روش های جلوگیری از کلاهبرداری در معامله خودرو

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از روش‌های کلاهبرداری در معاملات خودرو، فروش خودروی کم‌آپشن به جای خودروی فول است. به این صورت که کلاهبرداران خودرو‌های کم‌آپشن را با اضافه کردن آپشن‌های تقلبی، به عنوان فول آپشن و به قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند.
کلاهبرداری در معامله خودرو

روش های کلاهبرداری روز به روز تغییر می کند  و افرادی که تمایل به خرید یا فروش خودرو، مسکن و یا هر کالای نسبتا گران دیگری را دارند باید بیش از پیش در این خصوص دقت کنند. با کمی جست و جو در فضای مجازی با روش های جدیدی از کلاهبرداری در معامله خودرو آشنا خواهید شد که مالباختگان فراوانی را گرفتار کرده است. در مجله دلتا ، روش‌های کلاهبرداری در معامله خودرو و راه‌های پیشگیری از آن بررسی شده است.

پارکینگ دوقبضه

یکی از رایج‌ترین ترفندهای کلاهبرداری در حوزه خودرو، دو قسمت کردن قبض پارکینگ بین فروشنده و خریدار خودرو است. به این صورت که کلاهبرداران از فروشنده درخواست می‌کنند خودرو را در پارکینگ معینی که معمولا خریدار آن را مشخص می‌کند، پارک کرده و قبض پارکینگ را دو قسمت کنند تا هیچ کدام از طرف ها به تنهایی و بدون حضور دیگری نتواند خودرو را از پارکینگ خارج کند. این موضوع ممکن است در نگاه اول عادی به‌نظر آید. اما ماجرا از زمانی شروع می شود که هر بار خریدار قلابی با بهانه‌های مختلف از جمله خراب بودن موتور ماشین، رنگ‌خوردگی بدنه خودرو، لک داشتن قسمت‌هایی از بدنه و مشکلات بسیار دیگر، خرید خودرو را به زمان بعد موکول کرده یا از خرید آن شانه خالی ‌می کند  تا مگر فروشنده خودرو را از قیمت پیشنهادی و ثبت شده در قولنامه پایین‌تر واگذار کند. متاسفانه در اکثر این مواقع فروشنده که یا از قوانین بی اطلاع است  یا فرصت و حوصله کافی برای شکایت کردن و پیگیری در این خصوص را ندارد، مجبور می‌شود خودرو را به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت ثبت شده در قولنامه به خریدار واگذار کند. غافل از اینکه فقط با ارائه مدارک خودرو و پرداخت کردن هزینه بسیار کم به پارکینگ، فروشنده می‌تواند خودرو را از پارکینگ خارج کرده و از فروش تحمیلی آن خودداری کند.

کلاهبرداری معامله خودرو

تعویض خودرو در فاصله بین تنظیم قولنامه و تعویض پلاک

خریدار برای مشاهده خودرو همراه با کارشناس خبره مراجعه و کارشناس هم سلامت فنی و بدنه خودرو را تایید می‌کند؛ اما فروشنده با استفاده از ترفند‌هایی، شماره شاسی را در قولنامه ذکر نمی‌کند. قولنامه در محضر نوشته و بیعانه هم پرداخت می‌شود؛ تعویض پلاک نیز به طور قانونی و درست انجام می شود؛ اما پس از معامله، خریدار متوجه تصادفی بودن خودرو می‌شود. در واقع نکته اینجاست که خودروی تحویلی به خریدار با خودروی کارشناسی شده متفاوت است؛ به این صورت که در روز معامله، یک خودروی سالم بدون رنگ را به خریدار و کارشناس نشان داده‌اند و در روز تعویض پلاک یک خودروی چپ شده با همان مشخصات ظاهری را به وی تحویل داده‌اند.

فروش خودرو کم‌آپشن به جای خودروی فول

این روش که متاسفانه در خودرو‌های لوکس بسیار رایج است، در مواردی اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران خودرو‌هایی با تجهیزات و امکانات جزئی را خریداری می‌کنند و با اضافه کردن تجهیزات تقلبی، خودرو را به عنوان فول آپشن و به قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند. راه پیشگیری از این کلاهبرداری استفاده از کارشناسان خبره است.
معامله خودرو

راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری خودرو

۱. از خرید و فروش وکالتی خودرو تا حد امکان پرهیز شود.

در برخی موارد کلاهبرداران خودرو از موضوع وکالت سوءاستفاده می‌کنند. دادن وکالت در فروش خودرو اگرچه کمتر اتفاق می‌افتد؛ اما مشکلات خاص خود را دارد. در نهایت اگر خودرو به طور وکالتی فروخته شد، باید خریدار هرچه سریع‌تر تعویض پلاک را انجام دهد؛ زیرا تا زمانی که تعویض پلاک صورت نگرفته هر تخلفی  که با خودرو اتفاق بیفتد، پلیس و مراجع قضایی فروشنده را مقصر می‌دانند. در امر خرید خودرو وکالتی هم باید مواردی مانند ممنوع المعامله بودن فروشنده و یا اختلاف در شماره شاسی و موتور خودرو با موارد قید شده در قولنامه که ممکن است خریدار را به دردسر اندازد، حتما مورد بررسی قرار گیرد.

۲. بدون کارشناسی دقیق خودرو خریداری نشود.

طبق آمار، اکثر خودروهای دست دوم، ایراد فنی و یا بدنه دارند و گاهی برخی از فروشندگان ایرادات خودروی خود را پنهان می‌کنند؛ ایراداتی که می‌تواند باعث ضررهای مالی بسیاری برای خریدار شود.

۳. دقت در نوشتن قولنامه

برای جلوگیری از کلاهبرداری و سایر مشکلات، لازم است که قولنامه در دفاتر مجاز رسمی تنظیم شود؛ علاوه بر این باید تمام جزئیات و توافقات با طرف دیگر معامله در قولنامه ذکر شود.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر در خصوص معامله خودروی دست دوم “نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ثامن

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …