درمان آپاندیس بدون عمل جراحی !

۲
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آپاندیس چیست؟ درباره این بیماری، علائم، علت و روش‌های درمان آن چه می‌دانید؟ آیا درمان آپاندیس بدون جراحی امکان پذیر است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-درد-آپاندیس

درمان درد آپاندیس بدون عمل جراحی ؟! بله درست شنیدید. درد آپاندیس با درمان‌های خانگی و طب سنتی قابل بهبود و درمان است البته اگر وضعیت پزشکی شما وخیم باشد و نیاز به جراحی و عمل داشته باشید، قضیه کمی متفاوت می‌شود؛ در این صورت این روش‌های خانگی و درمان‌های گیاهی می‌توانند عفونت روده یا درد بعد از جراحی را کاهش دهند و به بهبود سریع زخم‌ها کمک کنند.

بعد از بیماری‌های مختلف مثل التهاب روده، کرون، سلیاک، عفونت های ادراری و عفونت مثانه، حالا نوبت به آپاندیس، علت و علائم التهاب و درد ناشی از آن و راهکارهای درمان آپاندیسیت می‌رسد، با مجله دلتا همراه باشید.

آپاندیس کجاست

آپاندیس ( آپاندیسیت ) چیست؟ 

آپاندیس زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب می‌شود. این زائده به انتهای سکوم ( روده کور ) متصل است. طول آپاندیس نزدیک به ۲۰ سانتی‌متر و قطر آن بین ۶ تا ۸ میلی‌متر است؛ عفونت و التهاب در این ناحیه از بدن منجر به آپاندیسیت می‌شود.

آپاندیس کجاست؟ 

آپاندیس در ناحیه ایول راست ( نزدیک به لگن ) واقع شده است البته موارد نادری در وضعیت جسمانی افراد وجود دارد که آپاندیس در پشت این ناحیه قرار گرفته است و قسمت بالای آن به کبد می‌رسد. این بیماری در میان مردان ( بین سن ۱۰ تا ۳۰ سالگی ) شایع‌تر از زنان است.

درد آپاندیس

علائم آپاندیس در بزرگسالان 

علائم درد آپاندیس چیست؟ این علائم در افراد متفاوت است؛ شاید شما هم بارها شاهد این صحنه پزشکی بوده‌اید که فردی که پارگی آپاندیس دارد، در حالی که دل درد شدید گرفته است تا کمر خم شده و توانایی راه رفتن ندارد، این یک هشدار و علامت جدی است.

درواقع، اولین علامت آپاندیس، درد اطراف ناف و ناحیه شکم است. این درد معمولا در ابتدا خفیف است و سپس شدت پیدا می‌کند. از علائم شایع آپاندیس، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، بی‌اشتهایی و تب پایین است.

علائم آپاندیس در زنان

  • علائم آپاندیس در کودکان

والدین عزیز، آپاندیس کودکان را نباید با عفونت معده و دستگاه ادراری اشتباه بگیرید؛ از علائم شایع این بیماری در کودکان، درد، تورم شکم و استفراغ است؛ در این مواقع هرچه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کنید.

  • علائم آپاندیس در زنان

بسیاری از علائم آپاندیس در زنان شبیه به ناراحتی و بیماری‌های ناشی از بارداری است. این موارد شامل درد معده، حالت تهوع و استفراغ و گرفتگی عضلات است.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره نشانه های آپاندیسیت به مقاله ” علائم آپاندیسیت را بشناسیم” مراجعه کنید.

آپاندیسیت

علت درد آپاندیس 

التهاب و درد آپاندیس یا همان آپاندیسیت زمانی اتفاق می‌افتد که آپاندیس اغلب توسط مدفوع، یک جسم خارجی یا سرطان مسدود می‌شود. بیشترین علت درد و التهاب آپاندیس مربوط به عفونت‌های بدن به خصوص روده و نواحی نزدیک به آن است؛ چون آپاندیس می‌تواند در پاسخ به هر گونه عفونت در بدن دچار ورم و التهاب شود و در صورت عدم درمان تا موارد حاد ( سرطان آپاندیس ) پیش رود.

مراقب پارگی و ترکیدن آپاندیس خود باشید! 

اگر التهاب آپاندیس شما شدید باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا از شما آزمایش‌های گوناگون مثل تست روده، تست شکم، آزمایش خون، اسکن CT  و … بگیرد؛ اگر این مشکل حاد باشد، شما به جراحی آپاندیس نیاز خواهید داشت.

آپاندیسیت

درمان سنتی یا عمل آپاندیس؟ 

آیا درمان آپاندیس بدون عمل امکان‌پذیر است؟ همانطور که گفتیم، همه چیز به تشخیص پزشک بستگی دارد. ممکن است التهاب و درد آپاندیس خفیف باشد یا اینکه بعد از جراحی درد کمی در این ناحیه حس کنید، طب سنتی و درمان‌های خانگی می‌تواند این دردها را کاهش دهد اما درمان کننده قطعی بیماری شما نخواهد بود.

درمان درد آپاندیس ( طب سنتی + درمان دارویی ) 

طب سنتی برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها در خدمت شما است. اگر می‌خواهید درد ناشی از التهاب آپاندیس قبل و بعد از جراحی یا عفونت‌های مربوط به روده را کاهش دهید یا به طور کلی از ورم آپاندیس جلوگیری کنید، رژیم غذایی پر فیبر و مصرف مایعات فراوان را فراموش نکنید.

درمان گیاهی آپاندیس

  • رژیم غذایی پر فیبر

رژیم غذایی سرشار از فیبر شامل خوراکی‌هایی مثل بروکلی، هویج، چغندر، گوجه فرنگی، خیار، تخم کدو، جوانه گندم و خوراکی‌ها و سبزیجات سبز رنگ می‌شود. درواقع، تغذیه مناسب به جلوگیری از آپاندیس کمک می‌کند و باعث روان شدن حرکت روده خواهد شد.

اگر در دوره نقاهت به سر می‌برید، می‌توانید سالاد سبزیجات بخارپز و سوپ مرغ بخورید، بعد از جراحی، از خوردن خوراکی‌هایی مانند شکر تصفیه شده و محصولات لبنی پرهیز کنید.

  • تسکین درد آپاندیس با آب خیار

اگر التهاب آپاندیس دارید، باید آب خیار و سبزیجات تازه بخورید. برای تسکین درد آپاندیسیت، می‌توانید آب هویج، خیار و چغندر مصرف کنید.

  • لیمو و نعناع

لیمو سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. برای کاهش علائم و درد آپاندیسیت، آبلیموی تازه را به نصف فنجان آب و عسل اضافه کنید و به صورت روزانه این ترکیب جادویی را مصرف کنید. همچنین معجون جادویی لیمو و نعناع می‌تواند علائم آپاندیس مثل حالت تهوع و استفراغ و حتی دردهای شکمی را کاهش دهد؛ برای کاهش درد آپاندیس می‌توانید از پودر و برگ نعناع به صورت جداگانه در سالاد سبزیجات هم استفاده کنید.

  • معجون برگ ریحان و پودر زنجبیل

این ترکیب جادویی التهاب آپاندیس را از بین می‌برد. ریحان ترکیبات فنول و فلاونوئید دارد که به کاهش گازهای روده کمک می‌کند. همچنین، اگر تب خفیف که یکی از علائم آپاندیس است، داشته باشید، این گیاه به عنوان یک تب بر عمل می‌کند. با ترکیب و دمنوش گیاهی ریحان و زنجبیل ( ترکیب جینجرول ضد التهاب در زنجبیل ) به جنگ باکتری‌ها، عفونت‌های روده و قسمت‌های مختلف بدن بروید تا آپاندیس شما هم از درد و تورم ناشی از عفونت بدن در امان بماند.

  • گیاه قاصدک

گیاه قاصدک در طب چینی به عنوان گیاه سم زدا برای درمان بسیاری از مشکلات شکمی به کار می‌رود. این گیاه سرشار از پتاسیم است و خاصیت ملین کننده دارد که به تسکین درد و التهاب روده و آپاندیس کمک می‌کند؛ اگر این مشکلات را دارید، چای قاصدک را امتحان کنید.

  • سیر

سیر درمان کننده التهاب و عفونت‌های بدن است. اگر می‌خواهید آپاندیسیت را مهار کنید، یک حبه سیر تازه را بجوید، سپس یک لیوان آب بنوشید، بهتر است این کار را به صورت ناشتا انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره خواص جادویی سیر به مقاله ” خوردن سیر ناشتا معجزه می کند ” مراجعه کنید.

  • مصرف حبوبات و ماش

ماش به خانواده عدس و نخود تعلق دارد. ماش مقدار زیادی فیبر، پروتئین، پتاسیم، منیزیم، مس و آنتی اکسیدان دارد و به دلیل همین مواد مغذی یکی از بهترین گزینه‌های درمانی ‌برای آپاندیسیت محسوب می‌شود. درواقع، حبوبات از تجمع سموم در آپاندیس جلوگیری می‌کنند. برای کاهش علائم آپاندیس پزشکان توصیه می‌کنند که یک مشت ماش را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کرده و بخورید.

  • جینسینگ

جینسینگ یک ماده تقویت کننده سیستم ایمنی است و خواص التهابی منحصر به فردی دارد. این گیاه آنتی اکسیدان‌های طبیعی زیادی دارد که درد مزمن و التهاب بدن را کاهش می‌دهد. برای کاهش علائم و درد آپاندیسیت، این گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در ۵۰۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و به آن شیرین کننده اضافه کنید. چای جینسینگ را سه بار در روز بنوشید تا به نتیجه درمانی دلخواه برسید.

  • روغن کرچک و بادام

روغن کرچک یک درمان خانگی معتبر برای آپاندیسیت است. این روغن، انسداد و التهاب روده را کاهش می‌دهد. مصرف این روغن گیاهی در کنار روغن بادام به صورت خوراکی یا ماساژ دادن ناحیه متورم و ملتهب با آن باعث تسکین درد آپاندیسیت می‌شود.

  • تخم شنبلیله

تخم شنبلیله ترکیبات ضد میکروبی قوی دارد که فرایند گوارش را بهبود می‌بخشد. اگر التهاب آپاندیس شما شدید باشد، به گونه‌ای که بدن شما را درگیر عفونت و چرک کند، می‌توانید از تخم شنبلیله استفاده کنید. برای تهیه چای با تخم شنبلیله، مقداری از آن را در یک لیوان آب خیس کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید، از این دمنوش گیاهی روزی دو لیوان میل کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع بیشتر درباره خواص سبزیجات به مقاله ”  سبزی خوردن ؛ فیبر و آنتی اکسیدان طبیعی ” مراجعه کنید.

درمان گیاهی آپاندیس

درمان دارویی آپاندیسیت با آنتی بیوتیک 

گاهی اوقات، مشکل آپاندیس شما و التهاب و درد ناشی از آن بسیار شدید است، به گونه‌ای که درمان‌های خانگی و گیاهان دارویی مختلف نمی‌توانند چرک، عفونت و التهاب آن را کاهش دهند؛ در این مواقع، بهتر است با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید؛ مثلا اگر آپاندیس شما پاره شده باشد، باید آنتی بیوتیک بخورید، اگر از رقیق کننده خون وارفارین یا آسپرین استفاده می‌کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

نظر شما درباره این بیماری، علت و علائم آن چیست؟ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس همین حالا با درمان‌های گیاهی و خانگی جلوی التهاب روده و عفونت در قسمت‌های مختلف بدن را بگیرید تا دچار عارضه خطرناک آپاندیسیت نشوید؛ به خاطر داشته باشید که مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۳۳ ب٫ظ

    سلام خیلی خوب تشکر تشکر

    پاسخ

  2. آدینه

    ۲۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۹ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…