چه موانع قانونی برای ازدواج وجود دارد؟

۱۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در برخی مواقع برای ازدواج طبق قوانین، موانعی مقرر شده است. برخی از این موانع قانونی ازدواج عبارتند از شوهر داشتن، عده زن، قرابت و خویشاوندی(در حدودی که قانون تعیین کرده است) و داشتن چهار زن دائمی.
موانع ازدواج

ازدواج یکی از مراحلی است که ممکن است افراد در زندگی خود آن را تجربه کنند. اما گاهی بر سر راه ازدواج موانعی ایجاد می‌شود که برخی از آن ها موانع ازدواج نیستند بلکه کاملاً قانونی و حقوقی به حساب می‌آیند. البته قانون‌گذار در شرایط خاصی عقد ازدواج را ممنوع اعلام کرده است. برای آشنایی بیشتر با موانع ازدواج، با مجله دلتا همراه باشید.

موانع ازدواج چیست؟

ازدواج افراد با یکدیگر در شرایطی توسط قانون منع شده است. برای زن و مرد در صورت اطلاع از قانون و سرپیچی از آن مجازات در نظر گرفته شده است. برخی از این موانع قانونی عبارتند از شوهر داشتن، عده زن، قرابت و خویشاوندی(در حدودی که قانون تعیین کرده است) و داشتن چهار زن دائمی. در ادامه هر یک توضیح داده شده است.

موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

شوهر داشتن (تأهل)

ازدواج با زن شوهردار، غیر قانونی است. تعدد زوجات برای مرد، در حقوق ما با وجود شرایطی پذیرفته شده است. در صورتی که چند شوهری به هیچ وجه مجاز نیست. بنابراین ازدواج با زن شوهردار جرم است. برای این امر هم مجازات در نظر گرفته شده است. زن و مرد که مرتکب این عمل شوند، طبق ماده ۶۴۴ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازتهای بازدارنده مصوب ۱۳۷۵، به ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا جزای نقدی از ۳ تا ۱۲ میلیون ریال محکوم خواهند شد.

عده زن

طبق قانون، عده عبارت است از مدت زمانی که بعد از طلاق یا فوت شوهر باید سپری شود. زن تا زمانی‌که این مدت تمام نشده حق ازدواج مجدد ندارد. بنابراین در عده بودن زن یکی از موانع ازدواج بشمار می‌آید. عده دو نوع است: عده وفات و طلاق.

در عده وفات زن بعد از مرگ شوهر باید برای ازدواج مجدد صبر کند. عده وفات اصولا چهار ماه و ده روز است. در خصوص این که زن نباید در مدت عده ازدواج کند شایان ذکر است که به دلیل جلوگیری از اختلاط نسل، ایجاب می کند که زن تا مدتی پس از منحل شدن عقد ازدواج نتواند شوهر کند.

عده طلاق گاهی مهلتی برای تفکر و بازگشت به زندگی زناشویی است. در این مدت زن و شوهر می‌توانند درباره خانواده، سرنوشت خود و فرزندان‌شان بیشتر بیندیشند. قانون به شوهر این اجازه را داده که در صورت پشیمانی از طلاق، با رجوع به همسر خود، اثر طلاق را از میان برده و زندگی مشترک را آغاز کند.

ازدواج با نزدیکان (اقارب)

طبق قانون، ازدواج با خویشاوندان نسبی و‌ سببی ممنوع است. شایان ذکر است که اگر کودکی، شیرِ زنی غیر از مادر خود را با شرایط خاصی بنوشد، به آن زن (دایه) و بستگان او محرم می‌شود. به این محرمیت محرم رضاعی یا شیری گفته می‌شود.

داشتن چهار زن دائمی

در قانون ایران تعدد زوجات به چهار زن دائمی محدود شده است و ازدواج دائم با همسر پنجم موجب باطل شدن ازدواج مجدد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، پنج راز دوام ازدواج که باید بدانید، را مطالعه کنید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ب٫ظ

  3. ال،ع

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ب٫ظ

    سلام،در باره ازدواج موقت ،بدون ثبت،در صورتیکه زن و مرد هر دو موافق باشند،مشکل قانونی وجود دارد؟در ازدواج موقت بیشتر صحبت کنید،چون این روزها ازدواج موقت رواج پیدا کرده و دارد عربی هم می شود.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۵ ب٫ظ

      سپاس از شما کاربر گرامی و عزیز .
      درصورتیکه زن خالی از موانع نکاح باشد مشکلی نخواهد بود.

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ب٫ظ

  4. ال،ع

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ب٫ظ

    سلام،در باره ازدواج موقت ،بدون ثبت،در صورتیکه زن و مرد هر دو موافق باشند،مشکل قانونی وجود دارد؟در ازدواج موقت بیشتر صحبت کنید،چون این روزها ازدواج موقت رواج پیدا کرده و دارد عربی هم می شود.

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۴۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۲۲ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۱ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  10. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۴ ب٫ظ

  11. مسعود

    ۲۹ دی ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

  12. سعدی

    ۲۰ دی ۱۳۹۸ در ۳:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …