بازار ملک از نگاه مطبوعات، ۱۱ شهریور ۹۶

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات، 11 شهریور 96

نگاهی به بازار ملک از نگاه مطبوعات، ۱۱ شهریور ۹۶ حاکی از آن این بازار در حال پذیرش تحولاتی است که احتمالا آینده نوید بخشی را برای آن رقم خواهد زد. نشریات داخلی در گزارش های خود توجه خاصی به این مساله داشته اند. گزارشی که ذیلا می خوانید بیشتر در این باره توضیح داده شده است.

روزنامه همشهری – نشانه‌های رونق در بازار مسکن‌

بازار مسکن در حال جان گرفتن است؛ البته جان گرفتنی که با دوره‌های قبل فرق دارد و در آن اثری از جهش قیمت‌ نیست.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تعداد معاملات بازار مسکن تهران در مردادماه سال ‌جاری نسبت به‌ماه قبل ۲۳.۷درصد رشد داشته اما قیمت ‌در این‌ماه فقط یک درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، این افزایش تعداد معاملات را نشانه تقویت بازار مسکن در تابستان تلقی می‌کند.

علی چگنی، پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر فعال‌تر شدن بازار مسکن در سال‌جاری به ‌ویژه فصل تابستان را یادآوری می‌کند و می‌گوید: در مقطع فعلی با ورود بخشی از سپرده‌ گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم، بازار جان تازه‌ای گرفته و با توجه به ‌وجود خانه‌های خالی و انباشت عرضه در بازار مسکن، تعادل قیمتی این بازار حفظ شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد – پایان سقوط فروش «نوساز»ها

فرآیند دست کم ۵ ماهه «سقوط» سهم نوسازها از کل معاملات ماهانه مسکن در تهران، ماه گذشته متوقف شد. سهم «نوساز»ها از معاملات مسکن بعد از اوج‌گیری در بهمن سال گذشته، تحت تاثیر «خطای تشخیص» سمت عرضه از بابت پذیرش افزایش قیمت بالا در سمت تقاضا، به‌صورت نامتوالی طی ۵ ماه‌ اخیر کاهش پیدا کرد.

بالاترین سهم فروش نوسازها طی دو سال اخیر برای بهمن ۹۵ با اختصاص ۵۴ درصد از کل معاملات خرید آپارتمان به واحدهای زیر ۵ سال ساخت، به ثبت رسید اما روند سقوط این سهم، میزان فروش نوسازها را در تیر امسال به ۲/ ۴۶ درصد کل معاملات – پایین‌ترین سهم- رساند. اکنون پس از سه ماه پیاپی سقوط سهم نوسازها، بازار مرداد با بهبود نسبی فروش این املاک روبه‌رو شد.

هفته نامه پیام ساختمان – کارنامه مسکن در افقی جدید

تحولات پنج ماهه بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد تقاضا برای خرید واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال به طور معناداری افزایش یافته است.

بررسی بازار مسکن شهر تهران طی پنج ماهه نخست سال جاری حاکی از رشد ۵۰ درصدی خرید و فروش واحدهای مسکونی ۱۶ تا ۲۰ سال است که می تواند ناشی از تجهیز زوجهای خانه اولی به تسهیلات مسکن یکم باشد.

با وجود این که از دو سال قبل تا کنون وام مسکن به سقف ۱۶۰ میلیون تومان رسیده این رقم برای خرید واحدهای نوساز در تهران کافی نیست اما می‌تواند به بازار واحدهای قدیمی ساز برسد.

در پنج ماهه ابتدای سال جاری، سهم خانه های ۱۶ تا ۲۰ سال نسبت به کل معاملات مسکن به ترتیب ۱۱.۸، ۱۲، ۱۱.۵، ۱۲.۱ و ۱۱.۷ درصد بوده که به طور میانگین با رشد ۵۰ درصد نسبت به واحدهای مشابه در سال قبل همراه شده است.

همچنین بازار واحدهای بیش از ۲۰ سال مقداری نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته رونق گرفته و تعداد معاملات این گروه از آپارتمان ها ۲۳.۷ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

روزنامه ابرار اقتصادی – با کاهش نرخ سود بانکی قیمت اجاره بها افزایش خواهدیافت

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با کاهش نرخ سود بانکی قیمت اجاره بها افزایش خواهدیافت.

دامادی، با اشاره به اینکه بخش مسکن ارتباط مستقیمی با سایربخش ها داشته و از آنها تاثیر می پذیرد،گفت: سیاست خارجی و موضوعات مختلف اقتصاد از مهم ترین عواملی است که در این بازار تاثیر گذار است و از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی نیز می تواند اثر گذاری مستقیم داشته باشد.

وی با اشاره به این که کاهش نرخ سود بانکی می تواند سرمایه گذار و تولید کننده را به سمت ساخت و ساز بیشرسوق دهد، افزود: زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند که سرمایه خودرا به این بازار تزریق نکنند.

دامادی تصریح کرد: با کاهش نرخ سود بانکی و پایین آمدن نرخ سود تسهیلات، برای بسیاری از خریداران به صرفه است که از تسهیلات بانکی استفاده کنند و می تواند موجب رونق بازار مسکن شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: درحال حاضر بازار مسکن از رکود خارج نشده و با کاهش نرخ سودسپرده و تسهیلات بانکی قیمت اجاره ها افزایش خواهد یافت و باید هرچه سریع تر اقدامات لازم را برای بهبوداین وضعیت انجام داد.

منبع : دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…