نوسان های بازار مسکن متاثر از اخبار هیجانی

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تغییر رفتار متغیر‌های کلان اقتصادی، تحلیل بازار مسکن و بیان چشم‌اندازی شفاف از این بازار را با دشواری روبرو کرده است.
تحلیل بازار مسکن

جهش قیمت مسکن طی دو سال گذشته به کاهش شدید قدرت خرید و عقب‌نشینی طرف تقاضا و همچنین انتظار تورمی عرضه‌کنندگان مسکن دامن زد و تعداد معاملات را در تابستان امسال کاهش داد. با شیب ملایم افزایش تعداد معاملات در پاییز امسال، اکنون کارشناسان در تحلیل بازار مسکن ۹۸ روایت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند.

به گزارش مجله دلتا پوریا کهنسال مدیر معاملاتی آژانس ۵ دلتا و کارشناس ارشد حوزه مسکن در خصوص روند بازار معاملات تا پایان آذر ماه اظهار داشت: لازمه رونق هر صنف و هر رسته اقتصادی در کشور، وجود ثبات است. در بخش ملکی، بازار معاملات در نیمه نخست سال ۹۸ ثبات چندانی را تجربه نکرد. اکنون شرایط بازار معاملات به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده و انتظار می‌رود تا پایان سال نیز این روند ادامه داشته باشد.

به طور معمول با تغییر سال، بازار مسکن با افزایش سالانه اجتناب‌ناپذیر قیمت مسکن روبرو است؛ از این رو هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم، خریداران و فروشندگان واقعی بیشتر وارد بازار معاملات می‌شوند

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به روند صعودی تعداد معاملات ملکی در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ امیدوار بود گفت: بازار مسکن بازاری به شدت متاثر از فرهنگ مردم است و طبیعی است که مردم مایل باشند سال جدید را در خانه‌های نو سکونت داشته باشند. خرید ملک بعد از خرید خوراک و پوشاک سومین آیتم ضروری است که به صورت اجاره و خرید در سبد خانوار قرار دارد، بنابراین بازار ملک همواره روند طبیعی خود را دارد، اما گاهی براساس انتشار اخبار هیجانی، بازار مسکن در بعضی ماه‌ها با روند صعودی و در بعضی ماه‌ها با روند نزولی معاملات روبرو می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در ماه‌های ابتدایی سال آینده چه اتفاقی در انتظار آن خواهد بود.

کهنسال در تحلیل خود از بازار مسکن افزود: کارهای خدماتی در ایران متاثر از اخبار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و روی تصمیمات بازیگران بازار مسکن اثر مستقیم دارد؛ بنابراین رونق کوتاه‌مدت چالشی نیست که فقط متوجه بازار مسکن باشد و صنایع دیگر هم چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند.

پوریا کهنسال بازار مسکن

مدیر معاملاتی آژانس ۵ دلتا در خصوص نقش شرکت‌های بزرگی مانند دلتا در رونق بازار مسکن ادامه داد: به واسطه اینکه دلتا برند اول در حوزه املاک و مستغلات است رکود بر آن تاثیری نداشته است دلیل آن‌هم این است زیرمجموعه‌های دلتا در زمان رکود فعالیت خود را دو چندان می‌کنند؛ ضمن آنکه دلتا پشتوانه قدرتمندی در دفتر مرکزی دارد که به رصد اطلاعات می‌پردازد و به منظور بهبود عملکرد، نقاط ضعف را گزارش می‌دهد.

دلتا در زمان رکود، نقش خود را پررنگ‌تر می‌کند

پوریا کهنسال در سخن پایانی خود در توصیه‌ای به مشاوران املاک گفت: تلاطم سینوسی بازار مسکن در چند سال گذشته افزایش یافته است و اخبار مسموم، ناخواسته این ذهنیت را برای مشاوران املاک به وجود می‌آورد که بازار در کساد به سر می‌برد. بنده معتقدم که یک مشاوره حرفه‌ای باید نسبت به اخباری که وجود دارد واکنش مناسبی نشان دهد و اطلاعات خود را از فضای حاکم بر بازار مسکن به روز کند. پیشنهاد بنده هم‌زمان به خریداران و فروشندگان مسکن این است به دور از حواشی و نه متاثر از اخبارهایی که روزانه منتشر می‌شود درباره خرید و فروش ملک تصمیم‌گیری کنند.

۴ دیدگاه

  1. نجفی

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    باانگیزه ودید مثبت

    پاسخ

  2. شمس

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۹:۳۹ ق٫ظ

    پیشنهاد خوبی است

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

  4. روزبهانی

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

    مطالب خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…