نصب تابلوی پارک ممنوع جلوی خانه، قانونی است؟

۴
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هرچه شهر ها شلوغ تر و تعداد خودروهای شخصی بیشتر می شود، پیدا کردن مکانی برای پارک آنها هم به مراتب سخت تر می شود.
پارک ممنوع

 در نوشته‎های قبلی در مورد وضعیت حقوقی بستن کوچه های عمومی و اختصاصی صحبت کرده ایم. از جمله موارد دیگری که احتمالا با آن روبه رو شده اید این است که مالکان خانه ها و آپارتمان ها جلوی درب منزل خود تابلوی پارک ممنوع یا پارک مساوی پنچری قرار داده اند.

شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که در شرایط اضطراری قرار بگیرید و مجبور شوید تا برای انجام کار خود جلوی یکی از این ساختمان هایی که تابلو های «پارک ممنوع» یا «پارک=پنچری» دارند، پارک کنید.

یا اینکه خودتان صاحب یا ساکن یکی از همین ساختمان ها هستید و برای جلوگیری از مزاحمت خودروها، این تابلو ها را قرار داده اید. از جمله موارد شایع دیگری که وضعیتی مشابه نصب این تابلو ها دارد، مواردی است که صاحبان مغازه ها و اماکن تجاری و یا ادارات جلوی ساختمان خود موانعی را قرار می دهند. مثلا مغازه هایی که محصولات خود را در پیاده روی جلوی مغازه خود قرار می دهند و به مراتب موجبات مزاحمت برای شهروندانی که قصد عبور دارند را فراهم می آورند.

پارک ممنوع

در هر کدام از این موقعیت ها که باشید، حتما برایتان این سوال پیش آمده که آیا نصب چنین تابلو هایی قانونی است یا غیر قانونی.

خوب است بدانید که ممانعت از پارک خودروهای دیگر و نصب تابلو های پارک ممنوع یا تهدید به پنچری و یا قراردادن موانع از سوی کسبه، نگهبانان ادارات و یا هر شخص دیگر در کنار کوچه، خیابان، مقابل مغازه یا خانه و غیره، غیر قانونی است و طبق قانون مجازات نیز دارد.

طبق ماده ۲۴ قانون مدنی هیچ کس نمی تواند کوچه و خیابان هایی که بن بست و یا مسدود نیست را تحت تملک قرار دهد.

بنابراین نصب هرگونه تابلوی پارک ممنوع یا تهدید به پنچری خودروها در کوچه و خیابان های شهر، جرم محسوب می شود و می توان از متخلفین در دادسرا شکایت کرد.

سایر مطالب حقوقی مرتبط با حوزه مسکن را می‎توانید در مجله دلتا بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. امیر

    ۱۲ دی ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر تابلو پارک ممنوع در جلو پل پارکینگ خانه ها طبق قانون مجاز و کسانی که مبادرت پارک درجلو پارکینگ ساختمان میکنن از نظر قانون مجرم شناخته میشوند وازنظر راهنمایی رانندگی جریمه میشوند

    پاسخ

  2. پویان

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۴ ق٫ظ

    عدم اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی این موضوع رو تبدیل به یه مشکل همگانی کرده .

    پاسخ

  3. محمود رفیعی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    جای پارک کم نیست فرهنگ مردم که کم طرف نمیخواد ۲۰ قدم راه بره جلو خونشو قرق می کنه من خودم شده کسی جلوی دیوار خونمون پارک کرده مجبور شدم سر کوچه پارک کنم هیچ شکایتی هم ندارم چون حقی نداشتم که بخوام شاکی باشم ولی بعضی ها فکر می کنن خونه که می خرن کل خیابان ها و کوچه های اطراف هم ملک شخصی شون هست

    پاسخ

  4. بردبار

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

    جالب و کاربردی بود. کاش همه شهروندان این مساله رو بدانند و رعایت کنند. بسیاری از نزاعها و حتی قتل ها از همین موضوع به ظاهر کوچک آغاز می شود. البته مشکل اصلی کمبود وحشتناک جای پارک در شهرهای بزرگ هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…