یائسگی مردان ، افسانه یا حقیقت؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یائسگی فقط مخصوص خانم‌ها نیست؛ مردان هم با افزایش سن یائسه می‌شوند. تعجب نکنید! برای خواندن یک مقاله پزشکی مهیج و علمی آماده‌اید؟ صفحه سلامتی مجله دلتا را ورق بزنید.
یائسگی مردان

یائسگی مردان ؟ بله درست شنیدید. آقایان هم مانند خانم‌ها یائسه می‌شوند؛ یعنی افزایش سن باعث عملکرد ضعیف هورمون مردانه تستوسترون، غدد جنسی و بیضه مردان می‌شود.

آندروپوز به دلایل مختلفی چون افزایش سن و کاهش میزان ترشح هورمون تستوسترون ایجاد می‌شود که البته علائمی شبیه یائسگی خانم‌ها دارد. اگر می‌خواهید درباره این بیماری جالب و هیجان‌انگیز اطلاعات بیشتری کسب کنید، صفحه سلامتی مجله دلتا را ورق بزنید.

یائسگی

یائسگی مردان ( آندروپوز ) چیست؟ 

۲ درصد از مردان مانند خانم‌ها یائسه می‌شوند. یائسگی زنان، توقف چرخه قاعدگی خانم‌ها است که در نتیجه تغییرات هورمونی و افزایش سن ایجاد می‌شود. تغییرات هورمونی آقایان هم عملکرد غدد جنسی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند که نتیجه آن چیزی جز آندروپوز نیست.

درواقع اگر میزان غلظت تستوسترون خون در افراد مسن، کمتر از میزان حداقل در افراد جوان باشد، در اصطلاح آن را یائسگی مردانه یا کم کاری غدد جنسی ( بیضه ها ) می‌نامند البته برخی محققان علائم این وضعیت را با وضعیتی به نام کاهش آندروژن در مردان مسن یا هیپوگنادیسم دیررس مرتبط می‌دانند.

علت یائسگی و  آندروپوز در مردان 

بعد از گذشت ۳۰ سالگی، سطح هورمون تستوسترون در آقایان به تدریج افت پیدا می‌کند، کاهش سطح تستوسترون به دلیل افزایش سن در آقایان یکی از شایع‌ترین علت‌های این عارضه است. از علت‌های دیگر این بیماری، چاقی، دیابت نوع ۲، ورزش نکردن، مصرف دخانیات، استرس، کمبود خواب، اختلال نعوظ، مشکلات مربوط به بیضه و فشار خون بالا است.

درمان

علائم یائسگی مردان 

این بیماری در آقایان معمولا با علائمی چون گر گرفتگی، کج خلقی، چربی در اطراف شکم و سینه، خشکی پوست، تعریق، اختلال خواب، کاهش تراکم استخوان، ناباروری، کاهش میل جنسی، ریزش مو، چاقی، بم شدن صدا و سرطان پروستات همراه است.

سن یائسگی مردان 

مردان در چند سالگی یائسه می‌شوند؟ خانم‌ها معمولا بین ۴۵ تا ۶۵ سالگی یائسه می‌شوند اما مردان از سن ۳۵ سالگی به بعد، ممکن است یائسه شوند، سن یائسگی آقایان معمولا بین ۴۰ تا ۵۵ سالگی است.

 

درمان یائسگی مردان 

برای درمان یائسگی و کاهش علائم آن علاوه بر دارو و آزمایش‌های مختلف مثل آزمایش خون و معاینه پروستات و بیضه‌ها اگر مشکل خاصی مثل پوکی استخوان، اختلال نعوظ، چاقی، دیابت یا دیگر مسائل مربوط به یائسگی و کاهش میزان هورمون مردانه تستوسترون وجود داشته باشد، پزشک راهکارهای درمانی مختلف با داروهای متفاوت را تجویز خواهد کرد. البته برای کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از این عارضه هم می‌توانید از طب سنتی، ورزش و درمان‌های خانگی و گیاهی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره بیماری آقایان ” همه چیز در مورد سرطان پروستات ” را مطالعه کنید.

درمان گیاهی

درمان خانگی و گیاهی یائسگی مردان 

  • مصرف غذاهای غنی از امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ با التهاب ناشی از تغییرات هورمونی آقایان مبارزه می‌کنند. کاهش این مواد غنی ممکن است باعث از بین رفتن آنتی اکسیدان های طبیعی و تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

  • مصرف مایعات ( آب + چای سبز )

نوشیدن آب و مصرف مایعات فراوان نه فقط به کاهش علائم یائسگی و تغییرات هورمونی مردان بلکه به بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با آن مثل چاقی و سرطان پروستات و درد بیضه‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین آقایان در رژیم غذایی خود تا می‌توانند مایعات مصرف کنند. همچنین چای سبز حاوی مواد مغذی است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد؛ بنابراین به پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله علائم یائسگی مردان و افسردگی مرتبط با تغییرات هورمونی آقایان کمک می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع بیشتر درباره یائسگی زنان  “علائم یائسگی در زنان چیست؟” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    ممنون جالب بود

    پاسخ

  2. مسعود

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۶ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  3. مسعود

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۴:۳۳ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  4. صلابت

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…