طب سوزنی چیست؟

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طب سوزنی شاخه‌ای از طب سنتی است که به تسکین درد و درمان برخی از بیماری‌ها کمک می‌کند. برای آشنایی بیش‌تر با این شیوه درمانی این مطلب را مطالعه کنید.
طب سوزنی

طب سوزنی واژه‌ ناشناخته‌ای نیست. این طب با قدمتی ۲۰۰۰ ساله، به  درمان بسیاری از دردهای آزاردهنده‌ کمک می‌کند؛ دردهایی مثل کمردرد، درد شانه، مچ دست یا حتی دندان‌درد. نزدیک به ۴۰ سال است که از این طب در ایران استفاده می‌شود. با ما همراه باشید، تا با یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی در این مطلب مجله دلتا آشنا شوید.

روش درمان با طب سوزنی

نظریه اصلی طب سوزنی وجود کانال‌های انرژی است. این کانال‌ها کل بدن ما را فراگرفته‌اند. انرژی‌ در این کانال‌ها جریان دارد. هر نقطه از بدن، مربوط به یک عضو یا اندام خاص است. به عقیده متخصصانِ طب سوزنی، زمانی فرد بیمار می‌شود که کانال‌های انرژی بسته شوند یا انرژی به‌صورت نامتعادل جریان پیدا کند. طب سوزنی راهی برای رفع انسداد و متعادل کردن جریان انرژی است.

با ورود سوزن در بدن، اندورفین در مغز آزاد می‌شود. اندورفین یک مسکن طبیعی است و به تسکین درد کمک می‌کند. گاهی اوقات برای تحت تاثیر قرار دادن جریان انرژی، سوزن حرارت داده‌ می‌شود یا طول بیشتری از سوزن را به بدن وارد می‌کنند.

فواید طب سوزنی

سوزن‌ها چه حسی در ما ایجاد می‌کنند؟

سوزن مورد استفاده در طب سوزنی و سوزن‌های تزریقاتی به ترتیب ضخامتی به‌اندازه‌ی ۰٫۳۱-۰٫۱۶ و ۲-۰٫۶ میلی‌متر دارند. از مقایسه این اعداد متوجه می‌شویم ضخیم‌ترین سوزن مورد استفاده در طب سوزنی از نازک‌ترین سوزن تزریقاتی بسیار کم‌تر است. دلیل این اختلاف، وجود شیاری در سوزن‌های تزریقاتی است که برای تزریق دارو تعبیه شده است، در صورتی که در طب سوزنی داروی به بدن وارد نمی‌شود.

ورود سوزن به بدن، مانند ضربه زدن سوزن خیاطی با فشار بسیار کم است. گاهی اوقات ممکن است سوزش، خارش، بی‌حسی یا درد کمی نیز احساس شود. به عقیده‌ متخصصان علت این احساسات، جاری شدن انرژی در کانال‌ها است.

طب سوزنی برای اعصاب

مراحل درمان

متخصص نقاطی را که مسدود شده‌ یا تعادل جریان انرژی برهم‌ خورده؛ مشخص می‌کند. هریک از این نقاط به عضوی از بدن مربوط است.  در نهایت سوزن‌ها که بسیار نازک است، در عمق‌های مختلف به بدن وارد می‌شوند.

علت تفاوت در عمق ورودی سوزن‌ها، متفاوت بودن میزان عدم تعادل جریان انرژی در کانال‌هاست. بنابراین برای بازگرداندن انرژی به حالت اولیه، عمق بیش‌تر یا کم‌تری نیاز دارند. مدت درمان در هر جلسه برای افراد مختلف و با در نظر گرفتن مهارت متخصصان، ممکن است از ۱۵ دقیقه تا یک ساعت و حتی چند جلسه تغییر کند.

کاربرد طب سوزنی

کاربرد‌های طب سوزنی

طب سوزنی، از تسکین درد تا درمان بیماری‌ها کاربرد دارد. هم‌چنین می‌‌توان آن را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کرد. جالب است بدانید که درمان کمردرد به روش طب سوزنی دو برابر درمان‌های رایج به کاهش درد بیمار کمک می‌کند، علاوه بر این به تازگی طب سوزنی در درمان تهوع مربوط به بارداری و شیمی‌درمانی با نتایج امیدوارکننده‌ای همراه بوده است. طب سوزنی برای درمان موارد زیر هم کاربرد دارد:

  • درد‌های مزمن در ناحیه‌ی سر، میگرن، کمردرد، دندان‌درد
  • گرفتگی‌های دوران قاعدگی بانوان
  • سندرم تونل کارپال به معنی فشار‌ بر عصب مچ دست که منجر به بی‌حس شدن سرانگشتان می‌شود.
  • آسم، خس‌خس سینه، تنگی قفسه سینه و سرفه
  • دردهای ناشی از ترک مواد مخدر
  • فیبرومیالژیا یا درد گسترده در سطح بدن به ویژه درد در عضلات و بافت‌های نرم بدن
  • میوفاسیال یا دردهای مزمن ماهیچه‌ای
  • درد زایمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…