مراحل پیگیری سرقت خودرو

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی که خودرویی به سرقت می‌رود، لازم است مالک خودرو مسروقه پس از اعلام جرم مذکور به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه و اعلام سرقت خودرو کند.
جرم سرقت خودرو

سرقت خودرو از جمله جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در بسیاری از موارد، افرادی که وسیله نقلیه آن‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرد، گاهی حتی با سارق درگیر شده و موجب خسارات جانی نیز می‌شوند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مراحل پیگیری سرقت خودرو می‌پردازیم.

جرم سرقت خودرو

یکی از نکات مهم در مورد سرقت اموال، مساله بازگرداندن مال به سرقت رفته است. در تمام جرایم اگر مالی از صاحب حق به دلیل ارتکاب جرم از بین رفته باشد، باید برای بازپس‌گیری‌ اموال، به دادگاه‌های حقوقی مراجعه شود. به موجب قانون، در جرم سرقت نیاز به طرح دعوای مجدد در دادگاه حقوقی نیست و قاضی دادگاه رسیدگی‌ کننده به سرقت، به طور خودکار به پس دادن خودروی مسروقه به مالک آن دستور خواهد داد. اگر خودروی مسروقه ازبین رفته باشد یا به هیچ وجه به آن دسترسی نباشد، باید قیمت روز آن اموال به صاحب مال پرداخت شود. به طور مثال اگر از روز سرقت تا روز پرداخت مبلغ اتومبیل، قیمت خودرو در بازار دچار نوسان باشد، باید قیمت روز بازار پرداخت در نظر گرفته شود.

سرقت خودرو

مراحل پیگیری سرقت

زمانی که خودرویی به سرقت می‌رود، لازم است مالک خودرو با مراجعه به کلانتری محل وقوع جرم سرقت خودرو را اعلام کند، سپس پرونده تشکیل و مراتب به دادسرای محل وقوع جرم اعلام ‌شود. در پرونده‌های مربوط به سرقت خودرو برخلاف سایر جرایم، پرونده برای بررسی و تحقیقات بیشتر به اداره آگاهی ارسال می‌شود؛ در اداره آگاهی تحقیقات و پیگیری‌های لازم در این مورد صورت می‌گیرد؛ همچنین در دادسرا نیز در خصوص پرونده تحقیقات لازم انجام می‌شود. در این گونه جرایم، نیاز به تقدیم دادخواست به دادگاه کیفری برای پس گرفتن خودرو نیست و دادگاه کیفری ضمن صدور حکم جرم، سارق را به پس دادن خودرو محکوم می‌کند. اقدامات لازم پس از سرقت خودرو به طور کلی عبارتند از:

  • تماس با پلیس ۱۱۰
  • اطلاع محل و زمان دزدی به پلیس
  • ثبت اطلاعات توسط پلیس
  • ارسال نیروی گشت به محل مورد نظر
  • تهیه گزارش توسط مامور
  • ارائه برگ از گزارش به مال باخته
  • مراجعه به نزدیک ترین کلانتری به محل و گزارش سرقت
  • ارجاع به بخش تجسس کلانتری

پیگیری سرقت خودرو به صورت اینترنتی

اگر خودروی شما به سرقت رفته، می‌توانید به صورت آنلاین استعلام خودروی سرقتی‌تان را از طریق سامانه postyafteh.post.ir با وارد کردن اطلاعات مشخصات فردی از قبیل نام و نام‌خانوادگی و نام پدر و یا از طریق وارد کردن کد ملی مالک وسیله می‌توانید پیگیری خودروی به سرقت رفته را انجام دهید.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطالبه افت قیمت خودرو پس از تصادف را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۴۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۰:۴۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۳۹۹ در ۷:۴۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۳:۲۵ ب٫ظ

  5. مسعود

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۱۴ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. ملکی

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

    خسته نباشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …