۷ نشانه پوسیدگی دندان

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با شناخت علائم پوسیدگی دندان، از بروز مشکلات جدی و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای درمان آن جلوگیری کنید. در ادامه به 7 مورد از نشانه‌های دندان پوسیده اشاره می‌کنیم.
علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری دهان و دندان است که مشکلات متعددی درپی دارد. اگر این عارضه به موقع درمان نشود، می‌تواند باعث از بین رفتن عصب دندان و مشکلات بسیار جدی شود. توصیه می‌کنیم با آگاهی از نشانه‌های پوسیدگی، مانع ایجاد مشکلات و صرف هزینه‌های بیشتر شوید. در این مطلب مجله دلتا با علائم پوسیدگی دندان آشنا خواهیم شد.

دندان درد طولانی مدت

دندان درد، اغلب یکی از علائم پوسیدگی دندان است؛ به ویژه مواقعی که دندان صدمه دیده با چیزی تماس پیدا می‌کند. درد اغلب یک نشانه است و می‌تواند در خود دندان یا لثه زیر دندان باشد. این دردها ممکن است گاهی تند و تیز و شدید و گاهی هم خفیف و تپشی باشند که هر دو حالت نشانه پوسیدگی است.

احساس درد هنگام غذا خوردن

اگر هنگام غذا خوردن احساس درد ناگهانی می‌کنید، علت آن می تواند عفونت لثه، ترک خوردن یا پوسیدگی دندان باشد. با لمس ناحیه مورد نظر اگر از شدت درد نتوانید به دندان خود دست بزنید، باید برای معاینه به دندان پزشک مراجعه کنید.

خرابی دندان

بو و مزه بد دهان

پوسیدگی به حفره‌های کوچک و عفونی گفته می‌شود که درون دندان به وجود می‌آید و محل مناسبی برای انباشت تکه‌های غذا و رشد باکتری‌ها است. این عارضه در اثر تجمع مواد اسیدی و قندی به وجود می‌آید. باکتری‌ها می‌توانند وارد این حفره شده و باعث بو و مزه بد دهان شوند.

احساس ناخوشایند در برابر تغییر دما

دندان پوسیده و عفونی به دما حساس است؛ مساله‌ای که خوردن و نوشیدن را ناخوشایند و دردناک می‌کند. هر کدام از دندان‌ها درون خود یک عصب و یک رگ دارند که با خون‌رسانی، به رشد و عملکرد دندان کمک می‌کنند. وقتی پوسیدگی عمیق باشد و به عصب نزدیک شود، عصب می‌تواند تغییر دما را راحت تر احساس کند.

تیرگی دندان

بعضی پوسیدگی‌ها بر سطح دندان و به شکل یک حفره ظاهر می‌شوند؛ اما برخی شکل یک نقطه یا لکه دارند. ظاهر شدن لکه‌های سیاه، قهوه‌ای یا سفید رنگ روی دندان اغلب نشانه پوسیدگی آن است، گرچه این لکه‌ها می‌توانند طبیعی هم باشند. اگر لکه روی دندان نرم یا چسبنده باشد، احتمالا یکی از علائم پوسیدگی دندان است. در بعضی موارد، پوسیدگی ممکن است باعث تیره شدن کل دندان یا افزایش احتمال شکستن آن شود.

دندان پوسیده

خونریزی هنگام مسواک زدن

پوسیدگی می‌تواند باعث خونریزی هنگام مسواک زدن شود که علت آن تحریک شدن لثه از سوی عصب آسیب دیده است. خونریزی‌های مکرر ممکن است نشانه بیماری لثه یا یک پوسیدگی عمیق باشد. اگر پوسیدگی وسیعی در خط لثه وجود داشته باشد، ممکن است مواد غذایی در پوسیدگی گیر کنند و باعث صدمه دیدن لثه شوند. اگر پوسیدگی دندان وسیع باشد، ممکن است خود دندان خونریزی کند.

التهاب لثه

در بعضی موارد ورم لثه یکی از علائم پوسیدگی دندان است، گرچه این ورم ممکن است دردناک نباشد. اگر پوسیدگی خیلی عمیقی در دندان وجود داشته باشد، باعث صدمه دیدن، از بین رفتن یا عفونی شدن عصب خواهد شد. این عفونت موجب التهاب لثه می‌شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده، حتما به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نحوه مراقبت از دندان “نکاتی در مورد حفظ سلامت دندان‌ها” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  2. فتحی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

  3. محمد

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…