برگ‌ها، گل‌ها و میوه زالزالک، عناصر مهمی دارند که مانند ترکیبات آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و می‌توانند برای تسکین علائم آترواسکلروز (تصلب شرائین) مفید باشند.

یکی دیگر از فواید زالزالک، این است که میزان تجزیه کلسترول را در اسیدهای صفراوی بیشتر می‌کند و از همین طریق، مانع تجمع کلسترول در کبد می‌شود. در صورت استفاده دراز مدت از عصاره زالزالک، عروق خونی (از جمله عروق سیستم کرونر) منبسط می‌شوند و گردش خون در قلب و بدن بهبود می‌یابد.

زالزالک بر سطح کلسیم داخل سلولی در عضله‌های قلب نیز اثر می‌گذارد و همین تاثیر به بهبود عملکرد قلب و کاهش مشکلات انقباضی قلب منجر می‌شود.

فلفل قرمز

pepper تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان

فلفل قرمز بعضی از خاصیت‌های سیر و زالزالک را به ‌طور همزمان دارد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کپسایسین (ترکیب خاص فلفل قرمز)، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و استحکام مویرگی را هم در جریان خون تقویت می‌کند.

یک خاصیت درمانی فلفل قرمز این است که به شریان‌های اصلی، رگ‌های خونی دیگر و مویرگ‌ها کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری و جوانی خود را حفظ کنند و این کار را از طریق تغذیه ساختار سلولی آن‌ها انجام می‌دهد.

ویژگی دیگر فلفل قرمز، این است که گردش خون کافی را به ‌طور برابر در قسمت‌های مختلف بدن تقسیم می‌کند و قدرت ضربان قلب را افزایش می‌دهد، در حالی که فشار خون عمومی را پایین می‌آورد.

سنبل‌الطیب

سنبل الطیب 1024x769 تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان

سنبل الطیب از مشهورترین گیاهانی است که از قرن‌ها پیش به‌ عنوان آرام‌ بخش و درمان کننده اختلالات عصبی، مقابله با بیماری فشار خون بالا و تسکین بیش ‌فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گیاه برای تسکین نشانه های ناشی از اختلال اضطرابی، حمله پانیک، سردرد و بی‌خوابی نیز مفید است.

 

زغال‌اختهمیوه زغال اخته تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت قلب انسان

زغال‌اخته حاوی گروهی از فلاونوئیدها و آنتوسیانوسیدهایی است که اهمیت ویژه‌ای دارند؛ چون در گروه قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد.

زغال‌ اخته، استحکام مویرگ‌ها را تقویت می‌کند و ذاتا برای درمان رگ‌های واریسی، هموروئید و شکنندگی مویرگ‌ها مفید است.

به عنوان یکی دیگر از فواید زغال اخته می‌توان به تاثیر آن برای تقویت بینایی و مقابله با دژنراسیون ماکولا اشاره کرد./

منبع : منابع اینترنتی

۲ دیدگاه

  1. هادی ذاهدی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    خداوندخیرش دهد،عالیه(توضیحاتی بیشتری لازم هست)

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۲ ب٫ظ

      سلام و سپاس از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…