علت زردی نوزاد ؛ علائم و راهکارهای درمان

۳
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت زردی نوزاد چیست؟ اصلا بگذارید این طور بپرسیم که با کودک زردی گرفته چه کنیم؟ درمان‌های مناسب برای رفع زردی کودک را می‌شناسید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-زردی-نوزاد

علت زردی نوزاد چیست؟ یرقان در نوزادان و کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود؛ شاید شما هم کودک تازه متولد شده را در دستگاه دیده باشید، زردی نوزاد یا کودک یکی از بیماری‌هایی است که در بدو تولد باعث نگرانی والدین می‌شود که البته جای نگرانی نیست؛ چون این بیماری در کودکان قابل درمان است. آیا درمان زردی نوزاد در خانه امکان‌پذیر است؟ با مجله دلتا همراه باشید.

علت زردی نوزاد

زردی نوزاد ( یرقان ) چیست؟ 

زردی نوزاد ( یرقان ) همان تغییر رنگ پوست است. از پوست سر گرفته تا قسمت‌های دیگر بدن که معمولا کودکان به دلیل زایمان‌های زودرس مادر و مشکلات کبدی درگیر این بیماری می‌شوند؛ زردی ( یرقان ) می‌تواند کودکان و بزرگسالان را درگیر کند، در واقع وقتی سطح بیلی روبین خون افزایش پیدا می‌کند، کودک با زردی مواجه می‌شود. در ادامه درباره درمان های خانگی زردی نوزاد بیشتر صحبت می‌کنیم، با ما همچنان همراه باشید.

درمان زردی کودک و نوزاد

علت زردی نوزاد و کودک 

دلیل زردی نوزاد و کودک چیست؟ زردی در نوزادان و کودکان به دلیل میزان بالایی از بیلی روبین در بدن‌شان ( کبد نابالغ کودک و نوزاد ) یا زایمان زودرس (  قبل از هفته ۳۷ بارداری ) ایجاد می‌شود. این بیماری باعث ایجاد رنگدانه‌های زرد رنگ در پوست و سفیدی چشم می‌شود البته همان‌طور که گفتیم، زردی و یرقان در نوزادان و حتی بزرگسالان قابل کنترل و درمان است.

بیلی روبین رنگدانه‌ای زرد است که به طور طبیعی از طریق تجزیه گلبول‌های قرمز در بدن بزرگسالان و کودکان تولید می‌شود. درواقع بیلی روبین در کبد فرد پردازش و از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود. هنگامی که این روند با اختلال مواجه شود، کودک زردی می‌گیرد.

زردی و یرقان در نوزادان و کودکان از قسمت سر شروع شده و به سمت شانه‌ها، تنه و پاهای نوزاد ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که سطح بیلی روبین بدن نوزاد بالا باشد، زردی در زیر زانو و حتی کف دست‌ها هم ظاهر می‌شود.

درجه زردی نوزاد و کودک 

زردی بچه ها را جدی بگیرید! درجه زردی نوزادان، با میزان بیلی روبین خون تعیین می‌شود. در روزهای پس از تولد نوزاد اگر درجه زردی اعداد ۱۳ تا ۱۴ یا ۱۵ تا ۱۷ را نشان دهد، خطرناک است. همچنین آخرین و بیشترین شدت درجه زردی، ۲۵ است که پزشک با توجه به شرایط فیزیکی نوزاد، سن و نتیجه آزمایش خون کودک بهترین روش درمان را انتخاب می‌کند.

علت زردی و یرقان نوزاد

علائم زردی نوزاد و کودک 

زردی کودکان و نوزادان چه نشانه‌هایی دارد؟ اصلا از کجا باید بفهمیم که کودک‎مان زردی گرفته است؟ این بیماری هم مثل برفک دهان نوزاد علائم خاص خودش را دارد که معمولا از تغییر رنگ پوست کودک متوجه آن می‌شویم.

از نشانه‌های کلی وجود زردی در نوزادان و کودکان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ضعف کودک در گرفتن سینه مادر
  • تغذیه ضعیف کودک
  • ادرار زرد و تیره رنگ در نوزادان
  • مدفوع بی‌رنگ یا زرد و نارنجی
  • کودک خواب آلود
  • گریه نوزاد با صدای بلند
  • زردی چشم نوزاد و کودک
  • تب با درجه بالا

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره بیماری‌های مربوط به اطفال مقاله ” شب ادراری کودکان ” را مطالعه کنید.

عوارض زردی نوزاد 

همان‌طور که گفتیم، معمولا نوزادان تازه متولد شده، دچار زردی یا یرقان می‌شوند که البته این مسئله در کودکانی که سن بالاتری دارند، بیشتر به دلیل تغذیه نادرست و نامناسب ایجاد می‌شود. از جمله عوارض خطرناک زردی نوزاد و کودک آسیب و فلج مغزی یا ناشنوایی است؛ بنابراین زردی نوزاد و کودک باید هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود.

تشخیص زردی در نوزادان و کودکان 

برای تشخیص زردی در نوزادان و کودکان پزشک اول از همه سفیدی چشم‌ها، داخل دهان، کف پا و کف دست‌ها را بررسی می‌کند؛ به طور کلی، رنگ پوست نوزاد در تشخیص درجه و میزان بیماری و انتخاب راهکار درمانی مناسب بسیار اهمیت دارد.

رفع زردی نوزاد و کودک

درمان زردی کودکان با روش های پزشکی 

  • درمان یرقان و زردی نوزاد با فتوتراپی

اگر درجه و میزان زردی نوزاد و کودک بالا باشد، نوزاد معمولا در بیمارستان نگهداری می‌شود تا درمان فتوتراپی برای او انجام شود. فتوتراپی در کودکانی که با زایمان زودرس مادر مواجه شده‌اند، باعث کاهش سطح بیلی روبین می‌شود. اگر میزان زردی کودک و نوزاد خفیف و کم باشد معمولا درمان‌های خانگی پیشنهاد می‌شود که البته این روش‌ها بیشتر مراقبت‌های بعد از بیماری هستند.

  • درمان زردی با لامپ های مخصوص و دستگاه

این روش معمولا برای کودکان تازه متولد شده و نارس کاربرد دارد. استفاده از لامپ‌های خورشیدی مخصوص باعث شکست بیلی روبین در بدن کودک و نوزاد و دفع از طریق ادرار می‌شود.

  • درمان دارویی رفع زردی نوزاد ( قطره زردی نوزاد )

بیماری های شایع کودکان

درمان زردی نوزاد در خانه ( درمان سنتی زردی نوزاد ) 

آیا درمان زردی نوزاد در منزل و با طب سنتی امکان دارد؟ بهترین درمان های خانگی زردی نوزاد را می‌شناسید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

درمان زردی نوزاد کمتر از ۱۰ روز ؟! 

آیا این جمله فقط یک پیام تبلیغاتی است؟ کدام خوراکی‌ها می‌توانند زردی خفیف نوزاد و کودک را برطرف کنند؟ جواب سؤالات شما اینجا است:

  • رفع زردی نوزاد با نور خورشید

اگر کودک نیازی به فتوتراپی نداشته باشد، می‌توانید به صورت طبیعی و با نور خورشید هم زردی نوزاد را برطرف کنید. در واقع نگه داشتن کودک در معرض نور خورشید بسیار تأثیرگذار است، فقط باید مراقب آفتاب سوختگی باشید.

  • درمان زردی نوزاد با آب انار یا آب جوانه گندم

آب جوانه گندم یا آب انار کمک می‌کند تا سموم از بدن کودک دفع شود. برای این منظور، می‌توانید آب جوانه گندم را به شیر خشک کودک اضافه کنید یا به عنوان میوه‌های مغذی از آب انار برای رفع این بیماری استفاده کنید.

  • درمان زردی نوزاد با شیرخشت و ترنجبین

آیا مصرف شیرخشت و ترنجبین برای زردی نوزاد مفید و مناسب است؟ این ترکیب مغذی یکی از بهترین و مؤثرترین گزینه‌های درمان خانگی است. برای تهیه این نسخه خانگی گزانگبین و ترنجبین را به مقدار ۱۰۰ گرم با شیرخشت به میزان  ۱۰ گرم تهیه و با یک ظرف ۴ لیتری عرق بید مخلوط کنید، سپس با پارچه‌ای نازک این مخلوط را صاف کنید، این ترکیب مغذی باعث ازدیاد شیر مادر می‌شود.

  • درمان زردی نوزاد با لیمو شیرین و عصاره عناب

مصرف آب لیمو شیرین تازه یا عصاره عناب برای رفع زردی نوزادان و کودکان بسیار مفید است، البته بهتر است قبل از امتحان کردن روش‌های درمانی خانگی با پزشک اطفال مشورت کنید تا بر اساس ماه و سن کودک بهترین گزینه درمانی را به شما معرفی کند.

  • حمام نوزاد با گل بنفشه و گل ختمی

حمام کردن نوزاد با عصاره یا جوشانده گیاه دارویی گل بنفشه و گل ختمی هم می‌تواند زردی نوزاد را برطرف کند.

تغذیه مادر

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد 

برای رفع زردی و برطرف شدن این عارضه تغذیه مادر و کودک هر دو مهم است. گاهی اوقات، اگر تغذیه مادر اصولی و صحیح باشد، باعث می‌شود تا با شیردهی زردی کودک سریع‌تر  برطرف شود؛ بنابراین:

  • توجه داشته باشید زمانی که نوزاد زردی دارد، مادر باید از خوردن غذا با طبع گرم پرهیز کند.
  • مادران شیرده برای رفع زردی نوزاد باید عرق کاسنی و شاتره را به نسبت مساوی مخلوط و روزی ۳ استکان از آن میل کنند.
  • برای جلوگیری از بروز زردی در نوزادان و کودکان بهتر است که مادران شیرده مصرف شیرینی، غذاهای چرب و سرخ کرده، انواع بستنی، فالوده و مواد نشاسته‌ای را کاهش دهند.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره بیماری‌های کودکان مقاله ” علت برفک دهان نوزاد چیست؟ ” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۳:۲۸ ب٫ظ

  2. فتحی

    ۳۰ دی ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

  3. مودت

    ۲۹ دی ۱۳۹۸ در ۲:۴۸ ب٫ظ

    عجیب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…