خواص نبات ؛ همنشین قدیمی چای

۶
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
به جای قند و شکر نبات بخورید. درباره خواص نبات ( قند شیرین سلامتی ) چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-نبات

نبات یا قند و شکر؟ شما کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ یکی از مهم‌ترین خواص درمانی نبات رفع دل درد و دل پیچه شدید است؛ حتما شما هم این نوستالژی پزشکی و مادرانه را تجربه کرده‌اید؛ خوردن یک فنجان نبات داغ یا نبات سوخته خودمان آن هم از دستان شفابخش مادر که نه فقط درمان کننده دل پیچه و دل درد بلکه نوش داروی بسیاری از بیماری‌های دیگر است.

وقت آن رسیده است که دهان‌تان را شیرین کنید البته با یک فنجان چای نبات داغ و خوشمزه؛ این فنجان سلامتی و شفابخش را مهمان مجله دلتا باشید.

فواید نبات

طبع نبات در طب سنتی 

نبات نوعی قند است که از نیشکر به دست می‌آید، این ماده شیرین طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور می‌شود و به صورت کریستال های زیبا شکل می‌گیرد. نبات خواص فراوانی برای سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها دارد.

طبع نبات گرم است یا سرد؟ قطعا طبع نبات گرم است و معمولا برای افراد سرد مزاج گزینه درمانی بسیار مناسبی است؛ اهمیت این ماده به قدری است که خانم‌ها برای تسکین دردهای قاعدگی به خصوص دل درد یا حتی کج خلقی و به هم ریختگی هورمون‌ها در دوران یائسگی از این ماده استفاده می‌کنند.

نبات سفید

انواع نبات 

نبات در انواع مختلف با رنگ و طعم‌های متفاوت وجود دارد؛ از شاخه نبات که زینت بخش سفره‌های عقد ایرانی است گرفته تا نبات چوبی هل دار و زنجبیلی، نبات دندانه دار، نبات مخلوط، پودر نبات و … که همه این‌ها در اندازه و رنگ‌های مختلف مثل نبات سفید، نبات قهوه ای و نبات زرد، زینت بخش مجالس و مهمانی‌های ایرانی است.

نبات داغ

خواص درمانی نبات در طب سنتی 

درباره خواص درمانی نبات چه می‌دانید؟ همانطور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین خاصیت‌ها و فواید نبات درمان دل پیچه و دل درد ناشی از مسمومیت یا دردهای قاعدگی و … است؛ بنابراین اگر کسی از شما بپرسد که نبات سوخته برای چی خوبه؟ شاید اولین مزیتی که به ذهن‎تان برسد، درمان دل درد، دل پیچه و حالت تهوع باشد.

  • نبات و لاغری

خوردن آب نبات باعث چاقی نمی‌شود. پس با خیال راحت آب نبات یا چای نبات خود را بنوشید؛ چون نبات خیلی سریع جذب عضلات می‎شود؛ بنابراین سوخت و ساز بدن را بالا می‎برد، این مسئله در لاغری افراد مؤثر است.

  • خواص نبات داغ ؛ ماده ضد اسهال

نبات از ساکارز تشکیل شده است و خاصیت ضد نفخ و ملین کننده دارد. نبات در مقایسه با قند طبع گرم‌تری دارد. اگر اسهال شدید گرفته‌اید، بهتر است نبات داغ را امتحان کنید.

درواقع اگر نبات را روی حرارت قرار دهید، تبدیل به ماده‌ای قهوه ای رنگ می‌شود که طعم بسیار تلخی دارد، این داروی طبیعی یا همان نبات سوخته ضد اسهال است.

قند و شکر

  • خواص و فواید نبات در سرماخوردگی

شاید باور کردنش سخت باشد اما یک چای نبات دبش و داغ می‌تواند سرفه های مکرر و عفونت های ویروسی گلو ناشی از سرماخوردگی را تسکین دهد. البته مکیدن یک تکه نبات هم باعث قطع شدن سرفه و برطرف شدن خشونت سینه و گرفتگی صدا می‌شود.

  • چای نبات ؛ نوشداروی ضد خستگی

مصرف نبات با چای ( چای نبات ) هنگام رانندگی یا در زمان قاعدگی باعث رفع خواب آلودگی و خستگی بدن می‎شود؛ اگر مجبور شدید که در هنگام شب رانندگی کنید، حتما چای نبات بخورید. یک چای نبات طعم دار زعفرانی می‌تواند انرژی از دست رفته شما را برگرداند.

  • خواص و فواید نبات برای مغز

مصرف آب جوش به همراه نبات یا چای نبات برای افراد سالمند که دچار اختلال حافظه شده‌اند، بسیار مفید است. چای نبات علاوه بر رفع خستگی مانند نوشیدنی‌های دیگر و حتی کندر و نعناع به تقویت حافظه کمک می‌کند.

  • نبات داغ ( نبات سوخته ) نوشداروی ضد دل درد

امان از این دل درد و حالت تهوع که البته با مصرف نبات داغ قابل درمان است. مصرف نبات به همراه چای یا آب جوش یا استفاده از جوشانده و عصاره این ماده شیرین باعث تسکین درد معده می‌شود و از انقباض ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند؛ نبات داغ برای کاهش درد کمر، تسکین درد پشت، بهبود پا درد و رفع دردهای ناحیه شکم بسیار مفید است.

  • خواص نبات داغ برای نوزاد

شاید شما هم بارها این صحنه را دیده باشید که به نوزادی که گریه شدید می‌کند، آب و نبات یا نبات داغ بدهند؛ یکی از دلایل گریه نوزاد و کودک می‌تواند دل درد و مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده باشد، آب نبات این مشکلات را درمان می‌کند.

فواید نبات داغ

  • خواص نبات داغ برای پریودی خانم ها

مصرف نبات داغ باعث بهتر شدن دل درد و کمر درد های ماهانه خانم‌ها می‌شود؛ بنابراین خانم‌هایی که در دوران قاعدگی دل درد و کمر درد دارند، بهتر است نبات داغ بخورند.

  • خاصیت نبات داغ برای تکرر ادرار

اگر تکرر ادرار یا ضعف مثانه دارید، مکیدن تکه کوچکی نبات می‌تواند شما را نجات دهد. به طور کلی، مصرف نوشیدنی‌های گرم به خصوص نبات داغ یا چای نبات برای درمان تکرر ادرار گزینه بسیار مناسبی است.

  • درمان مشکلات گوارشی با چای نبات یا نبات داغ

نباتی که از شکر تهیه شده است، به هضم غذا کمک می‌کند، اگر مشکل معده دارید و مدام ترش می‎کنید، چای نبات بخورید. مصرف نبات داغ یا نبات سوخته می‌تواند کرم روده بزرگ را برطرف کند.

طرز تهیه نبات 

همانطور که گفتیم، نبات از نیشکر تهیه می‌شود. برای تهیه نبات ابتدا شکر را در آب جوش حل می‌کنند تا محلول شیرین و غلیظ درست شود؛ سپس یک تکه نخ در آب آویزان کرده و اجازه می‎دهند تا مخلوط خنک و به بلور تبدیل شود.

نبات داغ ( نبات سوخته ) 

اگر قند و شکر را بسوزانند، کاراملیزه می‌شود و ماده‌ای قهوه ای رنگ از آن به دست می‌آید که به آن کارامل گفته می‌شود که از نظر شیمیایی، ظاهر فیزیکی و حتی مزه با قند و شکر متفاوت است، این ماده در نوشابه‌ها کاربرد دارد.

اگر نبات را حرارت دهیم، کریستال‌های نبات می‌سوزند و یک جسم قهوه ای مایل به سیاه با مزه‌ای بین تلخی و شیرینی تولید می‌شود که برای درمان اسهال بسیار مفید است.

نبات

نبات یا قند و شکر؟ 

نبات یا قند و شکر؟ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ نبات طبیعت گرم‌تری نسبت به قند و شکر دارد. درست است که ماده اولیه شکر، قند و نبات ( ساکارز ) یکسان است اما نوع کریستال‌های نبات با قند و شکر متفاوت است؛ به همین علت نبات خاصیت متفاوتی از قند و شکر دارد.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره مضرات قند و شکر به مقاله ” ماده ای خطرناک در قند و شکر ” مراجعه کنید.

مضرات نبات ( نبات سفید، نبات قهوه ای و … ) 

مصرف قند، شکر و نبات به میزان زیاد برای افراد دیابتی و کسانی که مشکل فشار خون دارند، مضر است؛ اگر اضافه وزن یا بیماری خاصی دارید باید بیشتر مراقب سلامتی خودتان باشید.

نظر شما درباره قند شیرین سلامتی ( نبات ) چیست؟ تا به حال در کنار چای نبات که یکی از نوشیدنی های مناسب فصل زمستان است، از نبات داغ استفاده کرده‌اید؟ همین حالا به آشپزخانه بروید و برای رفع خستگی یک فنجان چای نبات شیرین، داغ و پرخاصیت میل کنید؛ نوش جان!

۶ دیدگاه

  1. آبنبات چوبی سودیم

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    بسیار جالب بود ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    بسیار جالب بود ممنون

    پاسخ

  3. مسعود

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۲۴ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  4. آدینه

    ۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۲۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  5. مهدی فراهانی

    ۲۶ دی ۱۳۹۸ در ۵:۵۴ ق٫ظ

    عالی و کاربردی

    پاسخ

  6. شمس

    ۲۵ دی ۱۳۹۸ در ۲:۵۸ ب٫ظ

    بسیار عالی و مقاله بسیار خوبی بود تاحال نبات بنفش , قرمز ندیده بودم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…