اسفرزه ؛ گیاه ضد یبوست

۴
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گیاه ضد یبوست را می‌شناسید؟ اسفرزه یا پسیلیوم یک گیاه ملین کننده است. شاید بهتر باشد که بگوییم این گیاه دوست برگ سنا است. خواص اسفرزه را در مجله دلتا بخوانید.
خواص-اسفرزه

اسفرزه ( پسیلیوم ) یک گیاه دارویی مفید در طب سنتی است. یکی از خواص اسفرزه ضد یبوست بودن آن است؛ این مسئله یکی از مهم‌ترین دلایل معروف شدن اسفرزه است؛ دقیقا مثل برگ سنا ! آیا اسفرزه را می‌توان به عنوان دمنوش گیاهی در رژیم لاغری استفاده کرد؟ با مجله دلتا همراه باشید تا درباره خواص گیاه اسفرزه ( پسیلیوم ) بیشتر بدانید.

پسیلیوم چیست

اسفرزه ( پسیلیوم ) چیست؟ 

اسفرزه ( پسیلیوم ) یک گیاه دارویی پرخاصیت و یک فیبر محلول است. این گیاه علفی و یک‌ساله ساقه‌های کوتاه و برگ‌های باریک و نوک‌تیز دارد، دانه گیاه اسفرزه به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است.

طبع گیاه و دانه اسفرزه 

طبیعت این گیاه سرد و تر است، نوع سفید رنگ اسفرزه مرغوب‌تر بوده و در آب ته‌نشین می‌شود. لعاب دانه‌های اسفرزه مانند خاکشیر و تخم شربتی تشنگی و یبوست را بر طرف می‌کند.

معجزه ویتامین های اسفرزه 

اسفرزه یا پسیلیوم به عنوان یک فیبر رژیمی و محلول منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. این گیاه دارویی غنی از ویتامین‌ها ( c, d, e, k) و مواد معدنی چون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم و همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. در ادامه با خواص اسفرزه بیشتر آشنا می‌شویم.

اسفرزه

خواص اسفرزه در طب سنتی 

همان‌طور که گفتیم، این گیاه بیشتر به عنوان یک مکمل طبیعی فیبردار و ملین شناخته می‌شود؛ دانه‌های اسفرزه به عنوان ماده سم‌زدای طبیعی برای هضم غذا بسیار مفید است و بیماری‌های روده و مشکلات معده را بر طرف می‌کند. در ادامه درباره خواص درمانی و پزشکی اسفرزه بیشتر صحبت خواهیم کرد، با صفحه سلامتی مجله ما همراه باشید.

  1. خواص لعاب اسفرزه ( پسیلیوم ) برای زیبایی پوست و مو 

اسفرزه فقط یک گیاه دارویی نیست که مصارف پزشکی داشته باشد، این فیبر طبیعی می‌تواند به عنوان ماسک زیبایی هم کاربرد داشته باشد و محافظ پوست و موی شما باشد.

  • ماسک اسفرزه برای پوست و مو

اسفرزه برای از بین بردن جوش صورت معجزه می‌کند! مخلوط دانه‌های نرم اسفرزه با شیر و عسل و تهیه یک ماسک خانگی از آن می‌تواند به درخشندگی پوست و موی شما کمک کند. همچنین برای تقویت موی سر شما می‌توانید از اسکراپ طبیعی اسفرزه به عنوان شامپوی گیاهی استفاده کنید.

اسفرزه

  1. خواص درمانی اسفرزه ( پسیلیوم ) 

همانطور که اشاره کردیم، یکی از خواص درمانی دانه‌ها و گیاه اسفرزه ملین بودن آن است؛ این گیاه یبوست شما را بر طرف می‌کند، دانه‌های اسفرزه مانند برگ سنا به عنوان یک مکمل رژیمی و فیبر گیاهی به هضم غذا و حرکت روان روده کمک می‌کنند. با ما همچنان همراه باشید تا درباره خواص اسفرزه بیشتر بدانید.

  • اسفرزه برای لاغری

دمنوش گیاه اسفرزه لاغر کننده است. برای کاهش وزن و لاغری با پسیلیوم این ماده را با یک فنجان آب گرم و لیمو مخلوط کنید و قبل از خوردن غذا آن را بنوشید. البته استفاده از مخلوط دانه‌های اسفرزه با آب و مصرف آن به صورت ناشتا هم باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

  • مخلوط اسفرزه و خاکشیر برای درمان یبوست و بواسیر

دانه اسفرزه را یک ماده جاذب آب تشکیل می‌دهد که موسیلاژ نامیده می‌شود، این ماده پس از خیس شدن و جذب آب لعاب می‌دهد، اگر مشکل یبوست دارید، از مخلوط اسفرزه با خاکشیر استفاده کنید.

مقدار مصرف اسفرزه برای یبوست چقدر است؟ اگر اسفرزه را با تخم شربتی و خاکشیر ( هر کدام ۱۰۰ گرم ) ترکیب و هر روز یک قاشق سوپ‌خوری از آن را میل کنید، اشتهای شما باز خواهد شد؛ در نتیجه غذا خوردن و هضم آسان مواد غذایی یبوست را بر طرف می‌کند. همچنین این دانه‌های گیاهی برای کاهش درد و رفع خارش بدن، بیماری‌های کولون، رکتوم و قطع خونریزی بواسیر بسیار مفید است.

  • خواص اسفرزه برای رحم و عفونت بدن

دانه‌های اسفرزه نه فقط خارش بدن بلکه خارش رحم و واژن خانم‌ها را هم برطرف می‌کند، برای این منظور، از مخلوط اسفرزه و آب عناب به صورت ناشتا استفاده کنید. همچنین استفاده از دانه‌های اسفرزه به همراه نبات دردهای قاعدگی خانم‌ها را کاهش می‌دهد. اگر خارش معقد دارید، ۳ قاشق غذاخوری پسیلیوم و یک فنجان شیر داغ را مخلوط کنید و به صورت روزانه این ترکیب مغذی را میل کنید.

  • درمان سنگ صفرا و زخم کولیت با اسفرزه

مخلوط دو قاشق غذاخوری پسیلیم با آب ولرم زخم کولیت و سنگ کیسه صفرا را بر طرف می‌کند، این دانه‌های لعاب‌دار با فیبر گیاهی و طبیعی خود روده را نرم و حرکت آن را روان می‌کنند. مخلوط یک فنجان ماست با دانه‌های اسفرزه علائم سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد.

  • فواید اسفرزه برای دیابت

گیاه اسفرزه یک ماده مسهل و مدر است، وقتی پوسته اسفرزه با آب مخلوط می‌شود، حالت ژله مانندی به خود می‌گیرد. این کار باعث کاهش جذب و تجزیه شکر در خون خواهد شد؛ اگر مشکل دیابت دارید، پسیلیوم را به همراه یک فنجان آب یا شیر بعد از غذا بنوشید.

  • خواص اسفرزه با کاسنی ؛ سم زدای کبد

اسفرزه به همراه عرق کاسنی نه فقط باعث هضم غذا می‌شود بلکه مشکلات گوارشی را هم بهبود می‎بخشد و به عنوان سم‌زدای طبیعی بدن عمل می‌کند.

پسیلیوم

  • خواص اسفرزه برای سرماخوردگی

دمنوش گیاه اسفرزه یا مخلوط دانه‌های لعاب‌دار اسفرزه با خاکشیر یا تخم شربتی به عنوان یک ماده مدر، سموم و عفونت‌های بدن را دفع می‌کند. همچنین اسموتی شیر، آب ولرم، عسل و اسفرزه مثل آویشن و بابونه گلو درد و سرفه را بهبود می‌بخشد.

  • خواص اسفرزه برای عفونت چشم و گوش

استعمال خارجی اسفرزه با گل سرخ می‌تواند گوش درد شما را تسکین دهد. همچنین این گیاه دارویی مثل چای سیاه عفونت‌های چشمی را برطرف می‌کند. اگر کودک شما مشکل برفک دهان دارد، از مخلوط دانه‌های اسفرزه با آب استفاده کنید.

اسفرزه

بهترین زمان و طریقه مصرف اسفرزه 

شما می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری اسفرزه را با شیر، عسل یا آبمیوه مخلوط و میل کنید. البته معمولا دانه‌های لعاب دار اسفرزه را با آب گرم به صورت ناشتا مصرف می‌کنند، این ترکیب گیاهی ساده برای رفع یبوست یک گزینه درمانی بسیار مفید است.

عوارض جانبی اسفرزه ( پسیلیوم ) 

استفاده بیش از حد از گیاه اسفرزه باعث تنگی نفس، درد شکم، خارش، جوش پوستی و حالت تهوع می‌شود؛ پس بهتر است دانه‌های این گیاه را بیش از حد مصرف نکنید.

نظر شما درباره این گیاه دارویی چیست؟ اگر مشکل یبوست و بواسیر داشته باشید، دمنوش برگ سنا یا دانه‌های گیاه اسفرزه را انتخاب می‌کنید؟ طب سنتی همیشه در خدمت شما است.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره خواص دمنوش‌های گیاهی مقاله ” خواص چند دمنوش گیاهی ” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. مریم مهرآموز

    ۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۴۰ ق٫ظ

    از اسفرزه برای کیست مویی که آقایان دجکچار میشن برای پسرم استفاده کردم خیلی عالی بود به عمل نیازی نشد

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۴ ب٫ظ

      کاربر عزیز! قدردان همراهی شما هستیم.
      چه عالی

      پاسخ

  2. مسعود

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۱۰ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۳۰ دی ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…