شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از اسناد مهمی که در فرآیند ساخت یک ساختمان باید تهیه شود، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است که با استفاده از آن می‌توان به اطلاعات مفیدی در مورد ساختمان دست پیدا کرد.
شناسنامه ساختمان

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از مدارک اساسی و ضروری ساختمان به شمار می‌رود، که اطلاعات مهم و کاربردی در آن درج شده است. افراد در هنگام خرید ملک باید برای شناسایی وضعیت ساختمان آن را ملاحظه کنند. زیرا برای خرید یک خانه، همه چیز در قیمت و ظاهر آن خلاصه نمی‌شود. در مجله دلتا به بررسی شناسنامه ساختمان پرداخته شده است.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یکی از اسناد مهمی است که  در فرآیند ساخت باید تهیه شود و با استفاده از آن می‌توان به اطلاعات مفیدی در مورد ویژگی های بنا دست پیدا کرد. در واقع برای ساخت ساختمان زمان زیادی لازم است که در هر مرحله قانونی آن باید مجوزهای مختلفی از سازمان های مربوطه دریافت شود. تعداد این مجوزها زیاد است و از مراحل اولیه ساخت و ساز تا مرحله صدور پروانه را در بر می‌گیرند. باید توجه داشت که در صورت عدم تهیه این مجوزها نمی‌توان از ساختمان مزبور استفاده کرد. بنابراین منظور از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان در آن درج شده است. به طور کلی تمامی ساختمان‌ هایی که به صورت قانونی و زیر نظر مراجع رسمی کشور ساخته شده باشند، از این شناسنامه برخوردار خواهند بود. این شناسنامه به شکل یک دفترچه اطلاعات است. و وزارت مسکن و شهرسازی مسئولیت طراحی و چاپ این شناسنامه را بر عهده دارد. شایان ذکر است که شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باید در زمان خرید و فروش ملک، همراه با کلیه اسناد و مدارک مرتبط به خریدار واگذار شود.

شناسنامه فنی ساختمان

دلایل اهمیت شناسنامه فنی و ملکی

۱.کسب اطلاعات کافی و مفید در مورد مشخصات فنی ساختمان

در این سند، اطلاعات فنی و ویژگی ‌های ساخت ساختمان ذکر می‌شود. به عنوان مثال در این اسناد شیوه اسکلت بندی ساختمان و روش ‌های مورد استفاده برای ساخت و ساز قید می‌شوند.

۲.فراهم شدن بستری مناسب به منظور اخذ تصمیمات جدید برای بازسازی ساختمان در سال‌ های آینده

علاوه بر این که می‌توان وضعیت فعلی ساختمان را بررسی کرد. به طور مثال خریدار با مطالعه این سند متوجه می‌شود مصالح به کار برده شده در ساختمان مقاوم هستند یا خیر؟

می‌توان گفت اطلاعاتی که از این شناسنامه به دست می‌آید، برای تصمیم گیری‌ های آینده در مورد ساختمان لازم خواهند بود. زیرا با استفاده از اطلاعات مندرج در این شناسنامه می‌توان نسبت به مقاوم سازی سازه در سال ‌های بعد تصمیمات دیگری گرفت.

۳.تعیین کننده کاربری ساختمان

املاک بر حسب قوانین و مقررات ساخت و ساز و درجه ایمنی کاربری‌ های مختلفی دارند. بنابراین با توجه به شناسنامه فنی و ملکی، می‌توان ساختمان را برای کاربری‌ های مختلف ارزیابی کرد. به طور مثال ممکن است بعضی از کاربری ها موجب وارد شدن وزنی بیشتر از حد مجاز به اسکلت ساختمان شوند. در این شرایط باید از انتخاب کاربری‌ هایی که چنین وزنی را به اسکلت ساختمان وارد می کند، خودداری کرد.
باید در نظر داشت که این اطلاعات برای بررسی های فنی نهادهای مربوطه و همچنین خریداران لازم خواهند بود. و به دلیل آن که چنین اطلاعات مهمی از روی ساختمان قابل فهم نیستند، آن ها را در دفترچه ‌ای رسمی ثبت می‌کنند که در ادامه به تائید سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌رسد. باید در نظر داشت که دریافت شناسنامه ملکی و فنی برای صدور و دریافت پروانه پایان کار ساختمان لازم و ضروری خواهد بود.

نهاد صادر کننده شناسنامه فنی و ملکی

در کلیه استان ‌ها سازمان نظام مهندسی، به عنوان مرجع صادر کننده شناسنامه فنی و ملکی شناخته می‌شود. این سازمان باید پس از درخواست مجریان پروژه ‌های ساختمانی، اقدامات لازم برای صدور شناسنامه فنی و ملکی را انجام دهد. و همچنین موظفند که مشخصات ملک مربوطه را در شناسنامه‌ هایی که به صورت خام از طرف وزارت مسکن و شهرسازی در اختیار آن ها قرار می‌گیرد، ثبت کنند. هزینه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هر سال از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی پیشنهاد می‌شود و در نهایت به تصویب وزارت راه و شهرسازی می‌رسد. پس از تصویب نهایی این تعرفه از سوی وزارت مسکن، تمامی مالکان و مجریان پروژه ‌های ساختمانی موظف به پرداخت هزینه‌ های مذکور خواهند بود.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

مراحل تهیه شناسنامه ساختمان

متقاضی برای دریافت شناسنامه فنی و ملکی لازم است مدارک زیر را تهیه و ارائه کند.

۱.کپی شناسنامه مالک

۲.کپی کارت ملی

۳.کپی سند مالکیت

۴.گواهی عدم خلافی

پس از تهیه مدارک مذکور، باید اطلاعات فنی و ملکی ساختمان در فرم‌ هایی که به عنوان پیش نویس شناسنامه‌ های فنی و ملکی شناخته می‌شوند، وارد شوند. پس از آن فرم پیش نویس تکمیل شده و به همراه گواهی عدم خلافی به سازمان نظام مهندسی ساختمان ارائه می‌شود. سپس باید هزینه‌ های مربوط به عملیات صدور، پرداخت شود. در مرحله بعد ناظر مهندسی از سوی سازمان نظام مهندسی کشور تعیین خواهد شد تا مشخصات ملک و اطلاعات ثبت شده را ارزیابی کند. ضمن اینکه باید کیفیت فنی ساخت و ساز ساختمان به صورت حضوری ارزیابی شود. در صورتی که مهندس ناظر تائید کند، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به صورت رسمی صادر خواهد شد و همراه سند به مالک ارائه می‌شود. شایان ذکر است که پس از اتمام ساخت و ساز مجری پروژه و یا مالک باید اطلاعات فنی و ملکی ساختمان را به همراه تائید مهندس ناظر به سازمان نظام مهندسی ساختمان‌ ها در استان خودشان تحویل دهند.

۲ دیدگاه

  1. استعلام خلافی

    ۶ مهر ۱۳۹۹ در ۱:۵۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. سعدی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۳:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …