نحوه تبدیل سند سه دانگ به شش دانگ

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سند سه دانگ با شش‌ دانگ تفاوت زیادی ندارد. با داشتن سند سه دانگ فرد، مالک نصف ملک خواهد بود و در صورتی که ملک بدهی و وام نداشته باشد، می‌تواند سند شش‌ دانگ جداگانه درخواست کند.

گاهی اوقات افراد تصمیم می‌گیرند سند سه دانگ خود را به سند شش دانگ تبدیل کنند، به همین دلیل لازم است مراحلی طی شود. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و چگونگی تبدیل سند سه دانگ به سند شش دانگ با دلتا همراه باشید.

سند شش دانگ چیست؟

در ابتدا لازم است تعریف مختصری از سند شش دانگ یا سند مادر داشته باشیم. منظور از کلمه شش‌ دانگ، شش‌ جهت ملک است که شامل شمال، جنوب، شرق، غرب، فضای بالای ملک و فضای زیر زمین می‌شود. سند شش دانگ مربوط به املاکی است که به طور کامل به یک فرد تعلق دارند. این اسناد جزء معتبر ترین اسناد ملکی محسوب می شوند.

سند شش دانگ

نحوه تبدیل سند سه دانگ به شش‌ دانگ

سند سه دانگ با شش‌ دانگ تفاوت زیادی ندارد. با داشتن سند سه دانگ فرد، مالک نصف ملک خواهد بود و در صورتی که ملک بدهی و وام نداشته باشد، می‌تواند سند شش‌ دانگ جداگانه درخواست کند. باید توجه داشت که تبدیل سند سه دانگ به شش‌ دانگ فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر است، در غیر این صورت غیر قانونی خواهد بود.

چگونگی ثبت سندهای سه دانگ و شش دانگ

سؤالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که آیا ثبت سندهای سه دانگ و شش‌ دانگ باید به طور رسمی ‌باشد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت این اسناد کاملا قانونی بوده و پلاک ثبتی اصلی و فرعی دارند. سند سه دانگ و شش‌ دانگ در دفاتر ثبت‌ اسناد یا ثبت‌احوال ثبت می‌شود. در ادامه به بررسی تفاوت سند شش دانگ با سایر اسناد پرداخته شده است.

مطلب پیشنهادی:  مراحل و نکات حقوقی در ساخت ملک

تفاوت شش‌ دانگ با سند مشاعی

مشاع به معنی شراکت و شریک بودن است و منظور از سند مشاعی، سندی است که ملک بین چند نفر تقسیم ‌شده باشد. در این صورت مالک سند چند نفر خواهند بود. درحالی ‌که مالکیت شش دانگ فقط متعلق به فرد صاحب سند است. باید در نظر داشت که معامله ملک مشاعی، نسبت به املاک دیگر اغلب دردسرهای بیشتری دارد.

سه دانگ

تفاوت شش‌ دانگ با قولنامه

قولنامه، قراردادی است که بین دو نفر تنظیم می‌شود و در دفتر اسناد رسمی ثبت نمی‌شود. در واقع منظور از قولنامه، مالکیت ملک بدون داشتن سند رسمی است. همیشه در خرید و فروش ملک به افراد توصیه می‌شود که به قولنامه‌ها اعتماد نکنند زیرا مالک قولنامه ممکن است همزمان ملک را به چند نفر بفروشد و به هیچ یک از آن‌ها سند ملک منتقل نشود. در این گونه موارد، در صورتی که افراد به مراجع قانونی مراجعه‌ کنند، مشخص می‌شود مالکیت ملک به عهده فردی است که اولین قولنامه با او تنظیم ‌شده است. یکی دیگر از مشکلات قولنامه هنگامی است که فروشنده، قولنامه‌ای را با یک شخص و سند رسمی را با شخص دیگری تنظیم کرده باشد. در این صورت مالکیت ملک با شخصی خواهد بود که دارای سند رسمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …