آنچه که باید درباره کارت بازرگانی بدانید

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارت بازرگانی همان طور که دارای مزایایی است، برای افرادی که نحوه استفاده صحیح از این کارت را بلد نباشند می‌تواند معایبی داشته باشد. در ادامه به این مشکلات و معایب اشاره شده است.
داشتن کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مجوزی است که مطابق قوانین ایران برای تجارت و واردات و صادرات کالا ضروری است. در ایران فقط بازرگانانی می‌توانند در واردات و صادرات کالاشرکت کنند که دارای کارت بازرگانی باشند. به عبارت دیگر دارنده آن چه شخص حقیقی یعنی افراد چه شخص حقوقی مثل شرکت‌ها باشد، با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا می‌کند. این تجارت شامل ثبت سفارش و ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز می‌شود. اما باید در نظر داشت اگر از این کارت به درستی استفاده نشود، می‌تواند برای صاحب آن مشکل‌ساز شود. به همین دلیل در این نوشتار به تعریف کارت بازرگانی پرداخته شده و مزایا و معایب آن نیز توضیح داده شده است. پس در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

برای گرفتن کارت بازرگانی به کجا مراجعه کنیم ؟

شخص متقاضی برای ثبت نام و دریافت کارت بازرگانی باید به سایت اتاق بازرگانی مراجعه یا از طریق شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در شهرستان‌ها مراحل کار را پیگیری کند.

کارت بازرگانی

داشتن کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی

کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی از نظر کاربرد، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند جزء در موارد بسیار جزئی که مربوط به کالاهای خاصی است. اما باید در نظر داشت که مراحل دریافت کارت بازرگانی حقوقی پیچیده‌تر و مشکل‌تر از کارت بازرگانی حقیقی است. در واقع برای تمدید کارت بازرگانی حقیقی فقط مفاصا حساب دارایی دریافت می‌شود اما برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی علاوه بر مفاصا حساب مالیاتی، مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی هم دریافت می‌کنند. بقیه مدارک تقریبا یکسان است.

مزایای کارت بازرگانی چیست ؟

۱. دارنده این کارت به عنوان تاجر شناخته می‌شود، تجار از امتیازات ویژه‌ای نسبت به دیگر افراد عادی بهره‌مند خواهند شد.

۲. عضویت در اتاق بازرگانی

۳. امکان ثبت علائم تجاری لاتین

۴. امکان واردات کالا از مناطق آزاد به داخل مرزهای کشور

۵. سفرهای خارج از کشور افرادی که به عنوان تاجر شناخته می‌شوند نسبت به افراد دیگر آسان‌تر خواهد بود. زیرا برای آن‌ها ویزای مخصوص تجار صادر می شود. البته باید در نظر داشت که این مورد ممکن است در هر کشور متفاوت باشد.

مشکلات کارت بازرگانی

مشکلات داشتن کارت بازرگانی

کارت بازرگانی همان طور که دارای مزایایی است، برای افرادی که نحوه استفاده صحیح از این کارت را نمی دانند می‌تواند معایبی داشته باشد. در ادامه این مشکلات و معایب اشاره شده است.
۱. افرادی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی می‌کنند، مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر واردات کالا می‌شوند و باید در سامانه‌های مورد نظر ثبت نام و مالیات هم پرداخت کنند. بنابراین کارت بازرگانی برای کسانی که به دفعات اقدام به واردات و صادرات کالا می‌کنند، مناسب است اما برای اشخاصی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی و اجاره و یا فروش کارت بازرگانی می‌کنند مشکلات و خطرات فراوانی دارد.
۲. دریافت کارت بازرگانی  بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد و صدور آن یک هفته زمان می برد. بعضی اشخاص بدون اینکه شرایط لازم برای تجارت مانند داشتن مشتری و امکانات لازم و حتی تجربه کافی داشته باشند اقدام به دریافت کارت بازرگانی می‌کنند و در عمل نمی‌توانند از کارت بازرگانی استفاده کنند.

مالیات کارت بازرگانی

صرف داشتن کارت بازرگانی منجر به وضع مالیات نمی‌شود و در واقع درآمد مشمول مالیات منجر به پرداخت مالیات کارت بازرگانی خواهد بود. برای اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها، درآمد آن‌ها محاسبه و دریافت می‌شود. به موجب بخشنامه گمرک، دارندگان کارت‌های بازرگانی باید مالیات واردات قطعی کالا را به میزان ۴ درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی پرداخت کنند.

سوءاستفاده از کارت بازرگانی

این کارت برای دارنده‌ آن به‌ صورت محدود و مدت‌دار صادر می‌شود و در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات مانند هر مجوز دیگری قابل ابطال است. به‌ طور مثال اگر دارنده‌ کارت بازرگانی مرتکب قاچاق کالا شود، طبق ماده‌ ۳۰ قانون گمرک ایران، در صورت احراز و شناسایی این موضوع که دارنده مرتکب جرم شده است، از عضویت به‌ صورت دائم یا موقت در اتاق بازرگانی محروم شده و کارت او نیز باطل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …