بازار خرید آپارتمان ، راکد یا سرگردان؟

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

 این روزها بازار خرید آپارتمان و در مجموع بازار مسکن ،بازاری سرگردان توصیف می شود. بنا بر آماری که بانک مرکزی منتشر کرده است ، در اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت خرید یک مترمربع زیربنای آپارتمان مسکونی که در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ثبت شده است ۵ میلیون و۷۶۰ هزار تومان اعلام شده که در مقایسه با اسفند ماه ۹۵ نزدیک به ۱/۲۶‌ درصد افزایش داشته است.

مسکن ، بازار سرگردان

براساس این آمار همچنین دراسفند ماه پارسال شاخص اجاره خانه درتهران و درتمام مناطق شهری در مقایسه با همین ماه در سال

پیش از آن به ‌ترتیب ۵/۱۰ و ۴/۹‌درصد رشد نشان می‌دهد.

برغم اینکه آمار‌های رسمی حاکی از رکود بازار مسکن بوده وگفته می‌شود که دراین بخش چندان افزایشی روی نداد،برخی می گویند که

در مناطقی خانه گران شده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش خرید آپارتمان و نگرانی‌هایی که مردم از آینده این بخش دارند ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن در مورد پیش‌بینی خود از آینده قیمت مسکن می‌گوید: با توجه به  سرگردانی بازار مسکن ، چگونگی افزایش قیمت خرید مسکن و بهای اجاره هنوز مشخص نیست.

او با اشاره به اینکه رکود بازار خرید آپارتمان نزدیک به چهار تا پنج سال است که ادامه دارد و شرایط مسکن با شرایط سابق نیز متفاوت است ، می افزاید:از آنجا که مسکن سهمی بزرگ در اقتصاد کلان کشور دارد، رونق دراین بخش بیشتر به رونق مالی و البته افزایش توانخرید مردم بازمی‌گردد. به عبارتی هر اندازه کشور رشد اقتصادی خوبی داشته باشد و توان مالی مردم افزایش یابد یا از حداقل افزایش تسهیلات مالی در این بخش بهره مند شود، در آن صورت توان خرید مردم افزایش یافته و تغییرات دربخش مسکن را شاهد خواهیم بود.

رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن در عین حال تصریح می کند که ، اگر توان خرید مردم به هر دلیل کاهش یابد یا تسهیلات اعطایی پاسخگوی خرید مسکن نباشد، بطور قطع  در شرایط کنونی ، خرید خانه سخت ‌تر می‌شود.

به گفته وی ، امسال هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد توان خرید مردم افزایش یابد و یا بخش مسکن با تغییرات روبه روشود. وی افزود: البته باید خاطرنشان کرد شرایط کنونی بازار مسکن تا حدودی متاثر ازاوضاع بازار و تغییرات پی در پی نرخ دلار و همچنین مشخص ‌نبودن سیاست گذاری در بخش مسکن و اقتصاد کلان کشور است، به طوری که هنوز نرخ ارز و دلار درحال تغییر است و نرخ سود بانکی یک روز ۱۵‌درصد اعلام  و روز دیگر با کاهش روبه رو می‌شود. به عبارتی هنوز سیاست‌های اقتصادی در بازار مشخص نیست و مسکن نیز متاثر ازبخش اقتصاد سرگردان است.

4 18 بازار خرید آپارتمان ، راکد یا سرگردان؟

رهبر تصریح کرد: بنابر این باید بگویم هم اکنون نمی‌توان ‌پیش‌بینی دقیقی از آینده قیمت مسکن داشت. از سوی دیگر باید یادآور شد ریشه نوسان های قیمت به ‌میزان هجوم خریداران به بازار مسکن بازمی‌گردد، یعنی اگر مسکن با هجوم خریداران مسکن  رو‌به ‌رو شود قیمت ها کاهش می‌یابد.

وی افزود :از آنجا که هم اکنون مردم توان  کافی برای خرید خانه  ندارند، از این رو این هجوم بیشتر به سمت بازار اجاره خانه بوده است. بنابراین باید گفت اگر دولتمردان برای افزایش توان خرید مردم برنامه ‌ای نداشته باشند، نمی‌توان پیش‌بینی درستی از آینده اوضاع مسکن داشت.

رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن همچنین درباره بازار مسکن در بخش اجاره در سال ۹۷ اظهار داشت :خرید مسکن یا  اجاره آن با هم ارتباطی معکوس دارند. وقتی مردم توان خرید مسکن نداشته باشند به سمت اجاره مسکن هجوم می‌آورند. باید خاطرنشان ‌کرد که تقاضای مردم برای خرید یا اجاره مسکن هیچگاه کم نمی‌شود بلکه ، این عرضه مسکن است که با محدودیت روبه ‌رو می‌شود. بنابر این هم اکنون باتوجه به اینکه هجوم برای اجاره مسکن بیشتر شده است، با افزایش اجاره بها نیز روبه ‌رو خواهیم شد و افزایش اجاره بهای مسکن درسال ۹۷ دور از انتظارنیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…