قوانین طلاق در دوران عقد

۱
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اختلاف زن و شوهر ممکن است در دوران عقد و قبل از رفتن زیر یک سقف ایجاد و در نهایت منجر به طلاق شود.
درخواست طلاق در دوران عقد

درخواست طلاق در دوران عقد یکی از موضوعات و معضلات خانواده ها است که بخشی مهمی از پرونده های دادگاه خانواده را به خود اختصاص داده است. در واقع طلاق در دوران عقد که شیرین ترین دوره زندگی مشترک محسوب می‌شود، زنگ خطری است برای جامعه که باید مورد به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. در مجله دلتا موضوع طلاق در دوران عقد بررسی شده است.

طلاق در دوران عقد

گاهی طلاق در دوران عقد علل و عوامل متعددی دارد، که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  1. گاهی زن یا مرد به دلیل مشکلات اقتصادی تصمیم به جدایی می‌گیرند.
  2. برخی از افراد پس از عقد رفتارهایی را بروز می دهند که برخلاف ادعاهای آن ها در پیش از عقد است.
  3. برخی از زوج ها دیگر اشتیاق روز اول خود را ندارند و این مسئله باعث می‌شود که متوجه عیب ها و نواقصی در طرف مقابل شوند که تا پیش تر آن معایب را نمی‌دیدند.
  4. تعویق زمان عروسی و طولانی شدن دوران عقد یکی از عوامل افزایش اختلاف ها است.
  5. وقوع ازدواج های زود هنگامی که بدون شناخت کافی و در کمترین مدت زمان آشنایی صورت می‌گیرد.

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد

گاهی زن و مرد در خصوص طلاق به یک نتیجه واحد می‌رسند و تصمیم به جدایی می‌گیرند. به این گونه جدایی ها در اصطلاح حقوقی طلاق توافقی گفته می‌شود، که ممکن است در دوران عقد یا بعد از شروع زندگی مشترک اتفاق بیافتد. طلاق توافقی دارای مزایایی است که در زیر به آن ها اشاره شده است.

  1. عدم تشکیل پرونده‌ های متعدد در دادگاه
  2. جلوگیری از رجوع مکرر زوج ها به محل دادگاه
  3. دخالت و همکاری زن و شوهر در طلاق توافقی و صدور گواهی عدم امکان سازش
  4. گواهی و مجوز اجرای طلاق توافقی در زمان کوتاهی صادر می‌شود.
  5. درگیری کمتر و کاهش تنش بین خانواده‌ های زوج ها

درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد

اختلاف زن و شوهر ممکن است در دوران عقد و قبل از رفتن زیر یک سقف و شروع رابطه زناشویی ایجاد شود و در نهایت منجر به طلاق شود. در این دوران اغلب زوج ها به طور توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند، اما گاهی یکی از طرف ها تمایلی به طلاق و جدایی ندارد و طرف دیگر خواهان طلاق است. در این گونه موارد اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد لازم است که یکی از شرایط دوازده گانه ضمن عقد که شروط ضمن عقد نامیده می‌شود را اثبات کند. مانند عسر و حرج که از مواردی است که در عقدنامه ذکر شده است و از جمله شروطی است که برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتری درباره شروط ضمن عقد به مقاله شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ازدواج که لازم است بدانید      مراجعه فرمایید. “

طلاق در دوران عقد

مهریه دختر باکره در دوران عقد

طبق قانون مدنی، هرگاه شوهر قبل از ارتباط جنسی زن را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود و اگر شوهر مقداری بیش از نصف مهریه را قبلاً داده باشد، حق دارد مازاد مهریه را از زن مطالبه کند. به عبارت دیگر زمانی نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد که مرد قبل از ارتباط جنسی درخواست طلاق بدهد. اما توجه به این نکته ضروری است که اگر زن در دوران عقد بدون اینکه مرد قصد و درخواست طلاق داشته باشد، مهریه اش را مطالبه کند، مستحق کل مهریه خواهد بود.

گواهی پزشکی قانونی برای طلاق در دوران عقد لازم است؟

در خصوص دوشیزه (باکره) بودن زن، پزشکی قانونی اعلام نظر می‌کند و این نظریه در گواهی عدم امکان سازش قید می‌شود. بنابراین دوشیزگی زن در دو مورد تاثیر گذار است :

  1. در میزان مهریه موثر است و آن را نصف می‌کند. به این معنی که فقط نصف مهریه به دوشیزه (باکره) تعلق می‌گیرد.
  2. باعث از بین رفتن مدت عده طلاق می‌شود.
  3. هر یک از زن یا شوهر می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت احوال با ارائه مدارک لازم از قبیل اصل شناسنامه، کپی کارت ملی، دادخواست طلاق، طلاق نامه و گواهی مربوط به دوشیزگی زن نسبت به حذف ازدواج سابق و نام همسر از شناسنامه اقدام کنند. و در اصطلاح شناسنامه سفید دریافت کنند.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتری درباره شروط مبحث عده طلاق به مقاله مدت عده طلاق در قانون ایران چقدر است؟ مراجعه فرمایید. “

یک نظر

  1. سعدی

    ۲۱ دی ۱۳۹۸ در ۵:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …