بیمه ساختمان ؛ آنچه که باید بدانید

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تکلیفی که قانون تملک آپارتمان‌ها ایجاد کرده فقط محدود به بیمه آتش‌سوزی است و مدیر ساختمان بیشتر از این، مسئولیت دیگری ندارد. البته در رابطه با ساختمان انواع حوادث متصور است و بنابراین انواع پوشش‌های بیمه‌ای هم برای آن وجود دارد.
بیمه ساختمان

بیمه ساختمان از جمله هزینه‌هایی است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود در حالیکه این امر بسیار مهم و ضروری است. زیرا در آپارتمان‌ها در صورت وقوع حادثه‌ای برای یکی از واحدهای ساختمان احتمال اینکه این خطر متوجه بقیه ساکنین شود بسیار بالا است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

چه کسی مسئول انجام بیمه ساختمان است؟

طبق قانون این وظیفه به طور دقیق و مشخص بر عهده مدیر ساختمان قرار داده شده است. طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور مجموعه ساختمان انتخاب می‌شود و کتبا یا عملا این مسئولیت را می‌پذیرد، مسئولیت دارد کل ساختمان را در مقابل حادثه آتش‌سوزی نزد یکی از شرکت‌های بیمه‌گر، بیمه کند. این ماده همچنین بیان کرده؛ مدیری که به این وظیفه عمل نکند مسئول جبران خسارات وارده به مالکان یا ساکنان است. یعنی مالکان حق دارند علیه او به دادگستری مراجعه و خسارت‎هایی که در اثر آتش‌سوزی به مال یا جان آنها وارد شده است را مطالبه کنند. البته اگر خسارات وارده تا ۲۰ میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف به آن رسیدگی می‌کند. اگر مدیر یک مجموعه آپارتمانی اقدامی در این زمینه انجام ندهد، ساکنان می‌توانند او را مجبور به انجام این مسئولیت کنند. اگر همه مالکان موافق بیمه باشند اما مدیر مخالفت کند، مالکان می‌توانند وی را عزل کنند و از مدیر جدید بخواهند که این کار را انجام دهد.

قوانین بیمه ساختمان

اما اگر برخی از مالکان خواهان بیمه باشند و برخی دیگر از آنها نباشند، مالکی که می‎خواهد ساختمان بیمه شود، می‌تواند حسب مورد به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه و علیه مدیر دادخواست الزام به ایفای وظیفه قانونی «بیمه کردن ساختمان» را تقدیم دادگاه کند. در این مورد مدیر موظف است این وظیفه را انجام دهد. اگر مالکان مخالف اصرار کنند، دادگاه می‌تواند مالکان مخالف را نیز به عنوان ثالث ملزم به پرداخت هزینه‌های بیمه کند.

انواع بیمه های ساختمانی

تکلیفی که قانون تملک آپارتمان‌ها ایجاد کرده فقط محدود به بیمه آتش‌سوزی است و مدیر ساختمان بیشتر از این، مسئولیت دیگری ندارد. البته در رابطه با ساختمان انواع حوادث متصور است و بنابراین انواع پوشش‌های بیمه‌ای هم برای آن وجود دارد. مثلا ممکن است ساختمانی در اثر سهل انگاری مهندس ناظر یا سازنده، ریزش کند. در این موارد اگر سازنده یا مهندس ناظر اقدام به خرید بیمه مسئولیت ساختمان کرده باشد، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. در غیر این صورت سازنده یا مهندس ناظر مسئول جبران خسارت خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین آپارتمان‌نشینی “قانون آپارتمان نشینی تغییر می‌کند” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …