می‌توان در ازای حضانت دائم فرزند، مهریه را بخشید؟

۹
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعد از طلاق، ممکن است مادری که حضانت فرزند به او تعلق نگرفته، خواهان حضانت فرزند و حاضر به بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند ‌باشد.
بخشیدن مهریه

در مواردی که ادامه زندگی مشترک میسر نیست و زن و شوهر تصمیم به طلاق می‌گیرند، بحث حضانت فرزند مطرح می‌شود. گاهی حضانت از لحاظ قانونی به مادر نمی‌رسد و به همین دلیل او حاضر به بخشیدن مهریه در قبال دریافت حضانت فرزند می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جنبه‌های مختلف بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند پرداخته شده است.

چه زمانی درباره حضانت فرزندان تصمیم گیری می‌شود؟

قبل از هر چیز باید خاطر نشان کرد که بر طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است یعنی در عین حال هر کدام از پدر و مادر حق دارند حضانت دائم فرزند را داشته باشند تکلیف قانونی و شرعی هم در این خصوص دارند. با انجام طلاق و جدایی زن و مرد، موضوع نگهداری و حضانت فرزند مطرح می‌شود و برای هر یک اهمیت پیدا می‌کند، زیرا قاضی به همراه صدور حکم طلاق حضانت را مشخص می‌کند و چون زوج‌ها از یکدیگر جدا هستند و باید از فرزند نیز مراقبت شود، پس در نتیجه حضانت با یکی از آن‌ها خواهد بود و دیگری حق ملاقات دارد. بعد از طلاق، ممکن است مادری خواهان حضانت فرزند در قبال بخشیدن مهریه خود ‌باشد.

اثبات عدم صلاحیت پدر در نگهداری فرزند

باید در نظر داشت که یکی از روش‌هایی که با توسل به آن‌ها مادر می‌تواند حضانت فرزند را عهده‌دار شود، شرایطی است که مادر بتواند عدم صلاحیت پدر کودک را با توجه به مواردی که در قانون مطرح شده، اثبات کند. در این صورت وی می‌تواند حضانت فرزند را بدون بخشیدن مهریه داشته باشد. از جمله این موارد زمانی است که انحطاط و فساد اخلاقی پدر، در تربیت فرزند تاثیر منفی داشته و موجب سختی و ناراحتی برای فرزند باشد.

بخشیدن مهریه

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
  • ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  • سو استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

بنابراین مادر می‌تواند با وقوع و اثبات هر یک از موارد مزبور، بدون اینکه در ازای حضانت فرزند، مهریه خود را ببخشد، حضانت را دریافت کند.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

در بعضی اوقات، مادر نمی‌تواند در هیچ صورتی موفق به دریافت حضانت فرزند خود شود. در این شرایط ممکن است که با مرد توافق کند که در ازای بخشیدن مهریه خود، حضانت از پدر به او منتقل شود. با توجه به توافق دو طرف این امر امکان پذیر است و زن و مرد می‌توانند بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند را از طریق دادگاه و یا دفاتر رسمی، ثبت و لازم الاجرا کنند.

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن در قبال حضانت

با بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند، ممکن است که مادر نتواند یا نخواهد حضانت از فرزند را ادامه دهد و به دلیل ناتوانی در نگهداری فرزند خود، از دادگاه بخواهد از ادامه حضانت فرزند معاف شود. البته در صورتی که مادر به هر دلیل از حضانت فرزند خود منصرف شود و بخواهد مهریه خود را که در ازای حضانت فرزند بخشیده است مطالبه کند، از نظر قانونی امکان نخواهد داشت، زیرا بخشش مهریه در قبال دریافت حضانت فرزند طبق خواست و اراده زن بوده و فقط در صورتی قابل مطالبه خواهد بود که با رضایت شوهر باشد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر موانع اجرای حق حضانت را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹ در ۹:۱۶ ب٫ظ

  3. zabanmehrpub.com

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ در ۹:۳۵ ب٫ظ

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

    پاسخ

  4. ghadir-mr.blog.ir

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ در ۶:۲۳ ب٫ظ

    اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

    پاسخ

  5. زهرا

    ۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۰:۲۵ ق٫ظ

    سلام من دوساله ازدواج کردم شوهرم معتاده میخوام طلاق بگیرم ی بچه شش ماهه هم دارم ولی شوهرم موقعه ای ک ازدواج نکردیم ودنبال وام ازدواج بودیم شب بودکاغذی بهم داد گفت مال وام باید امضا کنی منم امضا کردم الان فهمیدم که سفته دویست میلیونی بودک من قبلا زن بودم واگر خواستم طلاق بگیرم باید بهش بدم. الان اگه ب دادگاه نشون بده چی میشه.بهم تهمت زد

    پاسخ

  6. زهرا

    ۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۰:۲۴ ق٫ظ

    سلام من دوساله ازدواج کردم شوهرم معتاده میخوام طلاق بگیرم ی بچه شش ماهه هم دارم ولی شوهرم موقعه ای ک ازدواج نکردیم ودنبال وام ازدواج بودیم شب بود نامه ای بهم داد گفت مال وام باید امضا کنی منم امضا کردم الان فهمیدم که سفته دویست میلیونی بودک من قبلا زن بودم واگر خواستم طلاق بگیرم باید بهش بدم. الان اگه ب دادگاه نشون بده چی میشه.بهم تهمت زد

    پاسخ

  7. زهرا

    ۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۰:۲۳ ق٫ظ

    سلام من دوساله ازدواج کردم شوهرم معتاده میخوام طلاق بگیرم ی بچه شش ماهه هم دارم ولی شوهرم موقعه ای ک ازدواج کردیم ودنبال وام ازدواج بودیم شب بود نامه ای بهم داد گفت مال وام باید امضا کنی منم امضا کردم الان فهمیدم که سفته دویست میلیونی بودک من قبلا زن بودم واگر خواستم طلاق بگیرم باید بهش بدم. الان اگه ب دادگاه نشون بده چی میشه.بهم تهمت زد

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۰:۲۲ ق٫ظ

    سلام من دوساله ازدواج کردم شوهرم معتاده میخوام طلاق بگیرم ی بچه شش ماهه هم دارم ولی شوهرم موقعه ای ک ازدواج کردیم ودنبال وام ازدواج بودیم شب بود نامه ای بهم داد گفت مال وام باید امضا کنی منم امضا کردم الان فهمیدم که سفته دویست میلیونی بودک من قبلا زن بودم واگر خواستم طلاق بگیرم باید بهش بدم. الان اگه ب دادگاه نشون بده چی میشه.بهم تهمت زد

    پاسخ

  9. فتحی

    ۲۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …