دلایل توقیف خودرو چیست؟

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی مواردی که منحر به توقیف خودرو می‌شوند به طور دقیق ذکر شده است. در ادامه به توضیح این موارد پرداخته شده است.
thumbnail 1 دلایل توقیف خودرو چیست؟

گاهی افراد حین رانندگی تخلفاتی انجام می‌دهند که منجر به توقیف خودروی آن ها‌ توسط مأموران راهنمایی و رانندگی می‌شود. در این مطلب در باره اینکه چه تخلفاتی از جانب رانندگان باعث می شود که خودرو ان ها توقیف شود و پی آمد های آن چیست توضیح داده شده است. در مجله دلتا به این سؤالات پاسخ داده شده است.

دلایل توقیف خودرو

در قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی مواردی که منحر به توقیف خودرو می‌شوند به طور دقیق ذکر شده است. در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

تصادفات منجر به جرح یا فوت

در تصادفاتی که باعث صدمه یا فوت شخص می‌شود. همچنین در مواردی که وسیله نقلیه دیگری آسیب ببیند نیز، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند وسیله نقلیه را توقیف کند.

توقیف خودرو به علت بدهی

در صورتی که بر روی وسیله نقلیه شکایتی اعم از حقوقی یا کیفری باشد با استناد به دستور دادگاه وسیله نقلیه توقیف می‌شود.

نداشتن بیمه نامه شخص ثالث

بر اساس قانون، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر، ممنوع است. دارندگان این گونه وسایل نقلیه بیمه‌ نامه مذکور را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه ارائه کنند. بنابراین چنانچه وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشد، مأموران موظفند ضمن صدور برگ جریمه، وسیله نقلیه را به نزدیک ‌ترین پارکینگ عمومی یا مکانی مطمئن منتقل کرده و توقیف کنند. برای رفع توقیف، مالک وسیله نقلیه باید بیمه نامه معتبر را به مرجع توقیف کننده ارائه کند.

wq2qfdavlkbu دلایل توقیف خودرو چیست؟

عدم پرداخت جریمه یکی از دلایل توقیف خودرو

در صورتی که جریمه یک میلیون تومان با بیش از آن باشد و مالک خودرو تا پایان مهلت یک ماهه پس از ابلاغ جریمه را پرداخت نکند، همین امر می‌تواند یکی دیگر از دلایل توقیف باشد.
البته لازم به ذکر است که طبق قانون مالک می‌تواند در مهلت یک ماهه به جریمه مذکور اعتراض کند. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

ارتکاب همزمان دو تخلف با وسیله نقلیه

ارتکاب همزمان دو تخلف با وسایل نقلیه موتوری موجب توقیف می‌شود. این موارد در زیر اشاره شده است.
۱. هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا
۲. تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)
۳. سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه
۴. عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
۵. حرکت به طور مارپیچ
۶. انحراف به چپ
۷. توقف در محل پارک ممنوع (به شرط عدم حضور راننده) شایان ذکر است در این مورد حتی اگر خودرو سوار بر جرثقیل باشد و راننده یا مالک به محل برسد و تقاضای تحویل خودرو را کند، مامور مکلف است خودرو را تحویل دهد و اعمال جریمه نقدی کند.
۸. توقف داخل پیاده رو (به شرط عدم حضور راننده)
۶. مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان گردان
در مواردی که مدارک و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روان گردان باشد، مأموران با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ ارادگی حاصل از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و روان گردان از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضایی معرفی می‌شود.

N82240435 71037611 دلایل توقیف خودرو چیست؟

استفاده از پلاک غیر مجاز

بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴، هر وسیله نقلیه موتوری و غیر موتوری و یدک متصل که در راه‌ها حرکت می‌کند و همچنین وسایل نقلیه موتوری ویژه کشاورزی، صنعتی و عمرانی باید دارای شماره باشند. رانندگی با وسایل نقلیه ‌ای که شماره یا پلاک نداشته یا دارای شماره یا پلاک غیر مجاز باشند، ممنوع است، مگر این که پیش‌تر مجوز حرکت از راهنمایی و رانندگی دریافت کرده و همراه داشته باشند. مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه از حرکت و تردد خودروهای متخلف فاقد پلاک تا زمانی که شماره‌ گذاری انجام شود، جلوگیری به عمل خواهند آورد. در این شرایط، ترخیص خودرو منوط به تعویض پلاک است و راننده باید مدارک معتبر و تعهد نامه ‌ای مبنی بر تعویض پلاک ظرف مدت حداکثر پنج روز ارائه بدهد.

رانندگی با وسیله نقلیه فاقد مدارک

رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه ‌نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آن ها می‌گذرد برگه معاینه فنی را همراه داشته باشند. لازم به ذکر است مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشند. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد مأموران می‌توانند تا زمان ارائه مدرک، خودرو را متوقف کنند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر همراه راننده باشد، مأموران موظفند با دریافت مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه،‌ راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک کنند و مدرک اخذ شده از راننده را به وی بازگردانند.

رانندگی بدون داشتن گواهینامه

بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹، در صورتی که راننده، بدون داشتن گواهینامه رانندگی کند وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

یک نظر

  1. صلابت

    ۲۶ دی ۱۳۹۸ در ۷:۱۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …