توهم قیمتی در بازار مسکن ؛ مقصر کیست؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
واسطه‌های ملکی می‌گویند تعداد آگهی‌های ورودی برای فروش در بازار مسکن کاهش و میزان تقاضا برای خرید افزایش یافته است.
خرید و فروش مسکن در تهران

بررسی میدانی بازار خرید و فروش مسکن در تهران از تغییر ترکیب عرضه و تقاضای این بازار و تردید طرف عرضه برای عقد قرارداد خبر می‌دهد. این در حالی است که برخی از مراجعه‌کنندگانی که در جست‌وجوی واحدهای مسکونی مورد پسند هستند از خرید خانه در شرایط فعلی منصرف شده‌اند.

به گزارش مجله دلتا واسطه‌های ملکی می‌گویند در حالی که طبق روال هر سال با نزدیک شدن به بازه زمانی شب عید، فشار تقاضا افزایش می‌یابد، حجم آگهی‌های ارائه شده به دفاتر املاک به حدود یک سوم کاهش یافته است.

هرچند سنگین شدن کفه تقاضا به رشد کاذب قیمت‌های پیشنهادی منجر می‌شود اما کماکان عمده خرید و فروش‌ها از نوع تبدیل به احسن و سفته‌بازی است و با توجه به افت توان متقاضیان واقعی، ظرفیت جهش قیمتی وجود ندارد.

به گفته فعالان بازار مسکن از آسیب‌هایی که این روزها از طرف واسطه‌های غیرحرفه‌ای به بازار ملک وارد می‌شود این است که برخی از خریداران آماتور و غیرحرفه‌ای بازار مسکن، با این پیش‌فرض که ممکن است در ماه‌های آینده با رشد قیمت مواجه شوند از ایده‌آل‌های خود درخصوص خانه‌ی مورد نظر کوتاه می‌آیند. از طرف دیگر؛ قیمت نامتعارفی که مالک برای واحد خود در نظر می‌گیرد و پذیرش این قیمت از سوی مشاور به توهم قیمتی دامن می‌زند.

مکانیزم بازار مسکن در دو سال گذشته به این صورت بوده است که از آذرماه تعداد معاملات افزایش یافته و این روند صعودی تا خردادماه سال آینده ادامه دارد و سپس بازار وارد رکود می‌شود. بنگاه‌دارها بیان می‌کنند که این وضعیت معمولا با مقداری شدت و ضعف همواره طی دهه‌های اخیر در بازار مسکن حاکم بوده، اما تفاوت این دوره با سایر دوره‌ها در این است که ظرفیت جهش قیمتی وجود ندارد.

در واقع اغلب متقاضیان برای حفظ ارزش پول اقدام به خرید می‌کنند. ممکن است قیمت‌های اسمی در این شرایط بالا برود اما به دلیل عدم جهش قیمت، سوددهی مناسبی برای آن دیده نمی‌شود.

طی دو ماه اخیر نیز مطابق روند همیشگی، معاملات خرید و فروش مسکن در تهران افزایش یافته و تعداد قراردادهای خرید و فروش آذرماه ۱۳۵ درصد نسبت به آبان بالا رفته است. آمار اتحادیه املاک نیز گویای آن است که معاملات در دی‌ماه نیز ۱۷ درصد نسبت به آذرماه افزایش یافته اما بسیاری از مشاوران سنتی چنین رونقی را احساس نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…