قیمت مسکن در سال ۹۹؛ افزایش یا کاهش؟

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با وجود کاهش خانه‌های خالی در تهران از 500 هزار واحد در سال 95 به کمتر از آن در سال 98، باز هم میزان عرضه مسکن تقریبا ۱۰ برابر معاملات قطعی است.
افزایش قیمت آپارتمان در سال 99

با نزدیک شدن به پایان سال ۹۸ و شروع سال جدید بسیاری از خریداران مسکن این دغدغه را دارند که با افزایش قیمت آپارتمان در سال ۹۹ مواجه خواهند شد یا خیر.

به گزارش مجله دلتا طبق آمار سال ۹۵ حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران خالی بوده و بنا به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، اگر آمار تازه‌ای گرفته شود احتمالا واحدهای خالی کمتر نیز شده است. با این حال نگاهی به آگهی‌های فروش مسکن و آگهی‌های موجود در دفاتر املاک نشان می‌دهد که عرضه مسکن تقریبا ۱۰ برابر معاملات قطعی است. بیشترین تعداد آپارتمان‌های خالی در شمال و شمال غرب تهران قرار دارند که در گروه متراژی ۸۰ متر مربع به بالا جای گرفته‌اند و متقاضیان واقعی توان خرید آن‌ها را ندارند. از طرف دیگر، تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

کارشناسان در تشریح آینده بازار مسکن با وجود عرضه‌ واحد های مسکونی که متقاضی کمی دارند در کنار کاهش صدور پروانه‌های ساخت‌و‌ساز، می‌گویند: هرچند تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی امسال به حدود ۴۳ هزار واحد می‌رسد، اما اگر این عدد را با تعداد معاملاتی که در مقایسه با سال گذشته افت ۴۳ درصدی داشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که اوضاع ساخت و ساز چندان هم بد نیست.

منتظر گرانی مسکن باشیم؟

در گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در دی‌ماه امسال، میانگین قیمت مسکن در تهران ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان در هر متر مربع  اعلام شد که در مقایسه با سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته است. رشد قیمت‌ها در حالی روی داده  که خرید و فروش مسکن در دی‌ماه بیش از ۱۰۰ درصد در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور که در برخی موارد از اصول رایج در دنیا تبعیت نمی‌کند، به قطعیت نمی‌توان احتمال رشد قیمت‌ها را رد کرد؛ اما با توجه به شرایط موجود می‌توان گفت که چشم‌انداز بازار مسکن در مقایسه با سال گذشته آرام‌تر خواهد بود.

از دیگر دلایل رد شدن فرضیه جهش قیمت مسکن در آینده و افزایش قیمت آپارتمان در سال ۹۹ به ظرفیت بازار مربوط می‌شود. قیمت مسکن از فروردین ۹۶ تاکنون ۲۲۰ درصد رشد داشته در حالی که توان متقاضیان تا ۳۰ درصد بالا رفته است. به‌عبارتی، قدرت خرید متقاضیان مصرفی در کوتاه‌مدت به این قیمت‌ها نمی‌رسد؛ بنابراین بازار مسکن باید شاهد ثبات قیمت در ۱۰ تا ۱۲ فصل آینده باشد؛ زیرا بازاری که خریدار نداشته باشد فقط می‌تواند با توجه به رشد بازارهای موازی دچار افزایش قیمت اسمی شود. تا زمانی که قیمت‌ها به کف نرسد و با توان متقاضیان در حالت تعادل قرار نگیرد نمی‌توان ظرفیت رشد قیمت برای بخش مسکن متصور شد.

پیشنهاد مطالعه: “نوسان های بازار مسکن متاثر از اخبار هیجانی”

۴ دیدگاه

  1. M gh

    ۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۱۶ ب٫ظ

    عذر خواهی میکنم
    عنوان شده که از سال ۹۶ رشد ۲۰۰درصدی داشته در صورتی که توان خرید ۳۰درصد رشد داشته

    و تحلیل اینه که تا سه سال آینده ثبات وجود داشته باشه چون خریداری نیست
    اما سوال اینجا ست که زمانی که ۲۰۰درصد رشد داشته مگه قدرت خریدی وجود داشته یا توجیه افزایش قیمت بر اساس توان خرید بوده
    افزایش قیمت در سالیان گذشته هیچ ارتباطی با توان خرید مردم نداشته
    پس دوباره احتمال گرون شدن شون هست

    پاسخ

  2. مسعود

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

    بسیار عالی ممنون

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  4. فتحی

    ۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…