روستای گرمه ؛ زمرد کویر اصفهان

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گذشته از نخلستان‌های چشم نواز، خانه‌های گرمه که روی تپه‌های خاره ردیف شده‌اند، مشرف به همین نخل‌ها هستند. یکی از دیدنی‌های ساده‌ای که در عین ساده بودن همه را به خود جذب می‌کند.

فصل زمستان را باید برای برخی سفرها همیشه خالی کرد. مثلاً برای رفتن به استان‌های کویری، به شهرهای کوچک و بزرگ کویر مرکزی ایران که با معماری خاص خود و آن خاطراتی بی‌نظیر که برای‌ ما می‌سازند، شگفت‌انگیزند. در لیست سفر برخی گردشگران، بعضی روستاها در صدر قرار گرفته و بسیار معروف و محبوبند. صفحه گردشگری مان امروز به یکی از آن‌ها سر زده است. روستای گرمه که در استان اصفهان قرار دارد. در شرق اصفهان از توابع نائین و خور و بیابانک و در کویر مرکزی ایران واقع شده و زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. با دلتامگ همراه شوید.

نخل های گرمه خور اصفهان

روستای گرمه خور اصفهان

زمرد سبز کویر اصفهان یک شگفتی عجیب است. در قلب کویر واقع شده اما سرسبز است. فراوانی آب و یک چشمه ۱۰۰۰ ساله در آن زبانزد است. خانه‌های بسیار دیدنی دارد که مشرف به نخلستان ردیف شده‌اند و اولین سوژه عکاسی سفرتان خواهند بود.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در آن دیده می‌شود که یکی از آن‌ها قلعه گرمه است و از جاذبه‌های گردشگری خور و بیابانک به حساب می‌آید و در کنار چشمه و نخلستان و شب‌های پر ستاره، گرمه را به یک مقصد عالی برای گردشگران تبدیل کرده است.

گرمه کویر مصر و خور و بیابانک

روستای گرمه کجاست؟

روستای گرمه پر از نخل‌های زیباست. سبزی این نخل‌ها روستای گرمه را تبدیل به زمردی در دل کویر کرده است. نقطه‌ای از جاده تاریخی ابریشم، در منطقه خور و بیابانک. ۳۵۰ کیلومتر از اصفهان و ۷۲۰ کیلومتر از پایتخت تهران فاصله دارد.

این روزها، وقت سفر به کویر است و بد نیست سری به این روستای دیدنی بزنیم. در متون تاریخی نامش بسیار آمده است و چند سالی است مورد توجه گردشگران و توریست‌ها قرار گرفته. جاذبه‌های بی‌شماری هم دارد که جهانگردان را به این روستای چندین هزار ساله می‌کشاند.

روستای گرمه زادگاه افرادی چون یغما جندقی شاعر و حبیب یغمایی، سراینده شعر روباه و زاغ، است. در فصل بهار و پاییز و زمستان بسیار خوش آب‌ و هوا است. قلعه‌ای بسیار قدیمی و چهار طبقه دارد که متعلق به عهد ساسانیان و مرکز توجه اکثر باستان‌شناسان است.

طبیعت روستای کویر مصر

آدرس روستای گرمه

از چهار سمت می‌توان به سمت روستای گرمه رفت.

از اصفهان – نایین- انارک- چوپانان- گرمه
از تهران – سمنان- معلمان- جندق- چوپانان- گرمه
از مشهد – تربت حیدریه- کاشمر- بردسکن- طبس- خور- گرمه
از یزد – خرانق- رباط پشت بادام- بیاضه –گرمه

جاذبه های گردشگری روستای گرمه

مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی را می‌توان در روستای گرمه دید. هر سو را که تماشا کنید چیزی برای نمایش دارد. چشمه‌های آب معدنی، سکوت کویر، نخلستان‌، ردپای تاریخ و آثاری ارزشمند روزگاران و…

روستاهای کویری ایران

چشمه روستای گرمه

چشمه آب معدنی آن هزاران سال است که از دل کوه می‌جوشد. در اطراف روستا قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های دیدنی آن به حساب می‌آید. چشمه آب گرم آن برطرف‌ کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هر ساله مردم بی‌شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده مقرب به گرمه سر می‌زنند.

مطلب پیشنهادی:  با نگهداری سانسوریا در آب، شاهد رشد انفجاری آن باشید!

چشمه ماهی گرمه ( چشمه دکتر فیش )

چشمه ماهی در روستای گرمه هم دیدنی است هم شگفت انگیز. یکی دیگر از جلوه‌های مجذوب کننده طبیعت. چشمه‌ای بسیار معروف بین گردشگران و توریست‌های خارجی. حوضچه این چشمه، ماهی‌های کوچکی دارد که نوعی درمانگر هستند. این ماهی‌ها به بی‌دندان معروفند اما جالب اینکه اتفاقاً با جویدن پوست بیمار، باعث از بین رفتن برخی بیماری‌های پوستی می‌شوند که گویا خیلی هم طرفدار دارد.
چشمه دکتر فیش گرمه

خانه‌های روستای گرمه

خانه‌های گرمه که روی تپه‌های خاره ردیف شده‌اند، مشرف به نخلستان هستند. یکی از دیدنی‌های ساده‌ای که در عین ساده بودن همه را  به خود جذب می‌کند. با مردمی که به زبان پهلوی، اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان صحبت می‌کنند. مردمان بومی در زبان محلی و قدیمی خود آن را «هسب» می‌نامند.
خانه‌ها معمولا بافت بسیار زیبایی برای عکاسی دارند و در حیاط برخی آن‌ها شتر هم نگه‌داری می‌شود. سواری‌های گردشگران که از راه‌های باریک بین خانه‌ها عبور می‌کنند هم می‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی باشد.
خانه های کویری

نخلستان‌های روستای گرمه

گذشته از آنکه نخلستان‌های سبز و آسمان آبی در اینجا به یکدیگر دوخته شده و زیبایی خاصی به وجود می‌آورد، در روستای گرمه خرمای مرغوبی هم از این نخلستان‌ها به دست می‌آید. آنقدر زیبا و پر درخت که به راحتی نمی‌توان به آنجا داخل شد. از جذابیت‌های این نخلستان پیچ در پیچ این است که درختان زرد آلود در کنار آن‌ها بار می‌دهند. باورنکردنی است و در قسمت جنوبی به سمت کوهی کشیده شده که شبیه به یک فیل است.
نخلستان روستای کویر خور اصفهان

قلعه گرمه

قلعه‌ای تاریخی و دیدنی در روستای گرمه قرار دارد که یادگاری از دوران ساسانی است. در چهار طبقه که می‌گویند هم دژی نظامی بوده و هم قسمت‌های مسکونی داشته است. یک جاذبه‌ای مورد توجه در این روستا که امروز شکل و شمایل اولیه خود را از دست داده است.

صنایع دستی

صنایع دستی مردم گرمه بیشتر به دست زنان فروخته می‌شوند. معمولاً از برگ‌های خرما درست شده‌اند و جالب اینکه هر گردشگر که به این روستا پا بگذارد حتماً تعدادی از آن‌ها را خریداری کرده و همراه خود می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

چطور محبوب دل‌ها شویم؟ / رازهای جذابیت

در بسیاری از کتاب ها و مقالات، مطالبی تحت عنوان ترفندهای جذابیت وجود دارد. بسیاری از آنها …