تبدیل سند شورایی به سند تک برگ

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سند شورایی یک نوع قولنامه است که اطلاعات و مندرجات آن توسط چند نفر شاهد امضا می‌شود و بعد هم رئیس شورای محلی با مهر و امضا آن را تأیید می‌کند.
تبدیل سند شورایی به تک برگ

سند شورایی سندی است که معمولا در روستاها و یا شهرهای کوچکی که دارای شورای محلی هستند تنظیم می‌شود و رئیس شورای محل آن را امضا و به مهر شورا ممهور می‌کند. تبدیل سند شورایی به تک برگ از جمله مسائلی است که برای برخی افراد که قصد معامله املاک با سند شورایی را دارند اهمیت بسیاری دارد. در مجله دلتا موارد زیر بررسی شده است.

۱. سند شورایی چیست؟

۲. تبدیل سند شورایی به تک برگ

۳. خرید و فروش سند شورایی

سند شورایی چیست

سند شورایی چیست؟

برای درک بهتر از این اسناد ابتدا لازم است سند رسمی تعریف شود. سند رسمی به سندی گفته می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی یا اداره‌های ثبت اسناد تنظیم و ثبت شوندو در مقابل سندهای عادی است، مانند مبایعه نامه‌هایی که در بنگاه‌ معاملات ملکی برای خرید و فروش املاک نوشته می‌شود. سندهای شورایی هم در دسته همین اسناد عادی قرار می‌گیرند.
در واقع این سند یک نوع قولنامه است که اطلاعات و مندرجات آن توسط چند نفر شاهد امضا می‌شود و بعد هم رئیس شورای محلی با مهر و امضا آن را تأیید می‌کند. شایان ذکر است اسناد شورایی چون به تأیید شورای محلی یا شوراهای اسلامی شهرها می‌رسد، دارای اعتبار بیشتر است. اما چون یک سند عادی به حساب می‌آید به نسبت سند رسمی اعتبار کمتری دارد.

تبدیل سند شورایی به تک برگ

افراد با مراجعه به اداره‌ ثبت اسناد می‌توانند  درخواست کنند تا سند شورایی از یک سند عادی به سند رسمی تک برگ تبدیل شود.شایان به ذکر است هنگام مراجعه علاوه بر اسناد هویتی خریدار و فروشنده مانند شناسنامه و کارت ملی، باید سند شورایی که دارای مهر دهیار و شورا است ارائه شود. در صورتی که شخصی مدعی ملک باشد، رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دادگاه محل ملک است.

مطلب پیشنهادی : برای اطلاعات بیشتر در مورد دریافت سند تک برگ مطلب ” مراحل دریافت سند تک برگ ” را مطالعه کنید.

سند شورایی چیست

معامله املاک دارای سند شورایی

در معامله املاکی که دارای سند شورایی است باید به دو مورد مهم که معمولا در سند ذکر نمی‌شوند و ممکن است در آینده برای خریدار دردسرساز شوند، توجه و دقت بسیاری داشت.
۱. در مواردی که ملک اوقافی است، وقفی بودن در سند مذکور ذکر نمی‌شود. بنابراین خریدار باید قبل از تمام کردن معامله، از دهیاری یا اداره اوقاف استعلام کند که ملک مورد نظر وقفی نباشد.
۲. کاربری املاک در این گونه اسناد معلوم نمی‌شود. به طور مثال ممکن است خریدار، یک زمین با کاربری کشاورزی خریداری کند و بعد متوجه شود که اجازه هیچ‌ گونه ساخت‌ و‌ سازی در آن ندارد. از طرفی گاهی فروشنده کاربری زمین را به شکل غیر قانونی از کشاورزی به مسکونی تغییر می‌دهد، که در این صورت حکم به تخریب بنای ساخته شده داده شده و سه برابر قیمت زمین جریمه می‌شود.
شایان ذکر است که معامله املاکی که سند آن‌ها شورایی است به نسبت اسناد رسمی سرعت بیشتری دارند. همچنین هنگام نقل و انتقال این نوع اسناد، هزینه‌هایی مانند مالیات، عوارض شهرداری، هزینه‌های انتقال سند و… پرداخت نمی‌شود.

۲ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۴:۴۴ ب٫ظ

    بسیار عالی و آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  2. فتحی

    ۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …