پول ، رقیب مسکن ؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در پی ساماندهی نرخ دلار ، حالا بازار مسکن چشم براه تصمیم دولت برای ساماندهی بازار پول است که تکلیف بخش مسکن را هم

روشن می‌کند.

بنا بر گزارش های بانک مرکزی ، در سه ماهه سوم پارسال  تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران ۲.۳ درصد رشد داشته که در مقایسه با ابتدای امسال ۱۵.۷ درصد افزایش داشته است. در شهرهای بزرگ،این رشد ۵ ودر مناطق شهری ایران  ۸.۶ درصد گزارش شده است.

1 45 پول ، رقیب مسکن ؟
به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، این گزارش حاکی است که سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه ماهه سوم پارسال در تهران ، ۳۹.۴ درصد رشد داشته  در حالی که درمناطق شهری این رشد به ۱۰.۶ درصد رسیده  است.

میزان کل سرمایه‌گذاری‌ های ساختمانی در تابستان سال ۹۶ با جهش ۲۱ درصدی  در مقایسه با بازه زمانی  سال ۹۵ روبه رو شد و  در زمستان ۹۶ ورود سرمایه به بازار ساخت افزایش ۱۱ درصدی داشت.

2 44 پول ، رقیب مسکن ؟

افزایش سرمایه گذاری و معاملات مسکن نشان می دهد ، امسال  بازار مسکن، مناسب سرمایه گذاری است.اگرچه پیش بینی ها حاکی

است که قیمت ها جهش ندارند اما، برخی تحلیلگران بازار مسکن از احتمال رشد قیمت ها خبردهند.

به رغم اینکه در نیمه دوم پارسال معاملات مسکن بیشتر مربوط به آپارتمان های کوچک و متوسط بود، اما در اواخر سال گذشته فروش واحدهای لوکس و بزرگ‌ متراژ هم به جریان افتاد.

کارشناسان اقتصادی می گویند: علت رونق گرفتن معاملات مسکن در تهران و شهرهای بزرگ ، ورود نقدینگی‌ به این بازار از مبداء سپرده‌های بانکی است که پس از کاهش نرخ سود بانکی به  ۱۵ درصد صورت گرفت. رویدادی که به تازگی سبب شد تا قیمت ارز هم افزایش یابد.

بنا بر این گزارش ، با تصویب سیاست های تازه دولت برای بازار ارز،انتظار می رود پول های سرگردانی که از بانک ها خارج شده است به منظور بازدهی ،به سایر بازارها ازجمله  بازار مسکن  سازیر شوند.

چرا که  آمارهای اولیه  ازفرودین امسال حاکی است که  نیمی از معاملات مسکن در فروردین ماه مربوط به واحدهایی با ارزش حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان بوده است .

3 25 پول ، رقیب مسکن ؟

بررسی ها نشان می دهد،یکی از مهمترین عوامل رونق معاملات مسکن در سال ۹۷، ورود خانه اولی‌ها به  بازاراست.اگرچه بودجه این گروه چندان بالانیست،اما تعداد آنها به نسبت تقاضایی که در بازار وجود دارد،قابل توجه است.

برخی آمارها نیز حاکی است ، نزدیک به ۲۰ درصد  از خریداران  آپارتمان در دوماه گذشته بودجه ‌ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نداشته ‌اند.

در عین حال خرید و فروش آپارتمان‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان تقریبا یک‌ سوم کل معاملات ثبت شده گزارش شده است. درحالی که روزهای پایانی فرودین ماه را سپری می کنیم ، مشاوران املاک با بیان اینکه بازارآنها هنوزرونق نگرفته ، می گویند فروشندگان منتظرند تکلیف بازارهای رقیب مسکن مثل بازار پول روشن شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…