سوءاستفاده از عکس دیگران در فضای مجازی

۶
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قانون مجازات اسلامی؛ تصاویر، فیلم‌ها و سایر اطلاعات کاربران در فضای مجازی مورد حمایت قرار گرفته و افرادی که نسبت به انتشار اطلاعات افراد اقداماتی انجام می‌دهند ممکن است تحت شرایطی مجرم شناخته شوند.
استفاده از عكس دیگران

از جرایمی که در فضای مجازی رخ می‌دهد کلاهبرداری، مزاحمت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های کاذب و … است. اما یکی از شایع‌ترین این جرایم سوء استفاده از عکس‌های خصوصی و شخصی افراد است. در واقع سوءاستفاده از عکس‌های پروفایل افراد یا عکس‌هایی که اشخاص در فضای مجازی منتشر کرده‌اند از جمله جرایمی است که با پیشرفت تکنولوژی، باعث به وجود آمدن پرونده‌های بسیاری در دادگاه‌ و مراجع قضایی شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم استفاده از عکس دیگران در فضای مجازی می‌پردازیم.

جرم استفاده از عکس دیگران در فضای مجازی

در قانون مجازات اسلامی؛ تصاویر، فیلم‌ها و سایر اطلاعات کاربران در فضای مجازی مورد حمایت قرار گرفته و افرادی که نسبت به انتشار محتوا‌های افراد اقداماتی انجام می‌دهند ممکن است تحت شرایطی مجرم شناخته شوند.

جرم استفاده از عکس پروفایل دیگران

این جرم زمانی محقق می‌شود که فردی عکس خود را روی پروفایل خود قرار داده و دیگری عکس وی را به نحوی تغییر دهد که موجب هتک حیثیت فرد شود، مثلا نوشته نامتعارفی بر آن بیفزاید یا صاحب تصویر را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، فردی غیر اخلاقی معرفی کند. در این حالت با طرح شکایت و اثبات اتهام، ممکن است فرد خاطی به حبس یا جزای نقدی محکوم شود.

استفاده از عکس دیگران

سوءاستفاده از عکس در اینستاگرام

وقتی فردی تصویر یا فیلم شخصی خود را در شبکه اجتماعی خاصی مثل اینستاگرام قرار می‌دهد در حالی که صفحه وی توسط همه افراد قابل دسترسی نیست (private است)، و فردی با استفاده از نرم افزار‌های گوناگون عکس یا فیلم را ذخیره کرده و آن را منتشر می‌کند یا در دسترس افراد دیگر قرار می‌دهد، می توان مرتکب را تحت عنوان هتک حیثیت یا نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار داد. بنابراین بر اساس قانون تمام اطلاعات افراد در فضای مجازی محفوظ و مورد حمایت قانون‌گذار است و کسانی که با هر انگیزه‌ای نسبت به هتک حیثیت افراد اقدام می‌کنند، به مجازات قانونی مرتبط خواهند رسید.

نحوه پیگیری قانونی این جرم

قربانیان این نوع جرایم ابتدا باید اقدام به جمع ‌آوری دلیل کنند، به عبارتی دیگر اعمال خلافی که به نام یا با عکس آن‌ها صورت می‌گیرد را از طرق مختلف مانند گرفتن اسکرین شات جمع‌آوری کنند. سپس عکس‌های شخصی را به سرعت از صفحات اجتماعی بردارند. افرادی که در معرض این جرم قرار گرفته‌اند باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنند و شکایت خود را  ارائه دهند.

مطلب پیشنهادی:برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر  مزاحمت در فضای مجازی را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۴۸ ب٫ظ

  4. روزبهانی

    ۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۵۴ ق٫ظ

  6. فتحی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …