ترکیب رنگ‌ها با قانون ۱۰-۳۰-۶۰

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترکیب رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی، یک فاکتور مؤثر در زیبایی و چشم‌نواز بودن فضا محسوب می‌شود.
قانون 60-30-10

بدیهی است که انتخاب رنگ و ترکیب مناسب رنگ‌ها در طراحی یک دکوراسیون داخلی جذاب و چشم‌نواز، بسیار تأثیرگذار است. بی‌شک تا کنون با چنین فضای تأثیرگذاری مواجه شده‌اید و این سؤال برایتان پیش آمده که چطور می‌توان رنگ‌ها را به شیوه‌ای جذاب در دکوراسیون داخلی ترکیب کرد. شناخت رنگ‌ها و قوانین مربوط به آن‌ها پاسخگوی این سؤال شماست و خواهید دید که فقط با به کارگیری قانون ساده ۱۰-۳۰-۶۰ تفاوتی فاحش در جذابیت دکوراسیون داخلی به وجود خواهد آمد. می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی از رنگ‌های دلخواه تان استفاده کنید، اما اگر با این سوال مواجه شدید که ترکیب چه رنگ‌هایی مناسب است و یا از هر رنگ باید به چه میزان استفاده شود، این مطلب مجله دلتا را مطالعه کنید.

 نحوه استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰

در نظریه رنگ‌ها قانونی به نام ۱۰-۳۰-۶۰ تعریف شده است که با استفاده از آن می‌توانید بین رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی تعادل برقرار کنید. به کار گرفتن این قانون علاوه بر این که جلوه بصری دکوراسیون داخلی را بیشتر می‌کند، باعث می‌شود اصولی که در روانشناسی رنگ‌ها تعریف شده‌است نیز تاثیرات خود را نشان دهند. قانون ۱۰-۳۰-۶۰ به شما پیشنهاد می‌دهد که ۶۰ درصد از فضای مدنظرتان؛ اتاق خواب، پذیرایی یا هر محوطه دیگر را به رنگ اصلی که متناسب با سلیقه خودتان انتخاب کرده اید اختصاص دهید؛ به‌طوری که این رنگ پس زمینه آن فضا باشد. برای مثال در مورد دکوراسیون پذیرایی می‌توانید این ۶۰ درصد را به دیوارها، کف و مبلمان اختصاص دهید.

قانون 10-30-60

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جادوی رنگ‌ها در دکوراسیون ” روانشناسی رنگ در دکوراسیون ” را بخوانید.

برای انتخاب رنگ دوم که سهم آن نیمی از رنگ اصلی است، نیاز نیست که مکمل رنگ اصلی باشد. تفاوت رنگ دوم و رنگ اصلی باید در حدی در نظر گرفته شود که تمایز آن‌ها در کنار هم به وضوح تشخیص داده شود و رنگ اصلی جای خودنمایی داشته باشد. این ۳۰ درصد را می‌توانید به پرده‌ها، یکی از دیوارها یا تابلو اختصاص دهید. رنگ سوم صرفاً برای جلوگیری از یکنواختی فضا و ایجاد کمی سرزندگی به کار می رود که به وسایل کوچک‌تر مثل کوسن‌ها، گلدان‌ها و سایر وسایل تزئینی اختصاص داده می‌شود.

 

رنگ در دکوراسیون داخلی

۲ دیدگاه

  1. ملکی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۱۶ ب٫ظ

    مچکرم

    پاسخ

  2. فتحی

    ۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…