با روش های نوین نورپردازی داخلی آشنا شوید

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
باید به این نکته توجه داشت که برای داشتن خانه ای روشن و زیبا نباید تنها به یک منبع نوری اکتفا کرد بلکه با طراحی های ویژه در جای جای خانه می توان تنوع غیر قابل وصفی را به محیط زندگی بخشید و فضای خانه را به یک محیط دلچسب تبدیل کرد.
نورپردازی داخلی

خانه محلی برای آرامش و امنیت انسان ها محسوب می شود. جایی که در آن تمامی خستگی های روزانه از تن تکانده شده و برای شروعی جدید  در روزنو انرژی کسب می شود. اما برای داشتن چنین فضای آرامش بخشی باید یکسری از نکات مهم را رعایت کرد که از جمله آنها توجه به نورپردازی داخلی خانه یکی از این موارد مهم است.

اگر بخواهیم به لحاظ علمی نور را به دسته های مختلف تقسیم بندی کنیم می توانیم از دو دسته نور طبیعی و مصنوعی نام ببریم که اولی از طریق بهره گیری از نور خورشید، ماه و ستارگان به دست می آید و دیگری از انرژی برق و دست ساخته های آدمی همچون انواع لامپ ها، آباژورها، لوسترها و… که با استفاده از این اکتشاف بزرگ حاصل شده است. برای نورپردازی علمی نیز می توان دو دسته را متصور شد که به ترتیب به بخشهای «نور عمومی» و «نور موضعی» تقسیم می شوند و در برخی از منابع جدید دسته سومی نیز به شاخه اصلی نورپردازی به نام «نور تاکیدی» اضافه شده است.

به گزارش مجله دلتا، در سالهای اخیر پیشرفتهای قابل توجهی در عرصه نورپردازی به وجود آمده و نور کارکرد متفاوت تری به خود گرفته است. در گذشته زمانیکه خبری از رشد تکنولوژی و دست یافته های جدید در این عرصه نبود از این منبع روشنایی تنها برای روشنی بخشیدن به  محیط استفاده می شد، اما امروزه بحث نورپردازی داخلی به خودی خود یک بحث تخصصی و علمی محسوب می شود که در صورت کسب اطلاعات درست در این زمینه می تواند تنوع و زیبایی خاصی را برای محیط زندگی انسان به ارمغان بیاورد.

نورپردازی داخلی

توجه به نورپردازی داخلی مختص به بخش خاصی از خانه نمی شود بلکه در سطوح وسیع تری مثل نورپردازی سقف پذیرایی، نور پردازی سقف، اتاق خواب، آشپزخانه، سالن پذیرایی، سرویس بهداشتی، حمام و در کل پهنه وسیعی به گستردگی نورپردازی نمای ساختمان را در بر می گیرد.

اما برای بهره مندی از یک نورپردازی داخلی ویژه بایستی در وهله اول منابع نوری مختلف را شناسایی کرد. در گذشته سیستم های روشنایی چنین تنوعی نداشت بنابراین چراغ های سنتی موجود و در برخی موارد لوستر های بسیار ابتدایی عهده دار این نقش مهم بودند، اما امروزه با توجه به گستردگی این شاخه انتخاب های بیشتری پیش روی مردم قرار دارد که از جمله آنها می توان به انواع لوسترهای آویزان سقفی، دیواری، آباژورها، لامپ های هالوژن، نورهای مخفی نواری و کنفی و… اشاره کرد که هرکدام براساس ویژگی های متفاوت کارکردهای مختلفی دارند.

لوستر ها به علت حضور بیشتر درمیان سایر لوازم روشنایی از اهمیت ویژه ای برخوردارند اما این قدمت نمی تواند از ارزش و اهمیت نورپردازی داخلی با سایر منابع نوری بکاهد بلکه با افزایش سیستم های نوری متفاوت، ایجاد هویت بصری در فضا و زیبا سازی محیط تنوع بیشتری پیدا کرده است.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد نورهای مخفی و چراغ های هالوژنی موجود در بازار جز بهترین منابع نوری نسبتا جدید هستند که می توانند با نصب شدن در کناره های دیوار ها و سقف، کناره های کابینت های آشپزخانه و اتاق خواب شما را از داشتن خانه ای متفاوت و زیبا بهره مند کند.

نورآشپزخانه

شما با نصب نورهای مخفی نواری در گوشه ها، بالا و زیر  کابینت ها و همچنین با قراردادن لامپ های هالوژن در سقف یا دیوار آشپزخانه خود می توانید نورپردازی داخلی متفاوت تری را برای این بخش از محیط زندگی که جز ارکان اصلی منزل است، ایجاد کنید.

نورپردازی دکوراسیون داخلی

اتاق خواب

اتاق خواب به عنوان محلی برای کسب آرامش و انرژی بایستی از یکسری استاندارد ها برخوردار باشد تا بتواند به هدف غایی خود عمل کند. یکی از این استانداردها میزان و نوع روشنایی این محیط است. اصولا استفاده از نورهای موضعی بصورت محدود در این فضا جز بهترین پیشنهادات محسوب می شود اما چنانچه شما جز افرادی هستید که به مطالعه قبل از خواب علاقه مندید در این صورت استفاده از آباژورهای کوچک رومیزی می تواند یک انتخاب درست و مهم برای شما به حساب آید.

نور پردازی سقف

سرویس بهداشتی و حمام

سرویس بهداشتی و حمام جز آن دسته از بخشهاییست که نباید به راحتی از آنها گذشت. اگر بتوانید اندکی خلاقیت بکار ببرید این فضا می تواند جز یکی از بهترین اتمسفرهای خانه شما به حساب آید. حتی در سرویس های کوچک هم می توانید با به کارگیری چند لامپ کوچک یا چند متر از لامپهای نواری محیطی دلپذیر تر برای خود به وجود بیاورید.

نور پردازی نمای ساختمان

سالن پذیرایی

یکی از بخشهای مهم دیگردرخانه سالن پذیرایی است که استفاده بهینه از نور در فضاهایی همچون زیر قفسه ها و اطراف پنل تلویزیون می تواند انتخاب درستی باشد. تلویزیون به علت مستقر شدن در نقطه کانونی سالن پذیرایی می تواند بستر مناسبی را برای طراحی نوری زیبا و دسترسی به نورپردازی دکوراسیون داخلی شیک و خاص را فراهم کند.

نور پردازی دکوراسیون داخلی

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…