علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

۸
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیماری ibs چیست؟ با التهاب روده خود چه کنیم؟ آیا سندروم روده تحریک پذیر خطرناک است؟ علائم و راهکار های درمان این بیماری چیست؟ با مجله دلتا همراه باشید.
علائم-سندروم-روده-تحریک-پذیر

بیماری (IBS) یا همان سندروم روده تحریک پذیر یک ناراحتی مربوط به دستگاه گوارش و روده است که در افراد مختلف با علائم خاصی مثل یبوست یا اسهال شدید خودش را نشان می‌دهد البته یکی از دلایل مهم ابتلا به این بیماری استرس و افسردگی بیش از حد است که روده و عمل هضم غذا را با مشکل مواجه می‌کند. همه چیز درباره بیماری (IBS) و علائم سندروم روده تحریک پذیر در مجله دلتا است؛ با ما همراه باشید.

ibs

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟ 

بیماری (IBS) مانند مشکلات دیگر ( بیماری کرون و سلیاک ) نوعی التهاب روده و ناراحتی دستگاه گوارش است که البته هیچ نشانه جدی و خاصی ندارد. فردی که دچار این سندروم و بیماری است ممکن است با درد های شکمی، اسهال یا یبوست یا هر دوی آنها مواجه شود. این بیماری خاموش ممکن است در ذهن فرد بیمار این تصور را ایجاد کند که دچار مسمومیت غذایی شده است که البته اگر این بیماری بدون درمان و ادامه دار باشد، ممکن است فرد را با مشکلات جدی تری مثل سرطان روده بزرگ مواجه کند.

سندروم-روده-تحریک-پذیر

علت سندروم روده تحریک پذیر 

همانطور که گفتیم، از علل شایع این بیماری استرس های مکرر و شدید یا عفونت های خاص است که روده را درگیر می‌کند. البته محققان هنوز دلیل اصلی ابتلای افراد به سندرم روده تحریک پذیر را نمی‌دانند. با این حال، عواملی که محرک ابتلای فرد به سندرم روده تحریک پذیر است، شامل مصرف بعضی غذا ها و خوراکی ها مثل شیر، شکلات و … است. تغییرات هورمونی زنان (در دوران قاعدگی)، مصرف بعضی از انواع آنتی بیوتیک ها، عفونت در دستگاه گوارش و عوامل ژنتیکی می‌توانند از دلایل دیگر ابتلا به این سندرم باشند.

سندروم روده تحریک پذیر

علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS

نشانه ها و علائم سندرم روده تحریک پذیر، بین افراد مختلف متفاوت است، از علائم شایع این بیماری:

  • درد در ناحیه پایین شکم
  • نفخ و باد شکم
  • اسهال یا یبوست ( یا هر دو آنها )
  • وجود مخاط در مدفوع
  • احساس نیاز به دفع سریع مدفوع ( به خصوص صبح ها)
  • تسکین درد بعد از اجابت مزاج

پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر 

شما نمی‌توانید به طور جدی و دقیق از ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، پیشگیری کنید اما مواردی مثل رژیم غذایی مناسب، مصرف مایعات، ورزش کردن، ترک سیگار و کاهش مصرف کافئین می‌تواند از شدت این بیماری بکاهد، در ادامه به برخی از راهکار های درمان این بیماری اشاره خواهیم کرد.

سندروم روده

درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS

آیا بیماری ibs خطرناک است؟ مثل همیشه طب سنتی به کمک شما می‌آید. همانطور که اشاره کردیم، پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب، مصرف مایعات و فیبر فراوان در کنار درمان های دارویی مثل مصرف قرص ضد اسهال و یبوست یا روان کننده های گیاهی روده و حتی ورزش کردن همه می‌توانند از جمله راهکار های درمانی برای کاهش التهاب روده باشند؛ در ادامه به برخی از درمان های خانگی اشاره خواهیم کرد.

درمان خانگی و گیاهی سندروم روده تحریک پذیر 

  • رژیم غذایی فیبر دار

برای درمان این بیماری بهتر است با یک رژیم غذایی سبک شروع کنید. خوردن وعده های غذایی کوچک تر و غذا های سبک تر که چربی پایین تری دارند، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در صورتی که IBS شما با نشانه یبوست همراه باشد، مصرف فیبر و سبزیجات ضد نفخ بسیار مفید است.

بنابراین تا می‌توانید از مصرف کافئین و غذا هایی که موجب نفخ شکم می‌شوند (مانند لوبیا، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم) پرهیز کنید. همچنین، توجه داشته باشید که لاکتوز ( قند موجود در لبنیات ) باعث تحریک روده شما نشود.

ibs

  • لبنیات پروبیوتیک بخورید

این باکتری های “خوب” در روده شما زندگی می‌کنند. انواع بسیاری زیادی پروبیوتیک وجود دارند که بهترین  آن ها در ماست شناخته شده است. پس در انتخاب نوع لبنیات دقت کنید؛ مثلا شما می‌توانید بعد از هر وعده غذایی ماست بخورید یا نصف قاشق چای‌خوری اسپرزه گیاهی را با یک فنجان ماست حدود یک ساعت قبل از ناهار و شام میل کنید.

  • روغن نعنا

اگر درمان طبیعی را ترجیح می‌دهید، روغن نعناع را امتحان کنید. برخی مطالعات دانشمندان نشان می‌دهند که روغن نعناع می‌تواند علائم IBS را تسکین دهد.

  • بذر کتان

بذر کتان حاوی مقدار زیادی فیبر برای دفع سموم بدن است. علاوه بر این، دانه کتان منبع خوبی از اسید های چرب امگا ۳ است. یکی از مهمترین مزیت های بذر کتان قدرت آن در هضم غذا است.

  • آب زنجبیل

آب زنجبیل تازه را فراموش نکنید. برای کاهش التهاب روده، می‌توانید از مخلوط آب زنجبیل، لیمو و عسل به صورت ناشتا استفاده کنید. همچنین مصرف دمنوش های گیاهی مثل چای بابونه و چای سبز هم می‌توانند به درمان این بیماری و کاهش التهاب کمک کنند.

شما کدام یک از درمان های خانگی را بیشتر می‌پسندید؟ اگر التهاب روده خفیف دارید با این روش های درمانی ساده از شدت یافتن این بیماری جلوگیری کنید؛ مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

سندرم روده

۸ دیدگاه

  1. نرگس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۵۳ ق٫ظ

    شوهرم ۸ سال از این بیماری رنج میبرد تا این که فهمید کم کاری تیروئید داره و شروع به مصرف قرص تیروئید کرد و خوب خوب شد

    پاسخ

  2. البرز

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۵۴ ب٫ظ

    باسپاس از اینکه اطلاعات خوبی درزمینه هاای متنوع منتشر مکنید

    پاسخ

  3. مسعود

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  4. مسعود

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. فتحی

    ۲۱ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    مطالب عالی و کاربردی

    پاسخ

  6. سعدی

    ۲۰ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…