۱۴ خاصیت فوق العاده رزماری ( سلامتی + زیبایی )

۳
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رزماری گیاه مورد علاقه آشپز ها است؛ درباره خواص رزماری ( اکلیل کوهی ) چه می‌دانید؟ تا به حال چای رزماری نوشیده‌ اید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-رزماری

خواص رزماری چیست؟ رزماری یا اکلیل کوهی یک گیاه پرخاصیت است، به جرأت می‌توان گفت که این گیاه دارویی مثل چای سبز با انواع سرطان مبارزه می‌کند، مانند نعناع دوست دستگاه گوارش است و مثل بابونه، اسطوخودوس و گل گاو زبان خاصیت آرام‌بخشی و میکروب کشی دارد؛ صبر کنید! این داستان خوشمزه هنوز تمام نشده است. درباره خواص رزماری هرچه بگوییم باز هم کم است، شاید همین حالا وقت آن رسیده باشد که عطر و طعم چای یا دمنوش رزماری را امتحان کنید البته در حالی که صفحه سلامتی مجله دلتا را ورق می‌زنید.

رزماری

رزماری چیست؟  

گیاه رزماری با نام علمی «Rosmarinus officinalis»  از خانواده نعناعیان است که البته به آن اکلیل کوهی یا رومارَن هم می‌گویند. برگ‌های این گیاه سبز و نوک تیز است. رومارن بومی منطقه مدیترانه است. گل‌های آن در رنگ‌های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی موجود است. از برگ‌های تازه یا خشک شده رزماری یا اکلیل کوهی برای تهیه انواع غذاها، خوراک مرغ و سالاد و سس خانگی استفاده می‌شود.

طبع گیاه رزماری ( اکلیل کوهی ) 

رزماری گیاهی با طبع گرم از طیف وسیعی از روغن‌ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن‌ها تشکیل شده است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی دارد. حتی بو کردن این گیاه هم می‌تواند تأثیر آرام‌بخشی روی شما داشته باشد. در ادامه با خواص رزماری بیشتر آشنا می‌شوید، با ما همراه باشید.

گیاه رزماری

خواص رزماری ( اکلیل کوهی ) 

از این بهتر نمی‌شود؛ یک انتخاب دقیق و جانانه برای سلامتی بدن؛ چقدر دمنوش‌ها و گیاهان دارویی تکراری را امتحان می‎کنید؟ اصلا چقدر قهوه می‎خورید؟ این بار که به مغازه عطاری می‌روید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این گیاهان دارویی جدید مثل رزماری، بابا آدم، دم اسب و … را امتحان کنید، دمنوش گیاهی همیشه آماده پذیرایی از شما است.

دمنوش و چای رزماری ضد سرطان و ضد استرس است و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی و آبرسان پوست و مو عمل می‌کند، فواید بی‌نظیر و شگفت انگیز رزماری فقط به این موارد ختم نمی‎شود با ما همچنان همراه باشید.

فواید رزماری

فواید رزماری برای زیبایی ( خواص گیاه رزماری ) 

زیبایی پوست و موی خود را از رزماری ( اکلیل کوهی ) بخواهید. این گیاه، گل و عرق رزماری برای زیبایی پوست و مو معجزه می‌کند.

  • خواص رزماری برای پوست

چای و دمنوش رزماری باعث زیبایی پوست و مو می‌شود. رزماری با آنتی اکسیدان‌های طبیعی که دارد، به عنوان یک آبرسان طبیعی برای پوست صورت عمل می‌کند، این گیاه یک ضد آفتاب طبیعی است که مانع از سرطان پوست می‌شود. درواقع عصاره رزماری پوست را از آسیب‌های uv محافظت می‌کند.

  • خواص عصاره و دمنوش رزماری برای مو

اگر پوست سر شما به دلایل مختلف مثل رنگ کردن مداوم یا استفاده از شامپوی نامناسب، خارش و حساسیت دارد، عصاره و دمنوش رزماری دوای درد شما است. رزماری باعث تقویت و رشد موهای شما می‎شود. استفاده از روغن رزماری ریزش مو را برطرف می‌کند.

  • بهداشت دهان و دندان با عصاره رزماری

عصاره رزماری با خاصیت ضد التهابی‌اش مثل یک دهان‌شویه ضد میکروب و طبیعی عمل می‌کند. برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود می‌توانید از عصاره این گیاه ( بعد از مسواک زدن ) استفاده کنید.

چای رزماری

فواید رزماری برای سلامت بدن ( گل، گیاه و عرق رزماری + دمنوش و چای رزماری ) 

رزماری برای چی خوبه؟ گیاه رزماری بسیاری از بیماری‌ ها را درمان می‌کند:

  • خواص گیاه رزماری برای سلامت قلب

گیاه رزماری سلامت قلب شما را تضمین می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در گیاه رزماری باعث بهبود گردش خون و رفع گرفتگی عروق خونی می‌شود؛ درنتیجه شما قلب سالم‌تری خواهید داشت.

  • تقویت حافظه با گل رزماری

گل و گیاه رزماری ضد آلزایمر است و باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز می‌شود. در زمان باستان، یونانی‌ها از این گیاه برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده می‌کردند. این گیاه حاوی مواد و روغن‌های ضروری است که به افزایش قدرت حافظه و تمرکز ذهن کمک می‎کند.

اسید کارنوزیک موجود در رزماری، از نورون‌های مغز در برابر استرس و فشار بیش از حد محافظت می‌کند. این اسید ضامن سلامت سلول‌های عصبی مغز است. همچنین رایحه درمانی با گیاه، گل و روغن رزماری باعث بهبود عملکرد حافظه و مغز می‌شود.

  • خواص عرق رزماری برای کبد

رزماری حاوی ترکیباتی به نام «کولین» است که چربی‌های کبد را کنترل می‌کند، این گیاه خاصیت ضد التهابی قوی دارد که می‌تواند سموم کبد را دفع کند؛ یک سم زدای طبیعی برای بدن.

  • رزماری گیاه ضد سرطان

چقدر چای سبز می‌خورید؟ چای و دمنوش رزماری را امتحان کنید. این گیاه ضد سرطان است. اجزای فعال رزماری رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کنند؛ برای جلوگیری از سرطان‌های شایع میان خانم‌ها و آقایان مثل سرطان خون، کولون، سرطان سینه، سرطان پروستات و … جوشانده این گیاه را به صورت روزانه مصرف کنید.

  • خواص و فواید رزماری برای خانم ها

در طب سنتی، گل و گیاه رزماری برای مبارزه با قاعدگی و دردهای ناشی از آن، عفونت های ادراری و مثانه ( بیماری شایع در میان خانم‌ها ) بسیار مفید است. این گیاه دردهای کلیه را هم کاهش می‌دهد.

  • خواص رزماری برای لاغری

چای و دمنوش رزماری شما را لاغر می‌کند. خاصیت ضد هیپروگلیسمی و ضد التهابی موجود در گیاه رزماری باعث چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود. اگر قصد لاغر شدن دارید، این دمنوش را در برنامه و رژیم لاغری خود بگنجانید.

  • خاصیت رزماری برای صرع

بسیاری از بیماری‌های مغزی با رزماری قابل کنترل و درمان است. برگ‌های رزماری ضد تشنج است؛ چای و دمنوش گیاهی رزماری می‌تواند حملات ناشی از صرع را کاهش دهد، رزماری ضد اسپاسم عضلانی عمل می‌کند.

  • خواص دمنوش رزماری ؛ آرام بخش اعصاب

بعد از گل گاو زبان حالا نوبت به چای و دمنوش رزماری می‌رسد. همانطور که گفتیم، حتی رایحه این گیاه هم مانند اسطوخودوس می‌تواند شما را آرام کند. نکته جالب توجه این است که در کنار چای و دمنوش گیاهی رزماری، استفاده از واکسن حاوی برگ رزماری هم می‌تواند اضطراب را کاهش دهد.

فواید اکلیل کوهی

  • رزماری گیاه ضد سرماخوردگی

در کنار تمام دمنوش‌های گیاهی ضد سرماخوردگی مثل بابونه و آویشن، رزماری هم می‌تواند آنفولانزا، سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی را درمان کند. برگ‌های رزماری خاصیت خلط آوری دارند که می‌توانند سرفه‌های مداوم را کاهش دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر درباره روش‌های درمان سرماخوردگی به مقاله ” ۱۷ دمنوش گیاهی ضد سرماخوردگی” مراجعه کنید.

  • خواص اکلیل کوهی برای آقایان

رزماری گیاهی پر خاصیت برای همه افراد است. این گیاه قدرت باروری را افزایش می‌دهد و اسپرم مردان را تحریک می‌کند.

  • خواص رزماری برای دیابت

 رزماری سطح قند خون را تنظیم می‌کند. چای و دمنوش رزماری مثل  بامیه یک انتخاب مناسب برای افراد دیابتی است. البته این افراد باید در مصرف رزماری دقت کنند.

  • درمان آرتروز با پماد رزماری

پماد رزماری یا جوشانده این گیاه دردهای مفصلی از جمله آرتروز و نقرس را درمان می‌کند. این گیاه با کاهش آسیب اکسیداتیو مفاصل و بافت‌های اطراف از پیشرفت آرتروز روماتوئید جلوگیری می‌کند.

چای رزماری

طریقه مصرف چای و دمنوش گیاه رزماری برای لاغری 

 برای تهیه چای و دمنوش گیاهی رزماری، به اندازه ۲ قاشق چایخوری رزماری خشک یا یک شاخه متوسط از این گیاه را در آب جوش بیندازید و بعد از ۱۰ دقیقه که آب جوش آمد، ترکیب گیاهی را از صافی رد و میل کنید، از این دمنوش گیاهی ۳ لیوان در روز بنوشید.

 کاشت رزماری ( استفاده از رزماری در غذا و گوشت ) 

همانطور که گفتیم، گیاه رزماری یک انتخاب مناسب برای آشپزها است. شما می‌توانید این گیاه را در خانه پرورش دهید و از آن در انواع غذاها، سالاد و دمنوش‌های خانگی استفاده کنید.

برای این منظور، دانه گیاه رزماری را باید در خاکی که به‌ خوبی زهکشی شده است و دمای میانگین ۲۱ درجه‌ سانتیگراد دارد، بکارید. از آن جایی که رزماری می‌تواند چند هفته سرما را تحمل کند، بهتر است در اوایل بهار این کار را انجام دهید.

مضرات رزماری

مضرات رزماری ( رز ماری )

  • مثل همیشه خانم‌های باردار باید بیشتر مراقب باشند. مصرف بیش از حد رز ماری در خانم‌های باردار خطرناک است و ممکن است باعث سقط جنین شود البته خانم‌های شیرده هم باید در مصرف این گیاه زیاده‌روی نکنند.
  • همانطور که گفتیم، افرادی که مرض قند دارند، باید از چای و دمنوش گیاهی رزماری به اندازه استفاده کنند.

نظر شما درباره این گیاه دارویی و خواص بی‌نظیر آن چیست؟ هنوز هم نوشیدن چای سبز را به این گیاه ترجیح می‌دهید؟ شاید همین حالا وقت تغییر در رژیم غذایی و ذائقه شما رسیده باشد.

۳ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۴ دی ۱۳۹۸ در ۶:۵۰ ب٫ظ

    پرخاصیت و مفید

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۴ دی ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. سعدی

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…